۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۳۱
مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان در همایش آموزشی "امنیت سایبری" عنوان نمود:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان در همایش آموزشی "امنیت سایبری"، ضمن بیان اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه سایبری و تهدیدات نوین دشمنان گفت: امنیت سایبری در زیر ساخت ها مقدم بر پیشرفتگی است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان در همایش آموزشی "امنیت سایبری"، ضمن بیان اهمیت پدافند غیرعامل در حوزه سایبری و تهدیدات نوین دشمنان گفت: امنیت سایبری در زیر ساخت ها مقدم بر پیشرفتگی است.

"احمد تجری مفرد" گفت: موضوع اصلی پدافند غیرعامل مسئله ی بی اثر کردن تهدید بر کشور می باشد و انتظار مقام معظم رهبری هم این است که کاری کنیم اثر تهدید بر کشور خنثی شود. مدیرکل پدافند غیرعامل استان در خصوص تهدیدات حوزه های مختلف گفت: تهدید را چند لایه دسته بندی می کنند تا چارچوب کار معلوم و مشخص شود برای هر سطحی از تهدید چه تکلیفی داشته و چه کاری باید انجام شود، همچنین تلاش کنیم تا لایه های امنیت و دفاع مکمل یکدیگر باشند و بتوانند لایه های مختلف تهدید را در بر گیرد.

دبیر شورای پدافند غیر عامل استان گلستان گفت: در زندگی هر فرد سه دسته امنیت یا سه دسته تهدید وجود دارد، اول امنیت یا تهدید فردی که یک فرد باید از خودش مراقبت کند و معمولاً در این سطح خود فرد مسئول کار می باشد. دوم امنیت اجتماعی و عمومی مربوط به یک منطقه جامعه، شهر یا شهرک می شود که این نوع تامین امنیت معمولاً ماموریت نیروی انتظامی است و تهدید آن نیز سطح عمومی را در بر می گیرد سطح تهدید و وظیفه ی تهدید کاملاً با هم متفاوت هستند و هر فرد باید مکمل یکدیگر باشند، سطح سوم امنیت ملی است، که تهدید علیه کل کشور یا بخشی از کشور می باشد معمولا در بخش نظامی این امنیت، ارتش و سپاه مسئولیت دارند و مقیاس تهدید از افراد تا به یک کشور تهدید کننده قابل تغییر است.

 

وی در ادامه گفت:در واقع لایه ی اول، ایمنی لایه ی دوم، امنیت و لایه ی سوم ، دفاع نامیده می شود، حال اگر این سه لایه را وارد فضای سایبری کنیم یک دسته از تهدیداتی است که یک دستگاه رایانه یا شبکه ی فردی را تهدید می کند ، یک دسته از تهدیداتی هست که منشاء آن یک گروه هکر تروریستی و خرابکار می باشد و به شبکه های محلی حمله می کنند سطح تولید خطر این دسته امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد مثل حمله به یک بانک یا شرکت، مقابله با این تهدیدات نیز بر عهده ی پلیس و وزارت اطلاعات می باشد ضمن این که رفع تکلیفی از بابت لایه ی اولیه (امنیت فردی) نمی باشد و هر دو با هم مکمل اند. در لایه سوم منشاً تهدید، ارتش سایبری کشورها است.

تجری گفت: از سال 2006 به بعد قابلیت های سایبری و زیر ساخت کشور ها مشخص شده است و کشورهای مختلف برای حمله به این زیر ساخت های سایبری، ارتش سایبری تشکیل داده اند که دیگرتهدیدات سایبری به صورت گروه نیست بلکه یک کشور هست و دارای ارتش رسمی سایبری می باشند. این ارتش ها معمولاً به زیر ساخت های حیاتی وحساس سایبری کشورهای دیگر حمله می کنند.

 

وی گفت: تفاوت بین منافع مهم و حیاتی این است که منافع مهم قابلیت مذاکره و معامله دارند و اگر به خطر بیفتد لزوماً به جنگ نیازی نیست ولی منافع حیاتی منافعی هستند که نه قابلیت مذاکره دارند و نه قابلیت معامله و اگر تحت خطر قرار گیرند همه کشورها برای رفع خطر آن آماده جنگ می شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان گفت: شاخص های منافع حیاتی کشور را یکی منافعی که حاضریم برای آن بجنگیم، دوم منافعی که قابلیت مذاکره ندارند و سوم منافعی که قابلیت معامله ندارند ذکر کرده و گفت: تمامیت ارضی جزو منافع حیاتی می باشد و هر جایی که منفعت حیاتی کشورها به خطر بیفتد مفهوم جنگ مطرح می شود،

وی در ادامه چنین گفت: در فضای سایبر نیز به همین ترتیب است، یکسری زیر ساخت در کشور وجود دارد و در همه جای دنیا نیز وجود دارد که دسته بندی این زیر ساخت ها به لحاظ اهمیت عبارت اند از؛ حیاتی، حساس، مهم، قابل حفاظت و فاقد طبقه بندی،

 

وی گفت: فرآیند تبدیل سرمایه ی فیزیکی به سرمایه ی سایبری هم یک جبر و هم یک فرصت تاریخی است. پس فناوری اطلاعات سرمایه های ما را به سرمایه ی حیاتی و حساس تبدیل می کند و هیچ ربطی به نوع مالکیت آن ندارد (بخش خصوصی و غیر خصوصی) حوزه ی شمول مباحث پدافند غیرعامل که به تصویب مقام معظم رهبری رسید دستگاه های لشگری کشوری و بخش خصوصی می باشد همچنین در تبصره در مورد بخش خصوصی آورده شده است که چگونه می توانند به بخش خصوصی کمک کرده تا نظر پدافند غیرعامل را تامین کند.

وی برای برقراری امنیت، کنترل و تنظیم در این حوزه گفت: باید در پدافند سایبری ایمن سازی یا مصون سازی سرمایه های ملی و حیاتی ایجاد شود. براساس مصوبه ابلاغی در اساس نامه سازمان پدافند غیرعامل مسئول پدافند غیرعامل هر دستگاه رئیس آن دستگاه است، نکته ی دوم اینکه پدافند سایبری باید در فضای عمومی سایبری یا زیست بوم سایبری کشور شکل گیرد،بنابراین پدافند سایبری:
الف:حفاظت و پدافند از سرمایه های ملی سایبری
ب:پدافند و صیانت از زیست بوم سایبری کشوررا شامل می شود.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان گفت: اطمینان داشته باشید که ما در دانش سایبری در دنیا دارای رتبه خاص خود هستیم. یک شاخص آن این است که اولین جنگ رسمی سایبری جهانی علیه ما برپا شده است و اکنون هم مرتباً ما را تهدید می کنند ولی نمی توانند آسیبی برسانند، بالاخره نظام و چارچوبی از جنگ جدید شروع شده است که باید خود را آموزش دهیم و سیستم ها را آماده کنیم و رویه ها و فرآیندها و اقدامات را به شکلی پیش ببریم که بتوانیم به این تهدیدات پاسخ دهیم. امیدوارم نتایج این دوره آموزشی امنیت سایبری بتواند به پایداری دستگاههای اجرایی استان در حوزه زیرساخت های سایبری بیانجامد.




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر