۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۴۴۰۶۶
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر با تائید پایبندی کامل ایران به تعهداتش در برجام، درباره فشار‌ها بر آژانس برای راستی‌آزمایی هسته‌ای هشدار داد.
به گزارش پایداری ملی، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیام خود به مناسبت آغاز سال جدید میلادی از سال ۲۰۱۸ به عنوان سالی یاد کرد که در آن آژانس با چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف کاری خود مواجه بوده است.

بنابر گزارش پایگاه رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در ادامه پیام خود ضمن تقدیر از پشتیبانی کشور‌های عضو از فعالیت‌های آژانس بیان کرد: برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی همچنان در صدر برنامه کاری آژانس قرار دارد. ما کماکان به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهیم.

همچنین در این پیام آمده است: ایران به‌طور کامل به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ذیل برجام عمل می‌کند. همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام، ضروری است که ایران باز هم به اجرای کامل این تعهداتش ادامه دهد.

وی به برنامه هسته‌ای کره شمالی اشاره و تاکید کرد که آژانس تنها نهاد بین‌المللی است که می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را راستی‌آزمایی کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از پیام خود از فشار برخی کشور‌ها به آژانس برای راستی‌آزمایی هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: اعتبار آژانس بزرگ‌ترین دارایی ما است. اجرای مستقل، عادلانه و واقعی پادمان‌ها نیز برای حفظ اعتبار ما ضروری است. اگر اعتبار ما زیر سوال برود و به‌ویژه اگر تلاش‌ها برای اعمال فشار بر آژانس به منظور راستی‌آزمایی هسته‌ای ادامه یابد، برای آژانس غیر سازنده و به شدت زیان بار است.

وی افزود: آژانس بیش از ۶۰ سال است که با ارائه تضمین از این‌که کشور‌های غیر سلاح هسته‌ای، تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازند کمکی شایان به صلح و امنیت بین‌الملل کرده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از زمان اجرای برجام بار‌ها تلاش کرده‌اند با طرح ادعا‌هایی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان و ادعای اینکه اسنادی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اختیار دارند که دال بر عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است، آژانس را تحت فشار قرار دهند تا موضوعاتی را در خصوص ایران که پیش از این حل و فصل شده‌اند، بازگشایی کند. این در حالی است که مدیرکل آژانس بار‌ها و در تمامی گزارشات خود از برجام به‌طور قوی تائید کرده است که جمهوری اسلامی به تمامی تعهداتش در برجام عمل می‌کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر