۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۳۱۰۸
با حضور معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور
جلسه شورای پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی با حضور سردار حیدری معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور و با حضور فرمانداران، اعضای شورا و روسا و اعضای کارگروه های یازده گانه تخصصی پدافند غیرعامل در سالن اجتماعات استانداری آذربایجان شرقی به ریاست دکتر پور محمدی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، در این جلسه استاندار آذربایجان شرقی ضمن تشکر از مجموعه اعضای شورای پدافند غیرعامل استان، کارگروه­ ها، قرارگاه ها، شهرستان ها و فعالان حوزه پدافند غیرعامل استان، گزارش اقدامات انجام یافته را نشان از وجود همت والا برای رسیدن به شرایط مطلوب عنوان کردند و بر تلاش مضاعف سازمان ها و مراکز علمی و آموزشی برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی پدافند غیرعامل به عموم مردم تاکید نمودند.

رئیس شورای پدافند غیرعامل استان با تبیین اهمیت پدافند غیرعامل بر ضرورت فعال سازی و تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در کلیه ادارات و اعضای شورای اداری استان، سطح بندی زیرساخت های مهم استان و رعایت الزامات پدافند غیرعامل در کلیه طرح ها و پروژه های عمرانی استان تاکید نمودند.

دکتر پورمحمدی با اشاره به سیاست های کلی و موارد قانونی مرتبط با پدافند غیرعامل، بر لزوم توجه مسئولین به جایجایی تدریجی و ایمن سازی مراکز پرخطر و انبارهای شیمیایی موجود استان تاکید کردند و از شهردار تبریز اجرای طرح بازآفرینی و ایمن سازی کانون های پر خطر و نقاط حاشیه ای شهر تبریز (از جمله مناطق جمعیتی مجاور پمپ بنزین ها، دکل های برق،کریدورهای صوتی) را خواستار شدند. ایشان همچنین بر ضرورت ساماندهی و توجه به ایمنی تابلوها و بیلبوردهای سطح شهرها تاکید کردند.

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشوردر این جلسه، ضمن تبیین اهمیت ژئوپلتیک کشور با وجود سرمایه های عظیم اعم از منابع غنی فسیلی و منابع انسانی و موقعیت استراتژیک کشور، اظهار داشتند که بایستی راهبرد پدافند غیرعامل در خصوص صیانت از سرمایه های انسانی، فیزیکی، سایبری و مقابله با جنگ های هیبریدی(ترکیبی) به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ایشان با تاکید بر اینکه نباید غفلت کنیم تا تهدیدها بر آسیب ها سوار شده و مشکلات جدی ایجاد کنند. وی در این خصوص با اشاره به موضوع قطع برق ناشی از ریزگردها در استان خوزستان اظهار داشتند که اگر مسائل پدافند غیرعامل رعایت نشود یک مسئله کوچک محلی تبدیل به مشکل حاد کشور می شود و حتی بعد بین المللی پیدا می کند.

سردار حیدری به ضرورت کوچک سازی، پراکنده سازی، ارزان سازی، عدم موازی کاری و عدم وابستگی متقابل در زیرساخت ها به ویژه زیرساخت های خدمات رسان اشاره کرده و بر احصای به موقع آسیب ها، پایدارسازی، افزایش تاب آوری و چند منظوره نمودن پروژه های زیرساختی، تامین برق اضطراری و نهایتا خود اتکایی استان ها تاکید نمودند.

ایشان با اشاره به ضرورت و اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها و شهرهای کشور افزودند: طرح جامع پدافند غیرعامل استان سندی است راهبردی با چشم‌انداز بلند مدت که پس از شناخت همه جانبه وضعیت موجود استان و همچنین سطوح تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های متصور بر آن ها، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان توسعه‌ای استان را منطبق با اصول پدافند غیرعامل ترسیم کرده و در حکم نقشه راه برای استانمحسوب می شود.

وی گفت: راهبرد نهایی پدافند غیرعامل به معنای خود اتکایی استان ها است که این امر قطعا یکی از راهکارهای توسعه استان محسوب می شود که در بحث ذخایر راهبردی، غذا و انرژی نیز صدق می‌کند و حتی نباید به استان های همجوار نیز وابستگی وجود داشته باشد.

مدیر کل پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی با اشاره به دگرگونی و گسترش مداوم عرصه های تهدید ناشی از پیشرفت علم و فناوری، بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی عمومی پدافند غیرعامل در متن جامعه تاکید کردند و نقش دانشگاه ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش را در این ارتباط، خطیر و تعیین کننده عنوان کردند.

علیرضا کریمی در ادامه گزارشی از اقدامات اداره کل پدافند غیرعامل استان در طول سال 97 و همچنین گزارش ارزیابی قرارگاه ها، کارگروه ها و شهرستان ها برای اعضای جلسه ارائه و برترین های حوزه پدافند غیرعامل استان را معرفی نمودند.

در این جلسه مهندس نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رئیس کارگروه صنعت، معدن و تجارت پدافند غیرعامل استان و سرهنگ محمودی رئیس پلیس فتای استان گزارشی از اقدامات حوزه کاری خود ارائه نمودند.

در پایان جلسه حکم فرمانده قرارگاه پدافند زیستی استاندار از سوی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشور توسط سردار حیدری به ایشان تقدیم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر