۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۴۰۷۱
طبق گفته رئیس سازمان انرزی اتمی، جمهوری اسلامی ایران طراحی سوخت جدید ۲۰ درصد را آغاز کرده و در تأمین سوخت نیروگاه بوشهر گام‌های بسیاری برداشته‌است.
به گزارش پایداری ملی،طبق گفته رئیس سازمان انرزی اتمی، جمهوری اسلامی ایران طراحی سوخت جدید ۲۰ درصد را آغاز کرده و در تأمین سوخت نیروگاه بوشهر گام‌های بسیاری برداشته‌است.

مراسم انتقال ۳۰ تن کیک زرد تولیدی مجتمع شهید رضایی‌نژاد اردکان یزد به تاسیسات اصفهان روز گذشته با حضور «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، عملیاتی شد.

صالحی طی سخنانی در مراسم انتقال ۳۰ تن اورانیوم کارخانه اردکان یزد به تجهیزات هسته‌ای اصفهان، اظهار کرد: ما در آستانه بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و تقارن این ایام را به فال نیک می‌گیریم که در چنین روزی در مجتمع صنعتی شهید رضایی‌نژاد اردکان یزد و کارخانه تولید کیک زرد هستیم و امروز شاهد انتقال ۳۰ تن کیک زرد تولیدی در این مجتمع به اصفهان خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: ظرفیت کارخانه تولید کیک زرد مجتمع شهید رضایی نژاد اردکان یزد کامل است؛ در ۴ الی ۵ سال اخیر فعالیت‌های زیادی صورت گرفته تا این کارخانه سرپا باشد.

صالحی بیان داشت: از سال ۱۳۷۱ بنای تاسیس این کارخانه گذاشته شد؛ ما توانستیم در سه چهار سال اخیر با سرمایه گذاری‌های انجام شده و حمایت‌های دولت و مجلس این کارخانه را مجددا راه اندازی کنیم و به تولید صنعتی برسانیم.

وی اظهار کرد: این اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است؛ ما قبلا یک کارخانه تولید کیک زرد هم در «گچین» داشتیم که بسیار مقیاس کوچکتری داشت؛ معادنی که در گچین بود را با حدود ۱۲۰ تن تمام کردیم و الان معدن گچین بسته شده است.

صالحی افزود: اکنون در معادنی که در استان یزد است از «ساغند یک» و «ساغند دو» استفاده می‌کنیم؛ معادن دیگری هم وجود دارد که بعدا اعلام می‌کنیم؛ استان یزد عمده تولید‌کننده کشور در تولید مواد اولیه صنعت هسته‌ای که همان کیک زرد باشد است، ما استان دیگری که در این حد غنی از ذخایر اورانیوم باشد را نداریم؛ خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم در این زمینه انجام گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم یعنی هیچ، اظهار کرد: اورانیوم یک ماده استراتژیک است؛ اگر ما این ماده را نداشته باشیم به هر میزان هم که تاسیسات هسته‌ای پیشرفته داشته باشیم ارزشی ندارد.

صالحی با بیان اینکه کشور ما از نظر اورانیوم نه غنی و نه فقیر است گفت: از سال ۸۹ اکتشافات هوایی را برای یافتن معادن اورانیوم در کشور شروع کردیم و حدود ۸۰ درصد از سرزمین ایران را مورد اکتشاف هوایی قرار دادیم.

وی افزود: در حال حاضر مشغول اکتشاف زمینی ۲۲۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور هستیم و حدود ۳۵۰ هزار حفاری را انجام داده‌ایم؛ لذا این آمادگی را داریم که در یک چشم‌انداز ۵ الی ۶ سال آینده بتوانیم تولید اورانیوم را به بالای ۳۰۰ تن در سال برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کارخانه تولید کیک زرد مجتمع شهید رضایی نژاد اردکان یزد، قابلیت خردایش ۸۴ هزار تن سنگ اورانیوم را دارا می‌باشد. البته هر چقدر عیار سنگ بالاتر باشد تولید اورانیوم هم بالاتر خواهد بود؛ اگر عیار سنگ ۱۰۰۰ پی پی ام، باشد سالی ۸۴ هزار تن می‌توان در اینجا اورانیوم تولید کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: در مجموع کارخانه تولید کیک زرد مجتمع شهید رضایی نژاد اردکان یزد، کارخانه بزرگی است و از هر حیث کامل شده و معایبش گرفته شده است. یکی دو سالی بود که ما تست‌های لازم را در آن انجام می‌دادیم که امروز خوشبختانه محصول این کارخانه را به اصفهان منتقل خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از مراسم انتقال ۳۰ تن اورانیوم مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان یزد به تاسیسات هسته‌ای اصفهان اظهار کرد: الان در کارخانه تولید کیک زرد مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان یزد هستیم؛ امروز با تقارن این ایام مبارک آغاز بهره برداری صنعتی این کارخانه شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: درفاصله سه الی چهار سال اخیر این کارخانه در حال تکمیل و تست بود. در دو سال اخیر توانستیم در برهه‌ای که تست‌ها را انجام می‌دادیم ۴۰ تن کیک زرد در این کارخانه تولید کنیم که ۱۰ تن آن را در ۲۰ فروردین ۹۷ به «یو سی اف» اصفهان منتقل کردیم و الان انشاءالله فرمان انتقال ۳۰ تن دیگر به «یو سی اف» اصفهان صادر خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: کارخانه تولید کیک زرد مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان یزد ظرفیت تولید سالانه ۸۴ هزار تن اورانیوم را دارا می‌باشد. البته هر چقدر عیار سنگ بالاتر باشد تولید اورانیوم هم بالاتر خواهد بود؛ اگر عیار سنگ ۱۰۰۰ پی پی ام، باشد سالی ۸۴ هزار تن می‌توان در اینجا اورانیوم تولید کرد.

وی با اشاره به بهره‌بردرای کامل کارخانه تولید کیک زرد مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان یزد، گفت: امیدواریم از امسال به بعد بتوانیم شاهد تولید مقدار معتنابهی کیک زرد در این کارخانه باشیم؛ کیک زرد یک ماده استراتژیک در صنعت هسته‌ای است و صنعت هسته‌ای بدون ماده اولیه که همان کیک زرد باشد نمی‌تواند پیش برود.

صالحی با بیان اینکه از نظر اورانیوم وضع ما مطلوب است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در یک افق ۵ الی ۶ سال آینده بتوانیم به یک رقم قابل توجهی از تولید کیک زرد برسیم.
همچنین طبق گزارش صدا و سیما، صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اکنون بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آمادگی لازم را برای ۱۹۰ هزار سو انجام داده ایم که ساخت سالن پیشرفته مونتاژ سانتریفیوژ‌های جدید و تجهیز این سالن از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه اکنون می‌توانیم در این سالن سانتریفیوژ‌های آی. آر.۴ و آی. آر.۶ را مونتاژ کنیم افزود: ظرفیت اسمی این سالن ۵۰ تا ۶۰ سانتریفیوژ است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار مهندس در صنعت هسته‌ای کشورمان مشغول به کارند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به صنعت هسته‌ای دارند و این صنعت میعادگاه بسیاری از صنایع در استاندارد بسیار بالاست.

وی افزود: مقام معظم رهبری از نظر تأمین انرژی برای نسل‌های آینده و عنصر اقتدار جمهوری اسلامی ایران به این صنعت نگاه می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق، سالانه در پیک مصرف ۳۵۰ میلیون تن گاز آلاینده را تولید می‌کند گفت: اگر ۳۵ هزار مگاوات مصرف میانگین برق کشور از صنعت هسته‌ای تولید می‌شد میزان گاز‌های آلاینده ۲۷۰ میلیون تن کاهش می‌یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای برای کشورمان اقتدار ایجاد کرده است افزود: اکنون در چارچوب برجام برخی محدودیت‌ها را داریم.

صالحی گفت: در موضوع اکتشاف، استخراج، طراحی رآکتور و سانتریفیوژها، آب سنگین و استفاده از صنعت هسته‌ای در صنایع از آستانه‌ها عبور کرده ایم.

وی افزود: زمانی ۱۷ سال طول کشید که یک زنجیره سانتریفیوژ را ایجاد کنیم، اما اکنون خودمان با استفاده از علوم مختلف، سانتریفیوژ‌ها را طراحی می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بزرگترین دستاورد صنعتی کشور این است که علم هسته‌ای را به گونه‌ای در دست داریم که خودمان بخش‌های گوناگون آن را طراحی می‌کنیم.

صالحی افزود: در چارچوب برجام معادن کشور شبانه روز فعالند و کارخانه اردکان یزد نیز به مرحله صنعتی رسید.

وی گفت: بر اساس برجام فقط اورانیومی که به اصفهان منتقل می‌شود باید پلمپ شده باشد.

صالحی با بیان اینکه تحقیقات و توسعه در زمینه‌های گوناگون از جمله شیر‌های خلأ و سانتریفیوژ‌ها انجام می‌شود افزود: اکنون سانتریفیوژ‌های آی. آر.۴ و آی. آر.۲ ام را تولید انبوه و روی آی. ار.۶ و آی. آر.۷ آزمایش می‌کنیم.

وی گفت: در چارچوب برجام فقط می‌توانیم یک سانتریفیوژ آی. آر.۷ را آزمایش مکانیکی کنیم و ۲۰ سانتریفیوژ آی. آر.۶ را کنار یکدیگر بگذاریم.

صالحی افزود: در چارچوب برجام هر سانتریفیوژ آی. آر.۱ در ۱۰ سال باید برای غنی سازی استفاده کنیم و پس از پایان ۱۰ سال می‌توانیم انواع دیگر سانتریفیوژ‌ها را به کار گیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون با ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ آی. آر.۱ غنی سازی را انجام می‌دهیم و محدودیت‌ها در برجام اثری روی کار ما ندارد.

صالحی افزود: محدودیت‌ها در برجام فرصتی برای ما ایجاد کرد که سانتریفیوژ‌های مدرن را آزمایش و آماده تولید انبوه کنیم.

وی گفت: آزمایش سانتریفیوژ آی. آر.۸ را دو سال پیش از برجام آغاز کردیم و دو سال دیگر نیز برای تکمیل آزمایش‌های این سانتریفیوژ نیاز است.

صالحی افزود: در چارچوب برجام اجازه داریم سه سانتریفیوژ آی. آر.۸ بسازیم، اما هنوز پنج ـ. شش ماه از آزمایش‌های ماشین اول باقی مانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: زمانی که سانتریفیوژ آی. آر.۱ را ساختیم ۴۰ درصد آن‌ها در کار متلاشی می‌شد، اما اکنون این درصد به زیر یک رسیده است.

وی با بیان اینکه از اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده برای رآکتور تهران و ساخت دارو استفاده می‌کنیم افزود: زمانی که سوخت خریداری شده از آرژانتین رو به اتمام رفت به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که سوخت ۲۰ درصد نیروگاه تهران در حال اتمام و نیاز به خرید مجدد این سوخت است، اما آمریکا و روسیه شرایطی را برای کشورمان تعیین کردند که حاکمیت ملی ما زیر سؤال می‌رفت بنابراین تصمیم گرفتیم خودمان این سوخت را تولید کنیم.

صالحی گفت: نفع تحریم برای ما این بود که اورانیوم ۲۰ درصدی را خودمان و در کمتر از ۲ سال ساختیم.

وی افزود: در زمان ساخت مذاکره نیز می‌کردیم، اما می‌دانستیم مذاکرات به نتیجه‌ای نمی‌رسد و در حیرت غربی‌ها اعلام کردیم سوخت ۲۰ درصد را ساخته ایم.

صالحی درباره تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار در فوردو نیز گفت: مراحل نخست و آزمایش‌ها با همکاری روس‌ها انجام شده است، اما ساخت دستگاه غنی سازی عناصر غیر از اورانیوم با سانتریفیوژ‌های غنی سازی این عنصر متفاوت و کار سختی است.

وی افزود: در نمونه آزمایشگاهی، جداسازی‌ها انجام شده است و با روس‌ها به مرحله نرم افزاری وارد شده ایم و تلاش می‌کنیم در دو سال آینده ایزوتوپ‌های پایدار را تولید و حتی صادر کنیم.

صالحی درباره روند ساخت رآکتور اراک نیز گفت: کارگروه فنی متشکل از متخصصان ایرانی، چینی و​ آمریکایی برای بازطراحی جدید این رآکتور بر اساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا ایجاد شد البته طراحی این رآکتور با ایران است و ۹۰۰ نیروی متخصص ما برای بازطراحی آن کار می‌کنند.

وی افزود: در مراحل مفهومی و پایه کار این رآکتور تمام شده و کارگروه، آن را تأیید کرده است، اما در مرحله تفصیلی در نیمه راه هستیم و با فشار‌های رئیس جمهور آمریکا کار کند شده است.

صالحی گفت: به آنان اعلام می‌کنیم اگر ادامه ندهند خودمان کار را پیش می‌بریم و انتخاب‌های گوناگونی در این زمینه داریم و خود را برای بدترین شرایط آماده کرده ایم.

وی افزود: در مذاکرات برجام طرف مقابل فکر می‌کرد ما را در ساخت سانتریفیوژ‌ها در بن بست قرار می‌دهد، اما این طور نیست.

صالحی گفت: پیش از برجام ۱۹ هزار سانتریفیوژ آی. آر.۱ نصب کرده بودیم که ۹ هزار سانتریفیوژ غنی سازی می‌کرد و ۱۰ هزار ماشین کار نمی‌کرد.

وی افزود: هزار سانتریفیوژ آی. آر.۲ ام نیز نصب کرده بودیم که آن‌ها نیز کار نمی‌کرد.

صالحی گفت: در چارچوب برجام تعداد سانتریفیوژی که قرار بود جمع آوری شود به صورت بسیار دقیق جمع کردیم.

وی افزود: طرف مقابل فکر می‌کرد سانتریفیوژ‌های آی. آر.۱ ما که با آن‌ها غنی سازی می‌کنیم به ۱۰ سال نمی‌رسند، زیرا ۴۰ درصد آن‌ها متلاشی می‌شد، اما اکنون که این درصد به زیر ۱ رسیده است ۱۴ هزار سانتریفیوژ آی. آر.۱ در انبار داریم و دیگر نیازی به ساخت این ماشین وجود ندارد.

صالحی گفت: تاکنون پس از برجام ۱۳ گزارش مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منتشر کرده که بار سنگینی بر سازمان انرژی اتمی است و ما به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کردیم.

وی افزود: از زمانی که ترامپ اعلام کرد با برجام مخالف است دولت آمریکا در شرایط سختی قرار دارد و می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را با فشار‌هایی که از طرف رژیم صهیونیستی وارد می‌شود وادار به خروج از برجام کند.

صالحی گفت: همکاری هسته‌ای با اروپا خوب است و فعلاً با اروپایی‌ها همکاری هسته‌ای مان پیش می‌رود.

وی افزود: مرکز نظام ایمنی هسته ای، تجهیزات جدیدی به ما می‌دهد و کلاس‌های آموزشی خوبی در این زمینه داریم.

صالحی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین تأمین کننده بودجه آژانس بین المللی انرژی اتمی است گفت: در بحث راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نیز سهم​ آمریکا در تأمین بودجه این کار بالاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ماده اولیه اورانیوم ماده راهبردی است و نمی‌توان آن را به آسانی در بازار بین المللی تهیه کرد.

صالحی گفت: اگر کشوری می‌خواهد صنعت هسته‌ای داشته باشد باید از ذخایر کافی اورانیوم یا کیک زرد خود اطمینان داشته باشد.

وی افزود: نیروگاه بوشهر «۱» سالانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ تن اورانیوم مصرف می‌کند و حدود هزار تن مجموع کیک زرد کشور فقط برای مصرف ۳ سال این نیروگاه است.

صالحی گفت: از معدن گچین بندر عباس سالانه حدود ۱۰ تن اورانیوم استخراج می‌کردیم و پس از حدود ۱۰۰ تن استحصال اورانیوم، آن معدن بسته شد.

وی افزود: کارخانه بندر عباس نیز در حد آزمایشگاهی بود و از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کردیم.

صالحی گفت: کارخانه اردکان نخستین کارخانه پس از پایلوت بندر عباس است که با فناوری‌های مدرن راه اندازی و بخش قابل توجهی از تجهیزات آن در کشورمان ساخته شده است.

وی افزود: این کارخانه در سال، ۸۴ هزار تن سنگ اورانیوم را به کیک زرد تبدیل می‌کند.

صالحی گفت: در دو سه سال اخیر این کارخانه بهسازی شده است و در یک سال و نیم اخیر به صورت آزمایشی حدود ۴۰ تن کیک زرد تولید کرد.

وی افزود: میزان تولید این کارخانه از این پس به بودجه‌ای بستگی دارد که به آن اختصاص می‌یابد.

صالحی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد کشور پیش از انقلاب اسلامی اکتشاف هوایی برای معادن اورانیوم شده بود گفت: پس از انقلاب و از سال ۸۸ به بعد با توصیه مقام معظم رهبری دوباره اکتشاف هوایی راه اندازی کردیم و تاکنون ۸۰ درصد وسعت خاک ایران اکتشاف هوایی شده است.

وی افزود: اکنون خلبانان و مفسران نقشه‌ها ایرانی هستند و ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع را پی جویی زمینی و ۳۰۰ هزار متر حفاری کرده ایم.

صالحی گفت: در اکتشاف و استخراج اورانیوم، ۹۵ درصد متکی به خودمان هستیم و فقط برخی تجهیزات مانند بالگرد را خریداری می‌کنیم که آن را نیز در آینده می‌سازیم.

وی افزود: بر اساس اکتشاف‌هایی که انجام داده ایم کشور فقیری در زمینه ذخایر اورانیوم نیستیم و با شتاب لازم و همه امکانات اورانیوم مورد نیاز کشور را استخراج می‌کنیم.

صالحی گفت: صنعت هسته‌ای کشورمان در بین کشور‌های در حال توسعه استثناست و در همه حوزه‌های این صنعت از جمله آب سنگین، غنی سازی، اکتشاف و استخراج، تولید رادیو دارو و استفاده در صنایع پیشرفته ایم.

وی افزود: سانتریفیوژ‌های پیشرفته صنعت نفت کشورمان را خودمان تولید می‌کنیم.

صالحی گفت: طراحی سوخت جدید ۲۰ درصد را آغاز کرده و در تأمین سوخت نیروگاه بوشهر گام‌های بسیاری برداشته‌ایم، اما تولید سوخت دارای فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر است.

وی افزود: مشابه سوخت نیروگاه بوشهر را ساخته ایم، اما سال‌ها باید آزمایش شود تا با اطمینان آن را درون رآکتور قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، روز گذشته طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، گفت: امیدوار هستیم ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم.

وی افزود: قبل از هر چیز باید تاکید کنم که راکتور اراک تکمیل نشده بود. ولی به گونه‌ای در سطح اذهان و افکار عمومی تبلیغ می‌شد که گویی رآکتور اراک تکمیل شده بود و ما آن مسیر را به کلی متوقف کردیم.

صالحی ادامه داد: راکتور اراک در حال ساخت بود و بخش قابل توجهی از تجهیزات آن هم هنوز در اختیار ما نبود، ولی وقتی که مقاصد و اهداف سیاسی در کار باشد، اذهان را به هر سمتی سوق می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس مستندات عرض می‌کنم که راکتور اراک چه بود و الان کجاست و کجا باید برود. راکتور اراک یک راکتور ناتمام بود که بر اساس مدل یک راکتور روسی که به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل متعلق بود، طراحی شده بود.

وی افزود: با برجام فرصتی پیش آمد راکتور اراک را به صورت مدرن طراحی بکنیم و کارآمدی راکتور را ارتقا دهیم ضمن اینکه طراحی ما را کشور‌های پیشرفته تایید می‌کنند و همین تایید کردن طراحی ما، ارزش بین‌المللی دارد.

صالحی گفت: الان هم باز خودمان طراحی راکتور را برعهده داریم. ولی طراحی متخصصان ما مورد تایید قرار می‌گیرد که این تاییدیه خود یک دستاورد فنی است.

وی اظهار داشت: در زمینه مدرن سازی راکتور اراک یک گروه کاری متشکل از ایران، آمریکا و چین تشکیل شد و این‌ها متعهد شدند که در بازسازی راکتور اراک به ما کمک کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشور‌های دیگر هم که در بطن و متن مذاکره حضور داشتند، تعهد کردند تا به لحاظ فنی و کارشناسی کمک کنند. تا چند ماه قبل این کار خوب پیش می‌رفت و خیلی کار‌ها را جلو بردیم؛ طراحی مفهومی و طراحی پایه تمام شد، طراحی تفصیلی نیز در میانه راه بود که آمریکا از برجام خارج و انگلیس جایگزین شد.

وی افزود: با اعلام خروج آمریکا از برجام، چین علیرغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری‌ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود.

صالحی گفت: ما امیدوار هستیم دوستان چینی ما که از عناصر اصلی تحقق برجام بودند و در عملیاتی شدن برجام مثبت عمل کردند، طبق همان رویه سابق پیش بروند.

وی اظهار داشت: امیدوار هستیم که تعلل نکنند و ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم. ما کارمان را پیش می‌بریم، اما بعداً همین دوستان اعتراض نکنند که چرا کارمان را خودمان جلو بردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تذکرات را داده ایم، ولی در اینجا از طریق شما اعلام می‌کنم که برخی از طرف‌های حاضر در مذاکرات فکر نکنند دست ما بسته است. اختیار و انتخاب با خودشان است.

همچنین صالحی چهار روز قبل گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی‌ها به آنچه ماه‌ها قبل قول داده‌اند (تشکیل سازوکار ویژه مالی) عمل کنند.

وی افزود: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.

صالحی تصریح کرد: تلاش‌های زیادی شد تا برجام شکل گیرد؛ لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هریک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است. اما اروپایی‌ها چندین ماه است که وعده داده اند سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) را راه اندازی کنند، اما این امر هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اخیرا شنیده ام که احتمال دارد اروپایی‌ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آن‌ها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش‌های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می‌توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده‌ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی‌ها بسیار حیاتی است.

صالحی اظهار داشت: امروز غرب آسیا گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود، دیگر چه کسی می‌تواند از آن سود ببرد؟

وی تاکید کرد: آخرین حرف من به اروپایی‌ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی، سریع‌تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.

معاون رئیس جمهور گفت: آماده تعامل با برادران خود در منطقه بخصوص منطقه خلیج فارس است. کشور‌های عربی اقدام به راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای کرده اند و ما اعلام کرده ایم که آن‌ها نیاز به کارشناس در این عرصه خواهند داشت و ایران کارشناسان، فناوری و تجارب عالی در این زمینه دارد و آماده است در این عرصه با آن‌ها همکاری کند.

وی افزود: ما بار‌ها برای همکاری بخصوص در زمینه ایمنی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده ایم چرا که این موضوع مربوط به همه ما است بطور مثال اکنون یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر داریم، بنابراین امنیت این نیروگاه برای ما مهم است، کویت در مجاورت بوشهر قرار دارد و کشور‌های حوزه خلیج فارس در مجاورت بوشهر قرار گرفته اند.

صالحی گفت: همچنین اکنون در امارات چهار نیروگاه هسته‌ای در دست تاسیس است و ایمنی این نیروگاه‌های هسته‌ای پس از تاسیس آن‌ها برای ما دارای اهمیت است به همین دلیل ما به کشور‌های حوزه خلیج فارس پیشنهاد کردیم که همگی گردهم آمده و یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته فنی متشکل ازکارشناسان فنی ایرانی در زمینه هسته‌ای و کشور‌های دیگر خواهند بود تا با یکدیگر درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای گفتگو و تبادل نظر کنند و این نقاط مثبت بسیاری برای همه خواهد داشت. ما دائما این پیشنهاد را تکرار کرده و برای آن آماده‌ایم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر