۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۴۳۲۴۰
صالحی اعلام کرد:
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن 20 درصد به منظور افزایش بهره‌وری رآکتور تهران آغاز شده است.

به گزارش پایداری ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با بیان اینکه دانش هسته‌ای را مهار کرده‌ایم، گفت: در دانش و صنعت هسته‌ای آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران، خودمان می‌توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.

وی اضافه کرد: رآکتور هسته‌ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می‌کرد، اما سوخت مدرن، بهره وری رآکتور را افزایش می‌دهد.

صالحی عنوان کرد: اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن 20 درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم؛ محصولی که با سوخت 20 درصد قبلی متفاوت است و هر رآکتوری مانند رآکتور تهران ساخته شود، می‌توانیم سوختش را تأمین کنیم.

وی تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل را از گلوگاه های اصلی رآکتور برشمرد و افزود: اکنون طراحی رآکتور برای متخصصان کشورمان،کاری بسیار ممکن شده است.

صالحی گفت: از دیگر دستاوردهای بزرگ هسته‌ای ما این است که علاوه بر تجهیزاتی که می‌سازیم، دانش صنعت هسته‌ای را مهار کردیم و توانستیم مستندسازی کنیم به نحوی که فرمول‌های علمی را به صورت نرم افزاری درآورده‌ایم و پس از راستی آزمایی؛ از آن برای طراحی استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توانمندی دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید ماده اولیه FDG یعنی داروی مورد استفاده در تجهیزات پت خبر داد و افزود: ماده اولیه FDG ، اکسیژن 18 است که توانسته‌ایم این اکسیژن را با خلوص 95 درصد در اراک تولید کنیم.

وی گفت: اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می‌توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن 18 به نرخ هر کیلو 25 تا 30 هزار دلار نیست.

صالحی تاکید کرد: توان تولید ما در این زمینه آنقدر افزایش یافته است که می‌توانیم بخشی از تولیداتمان را صادر کنیم که ارزآوری نسبتاً خوبی برای کشور دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر