۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۳۰۷
جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافندغیرعامل استان گیلان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافندغیرعامل استان گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و تبریک  دهه مبارک فجر و ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران در چهل سالگی انقلاب در يکي ديگر از پيچ هاي تاريخي زماني خود قرار دارد ودشمن کينه توز تمام توان اقتصادي و سياسي خود را براي زمين گير کردن نظام به کار گرفته است.

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافندغیرعامل استان گیلان

 با وحدت در مقابل دشمنان می توانیم زهر تحريم را به طرز معجزه آسايي خنثي کنیم

امیرمحمدپور گفت: تحريم اقتصادي امروز به عنوان دستمايه و ابزار به ظاهر کارآمد دشمن براي به زانو درآوردن مملکت به شکلي هرچه تمام تر به کار گرفته شده است بنابراين بايد سراغ راه حل هاي بهينه و پايدار براي مواجهه با تحريم رفت. راه حل ها بدون شک در طول هم نيستند بلکه در عرض هم و در جوار همديگر مي توانند زهر تحريم را به طرز معجزه آسايي خنثي کنند.

دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان اظهار داشت: بدون ترديد يکي از اساسي ترين گام ها تقويت اقتصاد دروني و بالابردن پارامترهاي اقتصادي بر طبق الگوي اقتصاد مقاومتي است اما راه حل مثمر ثمر ديگر تقويت اميد اجتماعي در درون آحاد جامعه است. ناگفته پيداست که تقويت اميد اجتماعي نه با حرف و شعار بلکه با اقدام اميدآفرين تقويت مي شود.

امید و امیدواری لازمه حیات آدمیان است

وی ادامه داد: اميد و اميدواري لازمه حيات آدميان و از شاخص هاي اصلي سرمايه اجتماعي است که موجب تلاش و حرکت اعضاي جامعه براي رشد و تعالي مي شود. تقويت اميد و توسعه سرمايه اجتماعي در جامعه باعث مي شود کشوري با مردمان شاد، سالم، سرزنده و موفق داشته باشيم که انگيزه هاي فردي و جمعي و حس مسئوليت پذيري و تعهد مدني در آنها تقويت شده است.

محمدپور گفت سرمايه اجتماعي در فضاي ارتباطي افراد  و جامعه شکل مي گيرد و وجوه گوناگون سازمان اجتماعي مانند اعتماد هنجارها و شبکه ها مي توانند با تسهيل اقدامات هماهنگ کارايي جامعه را بهبود بخشند. سرمايه اجتماعي پشتوانه محکمي  براي موفقيت يک سيستم يا سازمان و نوش داروي بسياري از دردهاي اجتماعي به شمار مي رود و چنانچه سازماني سرمايه اجتماعي خود را از دست بدهد مسير اضمحلال را طي خواهد کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ادامه داد از جمله مسائلي که مي تواند افول سرمايه اجتماعي را درپي  داشته باشد بي اعتنايي جامعه در فرايند تصميم گيري و برنامه ريزي و عدم شفافيت در نهادهاي تصميم گير است و وجود ابهامات و چالش هاي مالي و روشن نبودن سازوکارهاي تصميم گيري باعث رواج حس بي اعتمادي و در نهايت از کف رفتن سرمايه اجتماعي خواهد شد. در اين راستا اقدامات قضايي اخير در مقابله قاطع با اخلالگران اقتصادي و مالي را مي توان گامي در جهت احياي اعتماد اجتماعي و متعاقب آن اميد اجتماعي قلمداد کرد.

تلاش براي تقويت اميد اجتماعي، به مشارکت، سرزندگي و پويايي اجتماعي مي انجامد

امیر محمدپور گفت: اميد اجتماعي به معناي خيال پردازي نبوده بلکه در کنار فهم دقيق چالش ها و مشکلات، توجه به ظرفيت هاي ناديده و کمتر ديده شده اجتماعي براي ترميم حل مسائل و ترميم اعتماد اجتماعي و تقويت سرمايه اجتماعي است. تلاش براي تقويت اميد اجتماعي، به مشارکت، سرزندگي و پويايي اجتماعي مي انجامد.

وی ادامه داد: اميد و اميدواري اجتماعي را ميتوان به عنوان يکي از مؤلفه هاي جدي سرمايه اجتماعي مورد توجه قرار داد که همبستگي قابل توجهي با مؤلفه هاي ديگري چون اعتماد اجتماعي و مشارکت اجتماعي دارد. اگرچه اميد فردي و اجتماعي مي توانند ارتباط وثيق با هم داشته باشند اما بايد يادآور شد که اميد اجتماعي متفاوت از اميد فردي است، هرچند آثار و عوارض به نسبت مشابهي دارند.

امید اجتماعی محصول امید افراد به یک جامعه هست

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان افزود: اميد اجتماعي محصول اميد تک تک افراد نيست، بلکه محصول اميد افراد به مثابه يک جامعه و کليت هم بسته و منسجم است. اميد اجتماعي نسبت به اميد فردي امري است که اگر تخريب شود و آسيب ببيند ترميم آن مشکل تر است و زمان بيشتري را طلب مي کند.

وی ادامه داد: يکي از سرچشمه هاي اميدواري و اميدوار زيستن در جامعه ما بدون ترديد مي تواند ناشي از دين باوري و اعتماد و اعتقاد به دين مبين اسلام در سطح فردي و اجتماعي باشد چراکه مسلمان واقعي هيچگاه به نااميدي مطلق نخواهد رسيد. قرآن، مهم ترين اثر و کارکرد اميد در زندگي بشر را آسان شدن سختي ها و تقويت روحيه انسان مي داند. به اين معنا که انسان براي هر عملي مي بايست انگيزه اي داشته باشد و هرچه کار سخت تر و دشوارتر باشد مي بايست اميد به بهره وري و بهره مندي نيز بيشتر باشد.

دبیر شورای پدافندغیرعامل استان گیلان عنصر اميد آفرين ديگر را جوهره انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: تبيين گفتمان انقلاب اسلامي، مشکلات و معضلات بيشماري را که پشت سر گذاشته و پيچ هاي تندي را که به سلامت عبور کرده مي تواند بسيار مثمر ثمر باشد.

امیر محمدپور گفت:  نسل جوان امروزه بايد با مسير طي شده انقلاب اسلامي  به درستي آشنا شود و اگر اين فرايند را به خوبي فهم کند نه تنها نااميد نشده بلکه با شوق و سرزندگي به استقبال آينده خواهد رفت.

تقويت اميد اجتماعي تاب آوري جامعه را بيشتر مي کند

وی ادامه داد: رويکرد ديگر براي ارتقاي اميد فردي و به تبع آن اميد اجتماعي تلاش شبانه روزي دولت و حاکميت براي ارتقاي وضعيت اقتصادي کشور است. بي شک اگر جامعه به صورت عيني مشاهد کند که مسئولان از هيچ تلاشي براي خروج از وضع فعلي فروگذار نمي کنند و براي حل مسائل شبانه روزي تلاش مي کنند به آينده اميدوار شده و موج اعتماد آن به جامعه سرازير خواهد شد. در حقيقت تقويت اميد اجتماعي تاب آوري جامعه را بيشتر مي کند.

محمدپور ادامه داد: تاب آوري اجتماعي يعني اينکه جامعه به قدري انعطاف پذير است که در اثر شوک هاي بيروني ممکن است داراي اعوجاج شود اما نمي شکند و توانايي بازيابي خود را خواهد داشت.

دشمنان استراتژی فشار باهدف فرسایش سرمایه ها را در دستور کار خود قرار داده اند

محمدپور بابیان اینکه جنگ نظامی علیه ایران در استراتژی آمریکا نیست، اظهار داشت: دشمنان استراتژی فشار باهدف فرسایش سرمایه ها را در دستور کار خود قرار داده اند زیرا می دانند با وجود این سرمایه ها ایران نفوذ ناپذیر است. آنها با بیان اینکه ایران از لحاظ نظامی تهدیدی برای جهان است می خواهند این سپر دفاعی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند اما اصول پدافند غیر عامل این است که توان دفاعی را بالا ببرد.

وی ادامه داد : موضوع پدافند غيرعامل بنا به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي خنثي  سازي اثر تهديد بر کشور است و با توجه به آشکار بودن تهديدات دشمن اهميت پدافند غيرعامل چندين برابر سال هاي گذشته است.

محمدپور نقش کارگروه فرهنگی و اجتماعی شورای پدافند غیرعامل استان را در این جنگ اقتصادی و رسانه بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد با استفاده از ظرفیت ثمن و جوانان باید در خصوص تاب آوری و همچنین فرهنگ سازی در این خصوص اقدام های اساسی صورت پذیرد

در انتها حکم صادره از سوی دکتر مصطفی سالاری استاندار و رییس شورای پدافند غیرعامل استان گیلان مبنی بر انتصاب سرکار خانم مونا ابروفراخ  بعنوان رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شورای پدافند غیرعامل استان گیلان  توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر