۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۴۴۰۶
«گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در تهدیدی علیه روابط بازرگانی میان کشورها اعلام کرد شرکت هایی که از سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا(INSTEX) برای تسهیل تجارت با ایران استفاده کنند با تحریم مواجه خواهند شد.

ساندلند درباره سازوکار موسوم به کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران با عنوان سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا(INSTEX) اظهار داشت: هر کسی که از آن برای تجارتی غیر از فعالیت های بشردوستانه استفاده کند از سوی آمریکا تحریم خواهد شد. ما آنها را پیدا کرده و تحریم خواهیم کرد و آنها نخواهند توانست هیچ کسب و کاری با آمریکا داشته باشند.

ساندلند افزود: تهدید آمریکا علیه این سازوکار مالی به معنای آن است که این مکانیسم «سر جایش خواهد بود اما از آن استفاده اندکی خواهد شد.»

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنجشنبه هفته گذشته (11 بهمن) در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بلغارستان اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران با عنوان سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا(INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است.

براساس گزارش رسانه‌ها، مقر این سازوکار مالی در پاریس فرانسه خواهد بود و مدیر آن یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است. انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.

در بیانیه سه کشور اروپایی آمده است:«INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می کند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می کند.» گفته می شود که دامنه استفاده از این سازوکار در آینده گسترش خواهد یافت.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌ هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت. این اتحادیه ابتدا با اجرای قانون انسداد (Blocking Statute) گامی در جهت حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا در مقابل تحریم های آمریکا از آنها حفاظت کرده و آنها بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر