۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۴۵۶۶
کارشناسان و سیاستمداران چین اظهار نگرانی کرده اند که مبادا یکپارچه شدن هوش مصنوعی با تسلیحات و تجهیزات نظامی تصادفا آنها را به جنگ ناخواسته بین المللی بکشاند.
به گزارش پایداری ملی،براساس گزارش اندیشکده سازمان امنیت ملی آمریکا(CNAS)، مقامات چینی معتقدند که استفاده از هوش مصنوعی در سلاح​های نظامی تهدیدی جدی برای صلح جهانی به شمار می​رود. چین معتقد است که بیم آن می​رود کشورهایی که در تلاش برای به دست آوردن مزایای استفاده از هوش مصنوعی در زمینه​های مختلف از جمله ارتش هستند، در نهایت بر گفتمان بین​المللی آنها تاثیر بگذارد و منجر به نزاع و کشمکش​های جهانی می​شود. 
گریگوری آلن، عضو ارشد سازمان امنیت آمریکا و نویسنده این گزارش، می​گوید: در سال​های اخیر، اپراتوری پهپادها چه از نوع بزرگ آنها و چه از نوع کوچک، روز به روز به سمت خودران شدن پیش می​رود. در آمریکا، پهپادها اساسا به صورت خودران طراحی می​شوند و کارهای ساده​ای مانند پرواز حول یک هدف را به صورت خودکار انجام می​دهند. اما چین همیشه سعی دارد از آخرین حد یک دستاورد استفاده کند و در این مورد نیز  از هوش مصنوعی به صورت خطرناک​تری استفاده می​کند و برخی از پهپاد​های این کشور قادرند تا به هدف خود تیراندازی کنند و آنها را از پا در بیاورند. به عنوان مثال پهپاد Blowfish A2 که چین آن را به کشور​های دیگر صادر می​کند قادر است به اهدافی که برای آن تعیین می​شود، حمله کند.
از آنجا که هواپیماهای بدون سرنشین از راه دور کنترل می​شوند، نیروهای نظامی تمایل بیشتری نسبت به استفاده از آنها دارند و چون هیچ خطر و تلفات جانی برای انسان​ها ندارند، تمایل بیشتری برای شلیک کردن به آنها دارند و سعی می​کنند که نخستین تلاش آنها برای ایجاد جنگ و نزاع، جنگ آسمانی با این پهپادها باشد. این نگرش حتی در جنگ​افزارهای سایبری نیز به چشم می​خورد؛ جایی که کشورها به گونه​ای یکدیگر را تحت تاثیر قرار می​دهند که دخالت و حضور خود انسان​ها در آن ضروری نباشد و در واقع خود را پشت حصارهای مجازی پنهان می​کنند. 
آلن در این مورد می​گوید: در این نزاع​ها، روشن نیست که چگونه هر یک از طرفین رفتار می​کنند. ممکن است یک کشور یک هواپیمای بدون سرنشین به کشوری بفرستد و با خود فکر کند که این مساله مهمی نیست، زیرا هیچ ریسک و تلفات جانبی برایش ندارد، ولی مشخص نیست که در طرف دیگر چه اتفاقی رخ می​دهد و حتی ممکن است جان کسی گرفته شود. با این حال هیچ چارچوب توافقی در این مورد وجود ندارد که هدف ارسال یک پهپاد توسط یک طرف مشخص شود. خطرات چنین سناریویی زمانی بیشتر می​شود که عامل خودمختاری در ابزارها پیشرفته​تر می​شود. برای مثال، اگر یک پهپاد یا یک روبات برای اعلام هشدار به نیرو​های دشمن شلیک کند چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان داده خواهد شد؟ چگونه این عمل تفسیر می​شود؟ آیا سربازان آن را به عنوان پاسخی خودکار درک می​کنند یا فکر می​کنند که این تصمیم یک فرمانده انسانی است؟ چگونه در هر کدام از این موارد باید واکنش نشان دهند؟


 درک استراتژی چین در قبال هوش مصنوعی 
در ادامه گزارش مرکز اندیشکده سازمان امنیت ملی آمریکا مساله​ای تحت عنوان «درک استراتژی چین در قبال هوش مصنوعی: سرنخ​هایی برای شناخت استراتژی چین در مورد هوش مصنوعی و امنیت ملی» مطرح شده است که در مورد بخشی از نگرانی​های سطح بالا و رفتارهای دولت چین در قبال هوش مصنوعی می​پردازد. 
در جایی از این گزارش عنوان شده که مسوولان چین بر این عقیده​اند که آنها و ایالات متحده تنها ابرقدرت​های جهان هستند که توانایی بهره​برداری از هوش مصنوعی در تجهیزات نظامی را دارند. اما تفاوت​هایی در میان داشته​های این دو کشور وجود دارد. مثلا کشور چین دسترسی گسترده​تری به اطلاعات دارد و می​تواند در یک چشم به هم زدن گام​های بلندی در زمینه تکنولوژی بردارد. زیرا بسیاری از شهروندان چینی بدون اینکه خط تلفن ثابت داشته باشند، از گوشی موبایل استفاده می​کنند و این یعنی دریای عظیمی از اطلاعات. 
این در حالی است که آمریکا پیشگام بلامنازع فناوری تراشه است و پیشرفت​های این فناوری تمام و کمال در دستان این کشور است. تراشه قطعه​ای حیاتی در پردازش اطلاعات محسوب می​شود که می​تواند داده​های عظیمی را برای هوش مصنوعی تحلیل و پردازش کند. و بر همین اساس چین تمام سعی خود را می​کند تا این شکاف را پر کند. شرکت​های چینی مثل بایدو، علی​بابا و هواوی در سال​های اخیر پروژه​های جدیدی برای توسعه شتاب​دهنده​ها و سخت​افزارهای هوش مصنوعی تعریف کرده​اند و دولت این کشور نیز سرمایه هنگفتی را برای ابداعات در این زمینه هزینه کرده است. این صنعت تلاش می​کند تا روش های دیگری برای کسب تخصص در خارج از کشور پیدا کند که پیشنهاد خرید شرکت تراشه​ساز کوالکوم توسط شرکت سنگاپوری برودکام از این دست است که البته توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به کلی مسکوت ماند. 
در واقع، آمریکا می​خواهد با حفظ کوآلکوم همچنان برتری خودش را در دنیا تراشه​ها به خصوص بخش موبایل حفظ کند، چیزی که چینی​ها به شدت نگران آن هستند و در صورت فروش کوآلکوم، آمریکا نمی​توانست در شبکه نسل پنجم که کوآلکوم یکی از پیشروان آن است، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ در حالی که ترامپ در حال ساخت شبکه کاملا امن 5G برای دولت آمریکا با استفاده از مشارکت با کوآلکوم است و افتادن چنین شبکه ای به دست سنگاپوری​ها و گاها چینی​ها، همه چیز را خراب می​کرد.
اما با همه​ی این رقابت​ها، کارشناسان معتقدند که این دو ابرقدرت جهان نیاز است که برای جلوگیری از وقوع جنگ​های ناخواسته در دنیا با هم همکاری کنند. در حال حاضر چینی​ها اطلاعات کامل و بسیار دقیقی از تجهیزات ایالات متحده دارند در حالی که عکس این موضوع صادق نیست چراکه بسیاری از پرونده​های علمی چین اصلا به زبان انگلیسی ترجمه نمی​شوند.


 چشم​انداز چین در مورد اهمیت هوش مصنوعی
در گزارش CNAS در بخش چشم​انداز چین در مورد اهمیت هوش مصنوعی چندین مورد ذکر شده تا درک درستی از استراتژی چین در قبال این فناوری به دست دهد. سرفصل​های چشم​اندازهای چین در این گزارش به شرح زیر آمده است:
رهبران چین از جمله شی جین پینگ، رییس جمهور این کشور معتقد است که پیشرو شدن در فناوری هوش مصنوعی برای رقابت بر سر قدرت اقتصادی و نظامی جهانی امری ضروری است.  شی جین پینگ بر این باور است که چین باید در حوزه فناوری هوش مصنوعی پیشگام جهانی باشد و وابستگی آسیب​پذیر خود را در زمینه واردات فناوری بین​المللی روز به روز کاهش دهد.
اخیرا مقامات و دولتمردان چینی در انجمن​های دیپلماتیک در مورد تجهیزات نظامی مجهز به هوش مصنوعی اظهار نگرانی کرده​اند و خواستار هنجارهای جدید بین​المللی برای کنترل این فناوری شده​اند. 
برخلاف اظهار نگرانی​های چین در قبال تجهیزات مجهز به هوش مصنوعی، بیشتر مقامات این کشور در پی افزایش کاربری هوض مصنوعی در تجهیزات نظامی خود هستند و در این زمینه نیز به دستاوردهای بزرگی رسیده​اند. این کشور در حال حاضر تجهیزات نظامی مبتنی بر پلت​فرم​های خودمختاری و هوش مصنوعی به عنوان ابزار کنترل و نظارت به کشورهای دیگر صادر می​کند. 
وزارت دفاع ملی چین به تازگی دو سازمان تحقیقاتی جدید دایر کرده است که هر دوی این سازمان​ها روی هوش مصنوعی و سیستم​های خودمختار متمرکز شده​اند و زیر نظر دانشگاه ملی فناوری​های پدافند (NUDT) کار می​کنند. 
دولت چین به هوش مصنوعی به مثابه یک پیشرفت چشمگیر در ارتش خود نگاه می​کند و امیدوار است که ابزاراهی جنگی مبتنی بر این فناوری را به آمریکا بفروشد. 
دولت و صنعت چین معتقد است که در حال پر کردن شکاف میان این کشور و آمریکا در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی تجاری هستند. چین به هوش مصنوعی به عنوان یک گوی رقابت بین خود و آمریکا می​نگرد. 
موقعیت قوی چین در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و کاربردهای تجاری آن را قادر به دسترسی به بازارهای بین​الملل، فناوری و همکاری​های بین​المللی تحقیقاتی خواهد کرد. 
علیرغم قدرت چین در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و کاربردهای تجاری آن، رهبران چین هنوز تصور می​کنند که ضعف شدیدی در دسترسی به نخبگان، استانداردهای فنی، پلت​فرم​های نرم​افزاری و صنعت نیمه​هادی همانند آمریکا دارند.
رهبران چینی به دنبال راهی برای دسترسی به فناوری​های کشورهای خارجی آن هم در کوتاه مدت دارند و معتقدند که می​توانند در دراز مدت وابستگی​های خود به کشورهای دیگر را مرتفع سازند و این امر به هدف اصلی چین تبدیل شده است. 
 منبع: The Verge


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر