۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۳۰۸۵
پژوهشگران سوییسی، روباتی به شکل سگ تولید کرده‌اند تا از آن برای انجام عملیات در محیط‌های زیرزمینی و تونل‌ها استفاده کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از «c4isrnet»؛ روبات‌هایی که روی پا حرکت می‌کنند به منظور این که به اندازه‌ی انسان‌ها کاربردی باشند، باید هم‌تراز با آن‌ها، توانایی مسیریابی داشته باشند. در پاییز 2018، روبات 4 پایی به نام «انیمال» (ANYmal)، مأمور جستجوی تونل فاضل آبی در زیر شهر زوریخ سوییس شد تا بررسی شود آینده‌ی شغل تعمیر و نگهداری چگونه خواهد بود.

انیمال، توسط شرکتی سوییسی به نام انیباتیکس (ANYbotics) و آزمایشگاه سامانه‌های روباتیک موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich Robotic Systems Lab) تولید شد و به نمونه‌های موجود در رده بیگ داگ (BigDog) شباهت دارد که در آمریکای شمالی به وجود آمدند.

درست مشابه تولیدات بوستون داینامیک (Boston Dynamics)، انیمال نیز از تعدادی اندام قدرتمند بهره می‌برد و نوعی راه رفتن ناگهانی را انجام می‌دهد. محرک‌های ویژه و نرم‌افزارهای حفظ تعادل آن همه‌ی سیستم را فعال می‌کند و حتی اگر نیاز باشد این پاها قادر به چرخش 360 درجه هستند.
سرعت حرکت انیمال به 3.2 کیلومتر در ساعت می‌رسد و باتری آن حداکثر تا 3 ساعت شارژ نگه می‌دارد. به علاوه در زمان پایین بودن میزان انرژی این روبات خود را به ایستگاه‌های شارژی که در نظر گرفته شده‌اند رسانده، توان خود را بازیابی می‌کنند. این محصول 30 کیلو وزن دارد و می‌توان آن را به وسیله‌ی چند نفر یا یک خودرو به محل مأموریت منتقل کرد. این سخت‌افزار به کمک اندام‌هایی که دارند امکان باز کردن درها یا فشردن دکمه‌ها را خواهند داشت. با وجود این به نظر می‌رسد در نسخه‌ی نهایی اصلاحاتی صورت گیرد تا ابزار یاد شده تعامل با هر نوع دری را داشت باشد.

انیمال مورد آزمایش واقع شده، 50 سانتیمتر ارتفاع داشته و با یک جویستیک هدایت می‌شد. البته امکان حرکت خودمختار آن نیز وجود دارد؛ اما استفاده از کنترل از راه دور به اپراتور امکان می‌دهد تا روی عملکرد دقیق روبات نظارت کنند.

روبات موردبحث به از طریق حسگر لیدار (LIDAR) و نقشه‌برداری 3 بعدی از محیط اطراف، مسیریابی می‌کند. همچنین به منظور عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور، انتهای پای روبات‌ها به حسگرهای بازخورد لمسی مجهز شده‌اند. همه‌ی این ویژگی‌های را می‌توان عنصری حیاتی برای روبات‌ها در نظر گرفت؛ زیرا تعدادی از رهبران نیروی زمینی آمریکا باور دارند جنگ‌های آینده در زیرزمین و داخل تونل‌ها رخ خواهد داد.

پروژه‌های فعلی انیمال شامل جستجوی تونل و بازرسی پلتفرم‌های نفتی است. همچنین به عنوان یک ناظر نظامی 3 روند ارزشمند را ارائه می‌دهند.

اول: روبات‌هایی با ظاهر سگ، ابزارهای صنعتی را متحول می‌کنند. همچنین در همه‌ی زمینه‌هایی که اقدامات صنعتی با عملکردهای نظامی همچوشانی دارند، به احتمال زیاد وظایف ساده‌ای به آن‌ها داده خواهد شد. برای مثال می‌توان تعمیر و نگهداری پایگاه یا بازرسی کشتی‌های اشاره کرد.
دوم: به عنوان یک نیروی ارتشی که در محیط‌های ساخته شده به دست انسان، حرکت می‌کند، باید امکان کنترل آن‌ها از راه دور یا به صورت خودمختار برایشان در نظر گرفته شود.

سوم: رهبران شرکت‌ها به دنبال به کارگیری روبات‌ها به عنوان مبارزان نظامی یا حتی ابزارهای مسلح هستند و باید به نمونه‌هایی که در بازار توسعه داده می‌شوند توجه داشته باشند؛ زیرا دشمنانی که از بودجه‌های ملی اختصاصی بهره نمی‌برند نیز در محلی مشابه قرار دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر