۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۴۱۰۸
نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت، راه اندازی مکانیزمی برای حساب‌های مالی با ایران «اینستکس» از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس، پاسخ سیاسی قدرتمندی به معدود مخالفان برجام و راهی برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد بود.

به گزارش پایداری ملی، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که راه اندازی مکانیزمی برای محاسبات مالی با ایران، یک پاسخ سیاسی قدرتمند به مخالفان توافق هسته ای است.

روز پنجشنبه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در پایان نخستین روز نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بوخارست، راه اندازی مکانیزم مشترکی برای حساب‌های مالی با ایران تحت عنوان «اینستکس» را اعلام کردند. ستاد اصلی این شرکت در پاریس خواهد بود.  

ایجاد این مکانیزم مالی ویژه برای حمایت از روابط مالی با ایران پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تاییدی بر بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه کشورهای انگلیس،آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران در سپتامبر سال 2017 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل است.

اولیانوف گفت: «این تصمیم گیری بطور مشخص به بازگرداندن توازن منافع کشورهای باقی مانده در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از خروج آمریکا کمک خواهد کرد. به بیان دیگر، این اقدام پاسخ سیاسی محکمی از سوی طرفداران برجام به تعداد قلیل مخالفان توافق هسته‌ای است.»  

به گفته این دیپلمات روس، راه اندازی این مکانیزم برای حساب‌های مالی با ایران قصد انگلیس، آلمان و فرانسه برای مقابله با خط مشی تند و یکجانبه آمریکا در جهت ضربه زدن به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار می‌دهد.

اولیانوف تاکید کرد که روسیه فعالانه به کشورهای اروپایی در جهت تحقق موفقیت آمیز مکانیزم مالی با ایران همکاری خواهد کرد. وی گفت: «در وهله نخست حمایت سیاسی از این طرح اهمیت دارد و سپس زمانی که این مکانیزم برای طرف‌های ثالث نیز ممکن شد، احتمالا بسیاری از شرکت‌های روسی مایل باشند تا از این کانال مالی مطمئن برای مبادلات بازرگانی با طرف‌های ایرانی استفاده کنند و من مطمئن هستم که این علاقه مندی صرفا از سوی شرکت‌های روسی نخواهد بود.»

نماینده روسیه در وین در این گفت‌وگو افزود، مشارکت کشورهای غیراروپایی می‌تواند باعث تقویت توان بالقوه مکانیزم مالی جدید با ایران شود. البته به عقیده وی، مسئله مهم آن است که مبتکران این طرح چنین امکانی را در نظر گرفته باشند.

اولیانوف یادآور شد، البته هنوز زود است درباره کارآیی اقتصادی مکانیزم جدید حساب‌های مالی با ایران قضاوت کرد و گذشت زمان تاثیر این مکانیزم را نشان خواهد داد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر