۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۴۴۱۵۳
مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از موفقیت در طراحی پهپاد مخصوص بارورسازی ابرها خبر داد و گفت: این پهپاد به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.ایران جزو نخستین کشورهایی خواهد بود که موفق به طراحی چنین پهپاد عملیاتی برای شرایط سخت جوی شده است.

به گزارش پایداری ملی، فرید گلکار مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها  درباره دستاوردهای اخیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: با اینکه به لحاظ اعتبارات تحت فشار قرار داریم اما طی دو سال گذشته موفق شدیم اقدامات اساسی و خوبی در سطح ملی انجام دهیم. برای اولین بار نسبت به به‌روزآوری رادارهای مستعمل این مرکز که در نواحی مرکزی کشور مستقرند، اقدام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا طی تحقیقاتی که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد با کمک متخصصان داخل کشور و فن‌آوری بومی، محققان این مرزو بوم موفق شده‌اند با نوآوری در زمینه پردازشگر و نرم‌افزار رادارهای هواشناسی به عنوان اولین کشور در خاورمیانه به توانایی ساخت رادار هواشناسی بسیار نزدیک شود که در آینده نزدیک نتیجه نهایی آن اعلام خواهد شد.

گلکار خاطرنشان کرد: از دیگر موفقیت‌های اخیر مرکز، طراحی پهپاد مخصوص بارورسازی ابرها است که پرواز آزمایشی هم انجام داده و به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب ایران جزو نخستین کشورهایی خواهد بود که موفق به طراحی چنین پهپاد عملیاتی برای شرایط سخت جوی شده است. دیگر اینکه توانسته‌ایم طی پنج سال همکاری با صنایع دفاع کشور، مواد بارور‌جاسوسازی ابرها به شکل «پیروپاترون یدید نقره» که پرتابی هستند و تاکنون از خارج از کشور وارد می‌کردیم را در داخل تولید کنیم. این کار به عنوان 10 طرح برگزیده فن‌آوری علمی-کاربردی وزارت نیرو در سال 97 انتخاب شد. تولید فلیر هم که درجاسوز است و کاربردهای زمین پایه و هواپایه دارد را هم نیروی هوافضای سپاه به عهده گرفت و در سال 96 با کمک پژوهشگران پرتلاش داخل کشور موفق به تولید آن شد. همه این کارهای اساسی برای نخستین بار است که در کشور و با همکاری نزدیک با دیگر نهادها برای وزارت نیرو مقدور شده است. در حوزه ارزیابی نتایج بارورسازی ابرها نیز تحقیقات بسیار خوبی با کمک موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در جریان است که خود این پروژه سنگین، بسیار با اهمیت و موثر در موضوع بررسی نتایج پروژه های تعدیل وضع هوا خواهد بود. همچنین از سال گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران برای در اختیار قراردادن توان ابزاری و فنی خود جهت اجرای این پروژه ملی با وزارت نیرو همکاری خود را آغاز کرده است که خود تحولی بسیار مهم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر