۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۳۱۰۰
رئیس‌جمهور لبنان طی سخنانی بی‌توجهی محافل بین‌الملل در قبال بار تحمیل شده بر لبنان به دلیل موضوع آوارگان و نیز خطرات ناشی از «معامله قرن» هشدار داد.

به گزارش پایداری ملی، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در استقبال از هیأتی دیپلماتیک اعلام کرد محافل بین‌المللی موضعی روشن در قبال بازگشت آوارگان ندارند و لبنان از جمله کشورهایی است که همچنان بار سنگین پیامدهای جنگ‌های (کشورهای) همجوار و سرازیر شدن آوارگان را به دوش می‌کشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، عون ادامه داد: از اصرارها برای باقی ماندن آوارگان در لبنان می‌ترسیم، این اصرارها علی‌رغم صحبت چندین باره ما در مقابل محافل بین‌المللی و هیأت‌های دیپلماتیک درباره ضرری است که این موضوع به کشور ما در زمینه‌های مختلف بویژه اقتصادی و امنیتی می‌زند.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه به مسأله فلسطین و قدس پرداخت و گفت قدس وارث ادیان آسمانی است و نمی‌تواند شهری منزوی باشد.  تهدید‌های صهیونیستی، فشارهای مستمر، راه‌حل‌های پیچیده، قراردادها بعلاوه هدف‌قرار دادن هویت جامع این سرزمین مقدس با معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل ، همه خطرناک هستند و جنگ‌های جاری را تمام نمی‌کنند بلکه جنگ‌های جدید، آوارگی جدید و پاکسازی نژادی جدید را به وجود می‌آورند.

میشل عون ادامه داد «معامله قرن و مسأله قدس» آشکار شده و فشارهای اسرائیلی بر لبنان با نقض دائم قطعنامه 1701 و نقض حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی لبنان همراه شده است. این نقض حاکمیت‌ها به 150 مورد در ماه رسیده و علیرغم همه اینها لبنان برای اجرای قطعنامه 1701 و حفظ ثبات مُصِر است.

رئیس‌جمهور لبنان تصریح کرد: آیا عدالت موعود در از بین رفتن قدس یا معامله قرنی است که سرزمین فلسطین و هویت آن را خواهد دزدید؟ آیا عدالت موعود و آزادی مطلوب در اردوگاه‌های آوارگان سوری است که جهان برای باقی ماندن آنها تلاش می‌کند؟ آیا این عدالت وعده داده شده در آوارگان جدید گروه‌های انسانی و تغییرات دموگرافی (جمعیتی) است؟

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر