۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۴۳۵۳۷
ادامه ناآرامی‌ها در اروپا
هزاران نفر از مردم مجارستان و صربستان، برای چندمین هفته متوالی در اعتراض به سیاست‌های دولت‌ خود تظاهرات کردند.

به گزارش پایداری ملی، مجارستان و صربستان بار دیگر عرصه تظاهرات ضد دولتی بود.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، مردم مجارستان چندین هفته است در اعتراض به طرح جدید قانون کار که از آن به «قانون برده‌داری» تعبیر می‌شود، تظاهرات کرده‌اند. شنبه شب هم در سراسر کشور به سیاست‌های دولت راست‌گرای «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر این کشور انتقاد کردند و با غیر لیبرال خطاب کردن دولت خواستار ایستادگی در برابر سیاست‌های دولت شدند.

 

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از این است که تظاهرات در 60 نقطه مختلف کشور برگزار شدند و در برخی مناطق راه‌ها مسدود شدند. یکی از نمایندگان پارلمان مجارستان امسال را سال مقاومت و شورش نامیده است.

 

 هزاران نفر از معترضان با در دست داشتن پرچم مجارستان و اتحادیه اروپا شعار می‌دادند: «به اندازه کافی تحمل کرده‌ایم.» حضور نمایندگان احزاب مختلف در این تظاهرات چشمگیر بود.

تغییر در قانون کار که حزب راست‌گرای  اوربان پیشنهاد داده است، به کارفرمایان اجازه می‌دهد، کارکنان خود را وادار کنند تا 400 ساعت بیشتر  برای آنها کار کنند. در حال حاضر میزان ساعت کاری 250 ساعت اعلام شده است با این حال، دولت اعلام کرده است که به انعطاف‌پذیری هر چه بیشتر کارکنان نیاز دارد.

طبق پیش نویس این طرح، علاوه بر اینکه کارفرمایان می‌توانند از کارکنان درخواست اضافه‌کاری بیشتری بکنند، دوره پرداخت خسارت هم بیشتر شده است.

روسای اتحادیه‌های کاری چنین قانونی را به قانون برده‌داری تعبیر کرده‌اند و دولت اوربان را متهم کرده‌اند که به بهای کار بیشتر کارگران می‌خواهد منافع شرکت‌ها را تامین کند.

در صربستان هم مردم برای هفتمین هفته متوالی در خیابان‌های بلگراد، پایتخت این کشور علیه دولت «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور کشورشان شعار دادند و به سمت شبکه تلویزیون ملی  RTS این کشور رفتند. اتحادی از مخالفان متشکل از حزب چپ و راست‌گرایان از حامیان برگزار تظاهرات بودند.

حدود سه‌هفته پیش 25 هزار نفر از مردم به خیابان‌ها آمده بودند. در آن تظاهرات، معترضان شعار می‌دادند: «ووچیچ دزد!» و پلاکاردهایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «دیگر دروغگویی بس است.» 

این تظاهرات‌ها که از آغاز ماه دسامبر برگزار شده‌اند، نخستین اعتراض‌های شدید به معنای واقعی علیه ووچیچ در پی پیروزی وی در انتخابات سال ۲۰۱۷ است. جرقه تظاهرات اخیر به اواخر ماه نوامبر بر می‌گردد، یعنی زمانی که به «بروکو استفانویچ» رهبر چپ‌گراها در شهر «کروسواچ» واقع در جنوب صربستان حمله شد. 

طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

این دو کشور اروپایی در حالی شرایط ناآرام را تجربه می‌کنند که مردم فرانسه هم دیروز برای دهمین هفته متوالی علیه سیاست‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور تظاهرات کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر