۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۴۳۹۵۰
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز دشمنان با بی‌شرمی مدعی حقوق بشر هستند، گفت: ندانم‌کاری و کوتاهی‌هایی هم امروز در کشور وجود دارد که قابل پذیرش نیست.

به گزارش پایداری ملی، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری افشردی پیش از ظهر امروز در اختتامیه کنگره ملی شهید حسن باقری افشردی که با حضور پرشور مردم و خانواده‌های شهدا در تالار اجتماعات مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی دستاورد 14 قرن مبارزه علمای بزرگ و صلحا، مردم متدین و مستضعف این سرزمین با شهادت‌ها، اسارت‌ها و شکنجه‌های یک ملت به رهبری امام راحل بود، اظهار داشت: این انقلاب بزرگ در شرایط بسیار دشوار 40 سال قبل در این سرزمین اتفاق افتاد که  مردم تبریز نقش اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه 29 بهمن ماه 56 ماموریت بزرگ مردم تبریز بود که نگذاشت خون شهدای قم و سایر شهدا بر زمین بماند و علم انقلاب بر‌افراشته شد، افزود: پس از قیام مردم تبریز بود که سراسر کشور به حرکت در‌آمد و طی چند ماه نظام شاهنشاهی را که قوی‌ترین حلقه زنجیره استکبار بود، در‌هم ‌پیچید. 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق بزرگی بود که همه قدرت‌های بزرگ را غافلگیر کرد، گفت: مردم تبریز در این 40 سال با استقامت در راه انقلاب افتخار‌آفرینی کرده‌اند و پرچم انقلاب را به دست امام زمان (عج) می‌رسانند.

وی با یادآوری اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم، تشریح کرد: اگر مرور کوتاهی به 40 سال کنیم می‌توانیم تجسم کنیم در چه شرایطی قرار داریم. ملت ایران قیام بزرگی را انجام داد و در معرض هجوم دشمنان قرار گرفت. در روزهای اول انقلاب با تحریم، تهدید، تحرکات مرزی و... مواجه بود تا انقلاب بر زمین بخورد ولی به پا ایستاد و استقامت کرد.

سرلشکر باقری تحمیل جنگ 8 ساله به ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: ملتی که سررشته‌ای در جنگ نداشت، در تهاجمی که در خط مقدم آن ارتش تا بن‌دندان مسلح با همکاری بیش از 35 کشور حضور داشت، قرار گرفت اتفاقاتی افتاد، تلاش‌هایی شد، خون‌هایی بر زمین ریخت و کار به جایی رسید که با عدم احقاق حقوق ملت ایران، جنگ به داخل عراق کشید و با فتح فاو و رسیدن به مراکز نفتی عراق، این جنگ با پیروزی ملت ایران خاتمه یافت.

وی با تاکید بر اینکه در کنار جنگ، ملت ایران همواره با تحریم و فشار اقتصادی و روانی و با حضور نفوذی‌ها و تروریست‌ها مواجه بوده است، ادامه داد: امروز هم با وجود این فشارها ملت نشان دادند که انقلاب اسلامی بسیار قوی‌تر و ریشه‌دار‌تر از این است که با این بادهای کم‌ارزش قد خم کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: اگر روزی در سوسنگرد در محاصره بودیم و در دروازه اهواز می‌جنگیدیم، امروز امن‌ترین کشور منطقه را داریم، نیروهای تروریستی ساخته امارات، عربستان، آمریکا و اسرائیل را جوانان شما در عراق و سوریه شکست دادند، پارتی بازی کردند و اشک ریختند تا تعداد اندکی از این جوانان عازم دفاع از حریم حرم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه شوند. 

وی با تاکید بر اینکه اگر هدایت سردار سلیمانی‌ها و جوانان ما نبود، زبانم لال حریم اهل بیت (ع) مورد تعرض قرار می‌گرفت اضافه کرد: این حضور مقتدرانه، نشان از سربلندی ایران است. امروز عراق به کشوری امن تبدیل شده و حاکمیت عراق به دنبال راهی برای بیرون راندن آمریکاست. در سوریه هم که روزی برای رفتن اسد مسابقه می‌دادند، امروز برای باز کردن سفارت همان کشورها صف می‌کشند. 

سرلشکر باقری جایگاه ایران و مقاومت را با 40 سال قبل بسیار متفاوت دانست و گفت: ایران به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده ‌که در عین قدرت عادلانه رفتار می‌کند، می‌گوید و عمل می‌کند که چشمداشتی به خاک کشوری ندارد. دشمن می‌داند که اگر نیت تهاجم و تجاوز داشته باشند پاسخ دندان‌شکن دریافت می‌کند.

وی در ادامه‌ با اشاره به اینکه امروز در سال 97 با گذشت 30 سال از دفاع مقدس، می‌توانیم نگاه بهتری به دفاع مقدس داشته باشیم، ابراز داشت: کجاست آن صدام ملعون و همراهان بعثی و کسانی که در حمایت ابرقدرت ها بودند؟ می‌بینیم که همه آنها ذلیل و خار شده‌اند، اطلاع دقیق دارم که فرزندان کشته شدگان عراقی جنگ ایران و عراق می‌گویند که پدران ما در این جنگ تلف شدند و آن را قیاس کنید با شهدای ما و فرزندانشان که به پدرانشان افتخار می‌کنند چراکه با شرف و مردانه جنگیدند و به شهادت رسیدند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه افتخار می‌کنم که در مراسم شهیدان حضور یابم ولی کمتر در مورد بردارم صحبت کرده ام افزود: به احترام مردم تبریز در این مراسم حضور یافتم.

این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه شهید باقری تنها یکی از تربیت‌یافتگان مکتب اسلام است، ابراز داشت: یک جوان 24 ساله در روز دوم جنگ به عنوان خبرنگار به جبهه می‌رود و به خاطر سابقه همکاری با اطلاعات سپاه، تشخیص می‌دهد که کسری اطلاعات نظامی دارد چرا که معتقد بود ‌باید فرماندهان ما چشمشان باز شود و از وضعیت و توانایی دشمن و نیاتش آگاه شود و از خطوط مقدم و عمقی اطلاعات داشته تا بتواند عملیات موفق داشته باشد.

سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه اطلاعات دفاع مقدس جزو نقاط قوت ایران بود افزود: اگر در تجهیزات نظامی کسری داشتیم، در طرح‌ریزی مستشار خارجی نداشتیم و بودجه نداشتیم، اطلاعات جنگ یکی از نقاط قوت ما بود که بذر آن را شهید باقری کاشت و در طول جنگ بهره‌های زیادی از آن بردیم.

وی پیروزی بزرگ ایران در فاو را مدیون اطلاعات دانست و گفت: اجرای 800 عملیات شناسایی و اطلاعاتی بود که این موفقیت را حاصل کرد، شهید باقری توانست در 28 ماه در دفاع مقدس، کارهای بزرگی انجام دهد که یکی از آنها اطلاعات بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  با اشاره به اینکه پایه‌گذاری سازمان رزمی و مهندسی سپاه هم از ابتکارات حسن باقری بود، خاطر نشان کرد: ایشان معتقد بود که جنگیدن بدون نظم و سازمان راه به جایی ندارد و کاری در برابر ارتش تا بن‌دندان مسلح پیش نمی‌برد لذا لشکرهای سپاه را شکل داد و سپاه های سه‌گانه سپاه را تا زنده بود ایجاد و سازماندهی کرد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه از دیگر کارهای شهید باقری شناسایی جوانان باهوش، شجاع و متدین و دارای استعداد فرماندهی بود اظهار داشت: سردار قاسم سلیمانی را شهید باقری در پشت خط کرخه خور در بهار سال 60 شناسایی کرد و گفت این فرد می‌تواند رشد کند. روزی که شهید باکری به خوزستان رفت، من آنجا بودم که شهید باقری با وی صحبت کرد و گفت این فرد می‌تواند فرمانده مقتدری باشد.

وی تلاش شهید باقری برای تغییر در استراتژی جنگ را مورد اشاره قرار داد و گفت: در دی ماه 59 در گلف اهواز  مقام معظم رهبری جلسه‌ای را تشکیل داد تا گزارش‌های جنگ را بشنود، در این جلسه همه فرماندهان گلایه می‌کنند که سلاح و پول و امکانات نداریم ولی شهید باقری می‌گوید، این نوع جنگیدن فایده ندارد و نتیجه ندارد، در این نوع جنگیدن سلاح و مهمات هم داشته باشیم، ذبح می‌شویم و باید استراتژی جنگ را تغییر دهیم.

این مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای تغییر استراتژی جنگ که شهید باقری پیشنهاد داده بود را برشمرد و گفت: حضور نیروهای مردمی، عملیات شبانه به جای روزانه، طرح‌ریزی دقیق برای حمله از عمق به پشت دشمن از پیشنهادات تغییر استراتژی شهید باقری بود که پای آن ایستاد و اجرا کرد. در آخر دی ماه که این جلسه تشکیل می‌شود، در اسفند ماه بذر این تفکر نتیجه می‌دهد و در عملیات امام مهدی در غرب سوسنگرد به یک گروهان سپاه دشمن حمله کرده و اسیر گرفته و 5 کیلومتر پیشروی می‌کند، تا مهر 60 بیش از 25 عملیات اتفاق افتاده و نا‌امیدی دی ماه 59 به امیدواری تبدیل شده، تجربه عملیات شبانه شکل گرفته، اعتماد به نفس میوه داده و عملیات ثامن‌الائمه در مهر 60 برای رفع محاصره آبادان که دستور امام 8 ماه بر زمین مانده بود، اجرایی شد.

وی با بیان اینکه شهید باقری یک شهید از بین همه شهدای بزرگوار دفاع مقدس است، خاطر نشان کرد: برگزاری این یادواره‌ها و تحقیق در مورد دفاع مقدس شاید اندکی از تلاش‌های آن دوره را نشان دهد که چگونه شده ملتی که در محاصره بود و سلاح و تجهیزات ندارد و در محاصره پول ندارد، در آن روزهای سختش به پیروزی بزرگ رسید؟ لذا باید با این یادواره ها در مورد آن تحقیق کنیم.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه در ذهن ملت ایران حقارت‌ها و شکست‌های بزرگی از قفقاز، ترکنچای و گلستان تا جنگ جهانی اول و دوم نشسته است، گفت: همان دشمنی که بالایای بزرگی را بر سر ایران آورد و حتی در جنگ جهانی، با قتل و غارت و کشتار، جمعیت 20 میلیونی ایران را به 10 میلیون رساند، امروز همان دشمن با بی‌شرمی مدعی حقوق بشر است اما ما متاسفانه دم نمی‌زنیم، آنها باید عذرخواهی کنند، خسارت‌ها را جبران کرده و دیه بدهند ولی ما متاسفانه دم نمی‌زنیم. 

وی افزود: ذلت قاجار و سیاهی دوران پهلوی را دیدیم و با انقلاب اسلامی بعد از این همه شکست، عزت را دیدیم. حادثه‌های تاریخی 200 سال حقارت به ایران داد ولی دفاع مقدس حدقل 200 سال سربلندی برای ملت ایران ایجاد کرده است، همه فشارها را از تحریم و تهدید و... را تحمل کرد و با افتخار ایستادگی کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  با اشاره به آیه «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا » خاطر نشان کرد: شهید باقری و شهیدان شما در راه خدا جهاد کردند و این باعث شد که خدا راه را به ما نشان داد. امروز هم همین است و باید این راه تجربه شده را با استقامت طی کنیم. با فشارهای زیاد مواجه شده‌ایم اما ندانم‌کاری و کوتاهی‌هایی هم وجود دارد که قابل پذیرش نیست ولی در شرایطی هستیم که باید با وحدت و انسجام و ولایتمداری، مسیر خود را ادامه داده و از این مرحله سخت با سربلندی خارج شویم چراکه خداوند کمکش را همواره نازل کرده و می کند.

وی با اشاره به آیه «ان تنصرالله ینصرکم» ابراز داشت: اگر خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری می‌کند. خدا نیازی به کمک ما ندارد ولی این شرط را گذاشته تا با مجاهدت و هر آنچه در توان داری به میدان بیا، تلاش کن و مجاهدت داشته باش، بقیه بر عهده خداوند است. مشکلاتی داریم ولی مهم این است که اتکا به خداوند داریم و می توانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

سرلشکر باقری گفت: کمک الهی منوط به این است که خالصانه و جهادگرانه حرکت کنیم. اگر رهبری از اقتصاد مقاومتی می کوید، به آن عمل کنیم و تفسیر به رای نکنیم بنابراین اگر خدا یاری کند، کسی توان مقابله با جبهه حق را ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر