۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۳۱۱۱
وزیر خارجه ایران در توئیتر به سخنان همتای آمریکایی‌اش در قاهره پاسخ داد و نوشت هر جا که آمریکا خالت می‌کند، هرج و مرج و سرکوب ایجاد می‌شود.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در توئیتر به سخنان ضد ایرانی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد. 

او در توئیتر نوشت: «هر جا و هر زمان که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل شدن به یک کشور "نرمال" به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده آمریکا و "مدل‌های حقوق بشری" مایک پامپئو رو بیاورد-خواه شاه باشد یا سلاخان فعلی- روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد. (کنایه از هیچ‌وقت).  بهتر است آمریکا با از دست دادن ایران کنار بیاید.»

ساعتی قبل‌تر، مایک پامپئو در سخنرانی‌اش در قاهره، پایتخت مصر گفت: «تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نوع خود هستند و سخت‌تر نیز می‌شوند؛ تا زمانی که تهران مثل یک کشور عادی رفتار کند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر