۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۴۴۶۶
تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین اولویت ها در زمان حاضر به شمار می رود زیرا ارائه گزارشی از آمار و اطلاعات قبل و بعد انقلاب، نمونه بارزی از خدمات ارزنده نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی به ویژه در بخش عمرانی است.
به گزارش پایداری ملی، احداث سدها، توسعه راه های مواصلاتی، عمران و آبادانی روستایی، توسعه امکانات زیربنایی و زیرساخت های شهری تنها گوشه ای از خدمات عمرانی نظام اسلامی در مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی است.

شاید در نگاه نخست به نظر برسد که توسعه عمرانی در طول چهار دهه تا حدودی طبیعی است اما با مقایسه چهل ساله منتهی به انقلاب با 40 سال قبل از آن می توان به خدمات ارزنده انقلاب اسلامی که بر مبنای گسترش عدالت شکل گرفته است، پی برد.

** نقطه عطفی در توسعه آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اظهار داشت: 2 میلیون و 80 هزار نفر شهروند در شهرستان های مختلف استان طی 40 سال گذشته از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده اند.

رسول اکبری افزود: در حالی تعداد شهروندان بهره مند از آب سالم و بهداشتی در حال حاضر به 2 میلیون و 174 هزار نفر رسیده است که این رقم در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 94 هزار نفر بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری از آب شرب سالم برخوردار هستند، اضافه کرد: در ابتدای انقلاب این رقم 20 درصد بود.

وی بیان کرد: این در حالی است که جمعیت شهری سال جاری آذربایجان غربی 2 میلیون و 173 هزار نفر است و این رقم در سال 1357 تنها به حدود 450 هزار نفر می رسید.

وی با بیان اینکه در سال 1357 طول شبکه توزیع آب در استان 546 کیلومتر بود، ادامه داد: این رقم در حال حاضر 9 برابر شده و به چهار هزار و 901 کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی به وجود 95 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب شهری در ابتدای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به 392 هزار مترمکعب رسیده که 4.1 برابر ابتدای انقلاب است.

اکبری با اشاره به اینکه این شرکت در سال 1379 راه اندازی شد، ادامه داد: در آن سال تنها 22 شهر زیرپوشش این شرکت بود که این تعداد در سال جاری به 38 شهر رسیده است.
وی با بیان اینکه کیفیت آب نیز مورد توجه جدی شرکت آب و فاضلاب شهری قرار دارد، افزود: در این راستا 17 واحد آزمایشگاه آب در استان فعالیت دارد که این تعداد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 واحد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در خصوص فعالیت های حوزه فاضلاب نیز گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان استان طی 40 سال گذشته از خدمات فاضلاب بهره مند شده اند در حالی که این رقم در ابتدای انقلاب صفر بود.

اکبری افزود: در ابتدای انقلاب جمعیت بهره مند آذربایجان غربی از خدمات فاضلاب صفر بود و این رقم در حال حاضر به حدود 65 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 540 هزار واحد مسکونی در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی از خدمات فاضلاب بهره مند هستند.

وی از احداث بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در آذربایجان غربی در 27 سال گذشته خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن، 82 کیلومتر خط انتقال در استان احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر 13 شهر استان از تاسیسات فاضلاب برخوردار بوده و در 11 شهر انشعاب فاضلاب واگذار شده و مراحل اعطای انشعاب در 2 شهر دیگر در حال انجام است.

اکبری گفت: سردشت، سلماس، قره ضیاءالدین، مهاباد، میاندوآب، نقده، ارومیه، بوکان، خوی، پیرانشهر و شاهین دژ از جمله شهرستان های دارای سامانه فاضلاب به شمار می رود.
وی افزود: شهرستان های ماکو، چالدران، شوط، پلدشت، اشنویه و تکاب نیز شهرهایی است که تلاش داریم روند اجرای طرح فاضلاب را در آنها اجرایی کنیم؛ هرچند در برخی از آنها اقدامات اولیه انجام شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب آذربایجان غربی در حال حاضر 300 هزار مترمکعب در شبانه روز است و در صدد هستیم با اجرای طرح های جدید این میزان را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از اجرای طرح های مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با 500 میلیارد ریال اعتبار، مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب خوی با 480 میلیارد ریال و سامانه فاضلاب گلمان ارومیه با 350 میلیارد ریال اعتبار خبر داد و اضافه کرد: در دهه فجر امسال نیز سامانه فاضلاب گلمان به بهره برداری می رسد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نیز اظهار داشت: خانوارهای روستایی دارای آب آشامیدنی در استان طی 40 سال گذشته 190 برابر شده که نشان دهنده نگاه محرومیت زدایی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه روستایی است.

علیرضا رضوی افزود: در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی تنها 16 هزار خانوار روستایی در آذربایجان غربی به آب سالم و بهداشتی دسترسی داشتند که این رقم در حال حاضر به 305 هزار خانوار رسیده است.

وی اضافه کرد: این امر نشان دهنده توسعه حدود 290 هزار خانواری خدمات آب سالم و بهداشتی در استانی نظیر آذربایجان غربی است و مدیران مختلف در این حوزه اقدامات لازم را انجام داده اند.

وی بیان کرد: شاخص بهره مندی روستاییان استان از آب سالم و بهداشتی از پنج درصد در سال 1357 به 73 درصد در سال جاری رسیده و رشد 68 درصدی داشته است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: در 40 سال گذشته تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی نیز حدود 21.5 برابر شده و از 112 روستا به نزدیک 2 هزار و 400 روستا رسیده است.

رضوی گفت: در حال حاضر 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار آذربایجان غربی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند و شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی نیز به 76 درصد می رسد.

وی افزود: در این مدت 11 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه لوله گذاری احداث، 764 حلقه چاه حفر و تجهیز و 741 دهنه چشمه بهسازی شده است.

وی اضافه کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی سه روستای آذربایجان غربی نیز از سامانه فاضلاب برخوردار شد و در صدد هستیم این رقم را افزایش دهیم.

** 100 درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی برقدار شدند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی هم با تاکید بر اینکه تعداد روستاهای برقدار این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی 30 برابر شده است، گفت: در سال 1357 تنها 96 روستا در آذربایجان ‌غربی از نعمت برق برخوردار بود و این رقم در حال حاضر به 2 هزار و 812 روستا رسیده است.

اکبر حسن‌ بگلو افزود: در حال حاضر جمعیت 100 درصد شهرها و 99.22 درصد روستاهای آذربایجان غربی از نعمت برق برخوردار هستند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون 911 هزار و 408 مشترک شهری و 326 هزار و 870 مشترک روستایی در آذربایجان غربی از نعمت برق برخوردار هستند که این تعداد نسبت به سال 1357 حدود 15 برابر شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد پست‌های توزیع برق این استان نیز طی 40 سال گذشته بیش از 30 برابر شده و به 19 هزار و 74 پست رسیده است.
حسن بگلو گفت: در این مدت طول خطوط 20 کیلو ولت به 15 هزار کیلومتر و خطوط 400 ولت به 12 هزار کیلومتر رسیده است.

99 درصد جمعیت سه میلیون و 265 هزار نفری آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور از نعمت برق برخوردار هستند.

یکهزار و 250 مگاوات برق نیز سالانه در استان تولید و تنها یکهزار مگاوات آن در سال مصرف می شود.

** رشد 84 درصدی آسفالت راه روستایی در آذربایجان غربی

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آذربایجان غربی فاقد بزرگراه بود، گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، 376 کیلومتر بزرگراه در آذربایجان غربی احداث شده است.

آرامون طول راه اصلی استان را یکهزار و 875 کیلومتر عنوان کرد و افزود: این میزان در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 375 کیلومتر بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 50 درصد روستاهای استان دارای راه آسفالته هستند، اعلام کرد: 80 درصد جمعیت روستایی در این روستاها ساکن هستند.

این مسوول احداث و بهره برداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را یکی از پروژه های فاخر در حوزه راه سازی عنوان کرد و افزود: اقدامات قابل توجه در حوزه راه های استان انجام گرفته است که احداث و آسفالت 4 هزار کیلومتر راه روستایی در 40 سال گذشته بخشی از این اقدامات ارزشمند است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی از رشد 84 درصدی روستاهای آسفالته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد و گفت: مجموع کل روستاهای آسفالته قبل انقلاب 101 روستا بوده که این رقم در سال های بعد انقلاب تاکنون به 420 روستا رسیده است.

آرامون با اشاره به تشریح جزئیات آسفالت راههای روستایی بعد انقلاب، توضیح داد: با توجه به آمار 10 ساله حوزه راهداری، میزان پیشرفت عمران و آبادانی روستاها براساس معیار آسفالت تعداد روستاها از سال 1357 تا سال 1367 به میزان 18 درصد رشد، از سال 1367 تا 1377 به میزان 23 درصد و این مقدار از سال 1377 تا 1387 با رشد 45 درصدی و در نهایت براساس آخرین گزارش آماری این میزان در سال 1387 تا 1397 به رشد 84 درصد دست یافته که این خود گویای دستاوردهای انقلاب اسلامی و توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به بحث توسعه روستایی است.
وی از آماده افتتاح بودن 20 پروژه آماده افتتاح شهرستان ارومیه در ایام دهه فجر در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و افزود: این پروژه ها در بخش های مرکزی، انزل، نازلو و سیلوانا با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد و 700 میلیون ریال آماده افتتاح و بهره برداری هستند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 50 کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان با اعتبار 287 هزار میلیون ریال لکه گیری و روکش آسفالت به بهره برداری خواهد رسید.

** صاحب خانه شدن اقشار کم درآمد، کارنامه روشن انقلاب در 40 سال گذشته

آرامون به اجرای طرح هایی در راستای صاحب مسکن شدن اقشار کم درآمد طی 40 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای طرح مسکن مهر، اجرای طرح های مقاوم سازی مساکن روستایی، اجرای طرح بهسازی مساکن روستایی و ایمن سازی این مساکن از جمله طرح هایی است که در راستای حمایت از اقشار کم درآمد و صاحب خانه شدن این افراد اجرایی شده اند.

وی با بیان اینکه در این راستا 36 هزار و 330 واحد مسکن در قالب مسکن مهر احداث شده است که از این تعداد 2 هزار و 916 واحد به اتمام رسیده و از این تعداد نیز 10 هزار و 936 واحد در قالب خودمالکی و 11 هزار و 37 واحد نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت تحویل داده شده اند.
این مسوول با بیان اینکه مشکلات مابقی واحدهای مسکن مهر در جلسه شورای تامین، مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: مقرر شده است طی 6 ماه نخست سال آینده تمام واحدها تعیین تکلیف شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات اجرایی در حوزه روستایی، بیان کرد: طرح هادی که در روستاهای بالای 20 خانوار اجرایی می شود، از دیگر برکات انقلاب اسلامی در روستاها بوده که اجرای این طرح علاوه بر کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها، زمینه زیباسازی و ایمن سازی روستاها را نیز فراهم کرده است.

آرامون با بیان اینکه در 2 هزار و 82 روستای آذربایجان غربی طرح هادی اجرایی شده است، ادامه داد: در 288 روستا نیز طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی در ادامه به توزیع قیر یارانه ای در 286 روستای استان خبر داد و گفت: این حجم آسفالت ریزی در روستاها اقدام جهادی برای رفع محرومیت از چهره روستاهای استان است.

این مسئول ایمن سازی روستاها را مورد اشاره قرار داد و افزود: در ایمن سازی 84 روستا به اتمام رسیده است و در صورتی که روستایی در معرض تهدید عوامل طبیعی باشد نسبت به ایمن سازی روستا در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام می شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی احداث مسکن برای افراد کم درآمد و محرومین در روستا به تعداد 4 هزار و 400 واحد، واگذاری 11 هزار و 511 قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی، بازسازی و بهسازی 78 هزار و 437 واحد مسکن روستایی و مقاوم سازی این مساکن را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که در حوزه مسکن استان طی 40 سال گذشته اتفاق افتاده است.

آرامون یادآور شد: انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته کارنامه روشن و شفافی داشته و به همت مسئولان و دست اندرکاران نظام، روز به روز زمینه توسعه در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی فراهم می شود.

مهمی در بخش آبرسانی به روستاها خواهیم بود، اظهار داشت: همزمان با دهه فجر امسال 13 طرح آبرسانی در روستاهای هفت شهرستان استان به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: این روستاها در شهرستان های نقده، تکاب، شاهین دژ، بوکان، پیرانشهر، سردشت و مهاباد واقع شده است و با بهره برداری از این طرح ها 4 هزار و 375 خانوار روستایی با بیش از 18 هزار نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می شوند.
وی ادامه داد: برای اجرا و آماده بهره برداری شدن این طرح ها، 56 میلیارد و 413 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

این مسئول رعایت کیفیت آب را تحولی بزرگ در روستاها عنوان کرد و اذعان داشت: پایش منابع آبی خام و شبکه، شناسایی روستاهای مشکل دار و پدافند غیرعامل قبل از فرارسیدن تابستان 98، مدیریت تقاضا، مصرف و تولید، برنامه ریزی برای جذب به موقع اعتبارات، کاهش دوره وصول آب بها، فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب از جمله موضوعات مدنظر در سالهای اخیر بوده است.

** رشد 84 درصدی آسفالت راه روستایی در آذربایجان غربی

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آذربایجان غربی فاقد بزرگراه بود، افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، 376 کیلومتر بزرگراه در آذربایجان غربی احداث شده است.
آرامون طول راه اصلی استان را یکهزار و 875 کیلومتر عنوان کرد و افزود: این میزان در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 375 کیلومتر بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 50 درصد روستاهای استان دارای راه آسفالته هستند، اعلام کرد: 80 درصد جمعیت روستایی در این روستاها ساکن هستند.

وی احداث و بهره برداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را یکی از طرح های فاخر در حوزه راه سازی عنوان کرد و افزود: اقدامات قابل توجه در حوزه راه های استان انجام گرفته است که احداث و آسفالت 4 هزار کیلومتر راه روستایی در 40 سال گذشته بخشی از این اقدامات ارزشمند است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی از رشد 84 درصدی روستاهای آسفالته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد و گفت: مجموع کل روستاهای آسفالته قبل انقلاب 101 روستا بوده که این رقم در سالهای بعد انقلاب تاکنون به 420 روستا رسیده است.

آرامون با اشاره به تشریح جزئیات آسفالت راه های روستایی بعد انقلاب، افزود: با توجه به آمار 10 ساله حوزه راهداری، میزان پیشرفت عمران و آبادانی روستاها براساس معیار آسفالت تعداد روستاها از سال 1357 تا سال 1367 به میزان 18 درصد رشد، از سال 1367 تا 1377 به میزان 23 درصد و این مقدار از سال 1377 تا 1387 با رشد 45 درصدی و در نهایت براساس آخرین گزارش آماری این میزان در سال 1387 تا 1397 به رشد 84 درصد دست یافته است که این خود گویای دستاوردهای انقلاب اسلامی و توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به بحث توسعه روستایی است.

وی از آماده افتتاح بودن 20 پروژه آماده افتتاح شهرستان ارومیه در ایام دهه فجر در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و افزود: این طرح ها در بخش های مرکزی، انزل، نازلو و سیلوانا با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد و 700 میلیون ریال آماده افتتاح و بهره برداری هستند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 50 کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان با اعتبار 287 هزار میلیون ریال لکه گیری و روکش آسفالت به بهره برداری خواهد رسید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر