۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۴۳۵۴
عراقچی اعلام کرد:
در گفت‌وگوی معاون سیاسی وزیر خارجه با مقامات فرانسوی قرار شد که مذاکرات کارشناسی ایران و 3 کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) درباره اینستکس به زودی در پاریس برگزار شود.

به گزارش پایداری ملی، در گفت‌وگوی سید عباس عراقچی با مقامات فرانسوی مقرر شد مذاکرات کارشناسی ایران و سه کشور موسس اینستکس (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) به منظور طراحی جزئیات اجرایی این سازوکار در  اسرع وقت در پاریس برگزار شود.

سه کشور اروپایی پنجشنبه 11 بهمن ماه سازوکار مالی اروپا با ایران را رسما ثبت کردند و مقر این سازوکار در پاریس قرار دارد.

*غیر از مسائل دو جانبه؛ ما در هیچ موضوع دیگری با هیچ کشوری مذاکره نداریم

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که امروز برای شرکت در ششمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در پاریس حضور داشت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما و در پاسخ به این سوال که آیا در گفت‌و‌گوهای سیاسی با طرف فرانسوی در خصوص مسائل دفاعی و منطقه‌ای نیز گفت‌و‌گو کرده‌اید، افزود: در گفت‌وگوها و رایزنی‌های سیاسی؛ ما همواره مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را در هر موضوعی تبیین و تشریح می‌کنیم و توضیح می‌دهیم، اما غیر از مسائل دو جانبه؛ ما در هیچ موضوع دیگری با هیچ کشوری مذاکره نداریم.
وی درباره موضوعات مطرح شده با طرف فرانسوی افزود: امروز دور ششم گفت‌و‌گوهای سیاسی بین ایران و فرانسه را برگزار کردیم؛ به طور مرتب سالانه تقریبا دو بار این گفت‌و‌گوها یک بار در تهران و یک بار در پاریس برگزار می‌شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در گفت‌وگوهای سیاسی یک دور کامل درباره همه موضوعات مورد علاقه طرفین اعم از موضوعات بین المللی و منطقه ای و دو‌جانبه صحبت می‌شود و ما همه مسائل را مرور می‌کنیم.
عراقچی افزود: به طور طبیعی موضوع اصلی گفتگوها این بار بحث برجام و ساز و کار ویژه مالی اروپا و اینکه این ساز و کار چگونه کار خواهد کرد و چگونه عملیاتی خواهد شد؛ بود.
وی گفت: فرانسه در حقیقت مبدع این ابتکار بود و یکی از موسسان این سازوکار ویژه است که الان اینستکس یا ساحات به آن گفته می شود، ثبت شده است.
عراقچی افزود: برای عملیاتی شدن این ساز و کار لازم است یکسری گفتگوهای کارشناسی بین طرفین انجام بگیرد؛ توافق کردیم و به زودی این گفت‌و‌گوها در پاریس ظرف چند روز آینده برگزار می‌شود.
وی گفت: قرار است کارشناسان ما بیایند و با کارشناسان سه کشور اروپایی در فرانسه در خصوص اجرایی شدن این سازو کار گفت و گو داشته باشند.
معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: امروز بقیه مسائل موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بحث های بین المللی نیز مرور شد؛ بعضی از مشکلات در روابط دو جانبه بود؛ راه حل های خوبی برایش پیدا شد.
عراقچی گفت: در مورد همکاری‌های آتی، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، درباره چگونگی همکاری‌های اقتصادی در آینده، مشکلاتی که وجود دارد، ظرفیت‌هایی که وجود دارد ؛ بحث‌های خیلی خوبی امروز داشتیم؛ فکر می کنم حدود 4 ساعت طول کشید.

* در بیانیه دیشب شرطی وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بیانیه دیشب؛ اروپا می‌تواند برای ایران شرط قرار دهد، افزود: در بیانیه دیشب شرطی وجود ندارد. بحث مواضع اروپا نسبت به ایران هست.
عراقچی گفت: همانطور که در بیانیه مشاهده کردید؛ بخشی از بیانیه استقبال از همکاری‌های دو کشور، بحث حمایت از برجام و بحث سازوکار ویژه مالی هست و بخشی هم مواضع عمومی اروپایی ها از قدیم هست که در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و حقوق بشر می باشد؛ دیدگاه هایی که آنها دارند و البته اختلاف نظرهایی که با ما در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاه های خودشان را بیان داشتند. چیز جدیدی ما در آن ندیدیم.

*طرف حساب ما در این ساز و کار ویژه مالی الان سه کشور به عنوان موسسان این سازوکار هستند
معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که طرف حساب ما سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس هستند ؟ یا اروپا؟ گفت: طرف حساب ما در این ساز و کار ویژه مالی الان سه کشور به عنوان موسسان این سازوکار هستند اما دامنه کاری این سازوکار همه کشورها و همه شرکت‌های اروپایی را در بر می‌گیرد.
عراقچی افزود: ما با این سه کشور تنظیم می‌کنیم که چگونه انجام شود، اما بعد از آن هر شرکت اروپایی می‌تواند به این سازوکار مراجعه کند و با ایران همکاری و تجارت داشته باشد؛ یعنی طرف ما سه کشور هستند ولی دامنه فعالیت این مکانیسم کل کشورهای اروپایی هست.

* گروهک منافقین گروه بی ارزش عقب مانده
وی درباره اینکه جمعه این هفته و در آستانه جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران؛ دولت فرانسه به گروهک تروریستی منافقین مجوز برپایی تظاهرات علیه جمهوری اسلامی ایران در پاریس را داده است ؛ آیا در گفت و‌گوهایتان با طرف فرانسوی در این باره به آنها تذکری داده اید؟ گفت: در خصوص استانداردهای دوگانه اروپایی ها و به خصوص فرانسه نسبت به برخورد با تروریسم امروز اتفاقا صحبت داشتیم و اعتراضات خودمان را اعلام کردیم، اما از نظر ما گروهک منافقین بی اهمیت تر از آن هستند که حالا ما نگران باشیم که جایی تظاهرات می کنند یا نمی کنند؛ یک گروه بی ارزش عقب مانده هستند. خیلی مهم نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر