۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۴۱۳۷
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری عنوان کرد
چندی پیش بود که جمعی از مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور با مقام معظم رهبری دیدار کردند.
به گزارش پایداری ملی، معظم له در آن دیدار بر ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان به موضوع پدافند غیرعامل تاکید داشتند. جهت بررسی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیرعامل گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که ماحصل آن در ذیل از مد نظرتان می‌گذرد.

 چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار مسولان پدافند غیرعامل کشور خواستار حمایت همه مسوولان از این حوزه شدند. اساسا پدافند غیرعامل چه اهمیتی در شرایط فعلی کشور دارد؟!

 پدافند به چندصورت انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن عامل و غیرعامل است. پدافند عامل این است که در مقابل تهاجم دشمن دفاع فیزیکی داشته باشیم. به‌طور مثال اگر هواپیمای دشمن آمد پدافند ضدهوایی‌ ما فعال شود. اگر دشمن حمله می‌کند خاکریز بسازیم و در مقابل آن اسلحه برداریم. آفند یعنی حمله و پدافند یعنی دفاع. پدافندغیرعامل پدافندی است که شما با تدابیری که در نقاط آسیب‌پذیر و عرصه‌های هجوم دشمن می‌بینید پیش از حمله عملا دشمن را ناکام می‌کنید. مثلا شما ممکن است یک تاسیسات حساسی  داشته باشید. این تاسیسات حساس را اگر روی زمین بسازید و در معرض دید باشد دشمن می‌تواند نابودش کند  اما اگر آمدید از عوارض طبیعی استفاده کردید و آن را درلابه‌لای کوه‌ها و دیگر عوارض طبیعی ساختید حمله دشمن سختتر خواهد شد.

پدافند غیرعامل در تمامی عرصه‌های حیات انسان یک امر حیاتی است. برای کشور ما نیز حیاتی‌تر است چون ما دشمن داریم و امروزه دنیا دنیای سلطه‌طلبی است. ما باید از نظر توانمندی‌های پدافند غیرعامل به شکلی باشیم که دشمنی که قصد ضربه‌زدن را دارد نتواند هدفش را پیش ببرد.

البته با توجه به توسعه فناوری موضوع پدافند غیرعامل در حوزه‌های دانش‌بنیان جدیدی مثل فضای سایبری نیز مطرح شده است. مثلا در زمینه دولت الکترونیک که خدمات دولتی مقرر است از این طریق ارائه شود اگر امنیت شبکه تامین نشود امکان دارد ما از دشمن ضربه بخوریم. پس پدافند غیرعامل تقریبا در تمامی حوزه‌ها به ویژه زیرساخت‌های حیاتی کشور دارای اهمیت است و اگر این اهمیت مورد توجه قرار نگیرد قطعا ما ضربه خواهیم خورد.

به نظر من هزینه در پدافند غیرعامل به نوعی یک سرمایه‌گذاری است چرا که هر هزینه‌ای در این بخش مانع از بروز صدمات و لطمات بزرگ در آینده می‌شود.

به نظر شما چرا برخی از مسوولان نسبت به رعایت الزامات پدافند غیرعامل کم‌کاری می‌کنند؟!

به نظر من عوامل متعددی دراین مساله دخالت دارد. یکی جهل به موضوع است. یعنی اهمیت موضوع را درک نمی‌کنند و یا از ابعاد هجوم دشمن بی‌خبر هستند. ابزارهای عملیات و هجوم را نمی‌دانند. عامل دوم آن گاهی دست کم گرفتن دشمن است. عامل سوم آن غفلت است. همه مردم از زلزله ترس دارند اما همه غافلند که زلزله یکبار ممکن است اتفاق بیفتد و لذا توجه‌ لازم را به این مورد نمی‌کنند و عامل چهارم آینده‌نگر نبودن است.

 به نظر شما مهمترین تهدید پیش روی کشور ما چیست؟! آیا مسوولان در برابر این تهدید واکنش به موقع و درستی داشته‌اند؟!

من اعتقادم این است که بیشتر در حوزه‌های ای‌تی و محیط سایبری و همچنین حوزه‌های بیولوژیکی ما در آینده بیشترین تهدید را داریم و امروز مهم‌ترین و خطرناک‌ترین تروریسم بیوتروریسم است که می‌تواند از طریق مسائل زیستی مثل موضوع تغذیه و اموری ازاین دست مشکل‌آفرین شود. من معتقدم مسئولین در اجزای مختلف نظام خطر و تهدید را کامل درک نکرده‌اند و جدی نگرفته‌اند و لذا اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید دراین حوزه بشود و اهمیتی که باید قائل شوند تا بحال نشده است. باید روشنگری کرد و خطر را گوشزد کرد.

به نظر شما چگونه باید موضوع پدافند غیرعامل را در سطح کشور چه عموم مردم و چه خواص نهادینه‌سازی کرد؟!

در گام نخست باید اطلاع‌رسانی کرد. باید خطر را بیان کرد. مثلا الان در بحث دستگاه‌هایی که نسبت به این موضوع جدیت به خرج می‌دهند اینها را باید معرفی کرد و اهمیت کارشان را توضیح داد و تشویقشان کرد و دستگاهایی که کوتاهی می‌کنند باید جریمه شوند. در وضع قوانین باید به این موضوع توجه شود.  زمانی که شما قانون وضع کردید در اجرای قانون نیز  باید جدیت داشته باشید و با آن کسی که قانون را اجرا نمی‌کند نیز باید برخورد شود.
منبع: صیانت پایدار
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر