۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۴۰۰۵
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل گفت: ۲ طرح جامع پدافند غیرعامل در این استان در دست مطالعه است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،  بخشعلی لطیفی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل افزود: طرح پدافند غیرعامل استان با هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و طرح پدافند غیرعامل اردبیل هم با هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده و در صورت اتمام مطالعه، اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات رسان استان اردبیل مجهز به برق اضطراری هستند، گفت: برای نصب سیستم‌های برق اضطراری، دوربین‌های مدار بسته و نصب سلول‌های خورشیدی در دستگاه‌ها و نهاد‌های خدمات رسان استان ۶۲ میلیارد ریال هزینه شده است.
لطیفی بر دوگانه سوز کردن موتورخانه‌ها و راه اندازی ژنراتور‌های برق اضطراری مراکز حساس و حیاتی استان از جمله بیمارستان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، مراکز خدمات رسان، استانداری و سایر سازمان‌های مهم در راستای مستمر کردن ارائه خدمات به مردم در مواقع ضروری تاکید کرد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل ۲ گانه سوز شدن تعدادی از نانوایی‌های در شهرستان‌های مختلف برای ارائه خدمات به مردم در مواقع قطع گاز و پیگیری برای گسترش تعداد این واحد‌ها، انجام مطالعات پدافندغیرعامل و تامین آب در شرایط اضطراری در تاسیسات آب و فاضلاب شهر اردبیل، ارتقای سطح کارگروه‌های استان از ۶ کارگروه به ۱۴ کارگروه تخصصی مصوب کمیته دائمی پدافند غیرعامل در راستای تخصصی شدن امور مربوط به پدافند غیر عامل و برگزاری همایش‌ها و دوره‌های مختلف در سازمان نظام مهندسی استان با محوریت اجرایی شدن مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان را از اقدام‌های دیگر اداره کل پدافند غیرعامل اعلام کرد.
لطیفی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نانوایی در استان آمادگی دارد ۲ گانه سوز شوند و بیشترین آن‌ها مربوط به شهرستان مشگین شهر و خلخال است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل با بیان اینکه شبکه رابطان پدافند غیرعامل متشکل از ۱۵۰ نفر با هدف ارتباط مستمر دستگاه‌های اجرایی استان با یکدیگر و با مردم در حال توسعه است، افزود: برای فعال‌تر شدن شبکه رابطان، دوره‌های آموزشی مختلف در استان در زمینه‌های مختلف با حضور رابطان برگزار شده است.
لطیفی اضافه کرد: این آموزش‌ها همچنین برای فرمانداران، مدیران کل، بخشداران، شهرداران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان به صورت مستمر هر سال برگزار می‌شود تا در پیشبرد و نهادینه شدن پدافند غیر عامل در جامعه تاثیرگذار بوده و این امر به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
لطیفی اظهار داشت: تلاش برای تدوین سند جامع پدافند غیرعامل استان اردبیل با همکاری دستگاه‌های مرتبط ادامه دارد و با این اقدام گام مهمی در همگانی کردن بحث پدافند غیرعامل برداشته می‌شود.
وی تامین زیرساخت‌ها در جامعه را برای مقابله با بحران‌های احتمالی ضروری خواند و گفت: پدافند غیرعامل مختص صرف مسائل نظامی نیست بلکه در بحران‌ها و بلایای طبیعی نیز نقش کاربردی داشته و رعایت آن می‌تواند در ایمن سازی جامعه و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایا‌های طبیعی بسیار تاثیرگذار باشد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل با اشاره به برنامه‌ها و اقدام‌های صورت گرفته فرهنگی در این رابطه افزود: برگزاری همایش سایبری و فناوری اطلاعات، شرکت در چند فقره برنامه تلویزیونی و رادیویی با محوریت تبیین اهداف و وظایف پدافند غیرعامل و فرهنگ سازی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان، برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات مختلف در ارتباط با پدافند غیرعامل و تهیه و توزیع سی دی و دفترچه‌های آموزشی پدافند غیرعامل از جمله اقدامات انجام شده است.
لطیفی در ادامه با اشاره به اجرای رزمایش در ادارات و دستگاه‌های اجرایی افزود: این رزمایش‌ها با هدف آشنایی و تمرین مقابله با پدیده‌های بحرانی صورت می‌گیرد و تعداد آن‌ها همچنان در حال افزایش است.
وی بیان کرد: افزایش توان دفاعی، پیش بینی‌های لازم برای مقابله با آثار مخرب بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل و نیز مقابله با هر گونه حملات سایبری در فضای اینترنتی امروزه مورد توجه اساسی کشور‌ها بوده و در ایران نیز این بحث در قالب موضوع پدافند غیرعامل از چند سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.
لطیفی گفت: وسعت و گستره پدافند غیرعامل، تمامی زیرساخت‌های کلیدی، مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور، چون پالایشگاه‌ها، نیروگاه ها، بنادر، فرودگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، قرارگاه‌ها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و هدایت و تصمیم گیری‌های سیاسی، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی، پل‌های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه‌های هوایی، سایت‌های موشکی، مراکز و ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیون، انبار‌های عمده مواد غذایی و دارویی، مراکز جمعیتی و قرارگاه‌های تاکتیکی و مقر‌های عمده آماری و پشتیبانی را در بر می‌گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر