۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۳۰۸۲
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئولان درباره خطرات فضای مجازی احساس مسئولیت نمی‌کنند، گفت: حتماً مسئولین در جنایات و اتفاقاتی که رخ می‌دهد اگر کوتاهی کنند مقصر هستند و باید جوابگو باشند.

به گزارش پایداری ملی، اتفاقات رخ داده اخیر در فضای مجازی با دیگر موجب شد تا بسیاری از مردم و خانواده‌ها نگران استفاده نادرست فرزندان خود از فضای مجازی شوند. در همین راستا گفت‌گوی مشروحی با سیدمحمد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وزیر اسبق ارشاد داشتیم. حسینی معتقد است که فضای مجازی فرصت مناسبی برای روشنگری و انتقال پیام است که اگر نظارت کافی روی آن وجود نداشته باشد آسیب‌های فراوانی هم خواهد داشت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*  فضای مجازی فرصت مناسبی برای انتقال پیام و روشنگری است

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به مزیت‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی فرصت مناسبی برای انتقال پیام و روشنگری هم در داخل و هم در خارج کشور است. با فضای مجازی دیگر مرزها برداشته شده و به راحتی می‌توانیم با سرعت و به صورت ارزان پیام‌ها و محتواهایی را که داریم به دنیا عرضه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ادامه داد: در کنار این فرصت؛ تهدیدات و خطراتی هم وجود دارد که در رابطه با این آسیب‌ها و سوءاستفاده‌هایی که صورت می‌گیرد نیاز است تا مراقبت‌های لازم هم صورت گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در خیلی از کشورهای دنیا سعی شده به خاطر تهدیداتی که در فضای مجازی وجود دارد نظارت‌هایی بر این فضا وجود داشته باشد و تا حدود زیادی این فضا را در اختیار خودشان داشته باشند نه اینکه بخواهند در زمین دیگران بازی کنند. 

* کسی با بهره‌برداری درست از این فضای مخالفت نمی‌کند

حسینی با اشاره به بازی دوگانه فیلتر و عدم فیلتر و آدرس غلطی که در این رابطه داده می‌شود، تصریح کرد: تا صحبتی از نظارت در فضای مجازی می‌شود عده‌ای می‌گویند اینها با اصل استفاده از فضای مجازی مخالف هستند و یک حالت افراط و تفریطی ایجاد می‌کنند تا کار خود را پیش می‌‌برند در حالی که کسی با بهره‌برداری درست از این فضا مخالفت نمی‌کند لذا باید تدبیری اندیشیده شود که بتوانیم به بهترین نحو از این فضا استفاده کنیم و وظایف خود را هم درست انجام دهیم. 

وزیر اسبق ارشاد تأکید کرد: وزارت ارتباطات در این رابطه وظایفی بر عهده داشت قرار بود شبکه ملی در خصوص فضای مجازی را راه‌اندازی کند که این کارها آنگونه که باید انجام نشد.

وی گفت: در بحث ارتقای آگاهی افراد هم می‌بینیم که کار تاثیرگذاری نشده است. ما از همان دوران دبستان می‌بینیم که دست برخی افراد تلفن همراه و موبایل وجود دارد و به راحتی می‌تواند وارد فضای مجازی و دنیایی شوند که همه مسائل در آن وجود دارد و می‌تواند جنبه‌های منفی بسیاری در آن باشد. 

* کار جدی برای کنترل فضای مجازی نشده است

عضو هیا علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی این فضای قدرتمند در اختیار یک دانش‌آموز و یک کودک قرار گیرد نیاز است که اطلاعات لازم هم به آن داده شود یا اینکه پدر و مادر و خانواده‌ها باید مراقبت کنند.

حسینی تصریح کرد: ما حتی در سنین مختلف باید نوع استفاده متفاوت و مشخص باشد ولی متأسفانه اینها همه رها شده و کسی کار جدی نمی‌کند و بعد هم وقتی وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌ها کار خودشان را درست انجام نمی‌دهند ممکن است دستگاه قضایی وارد شود و تصمیمی بگیرد که ممکن است نقدهایی هم به آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دوگانگی در حوزه فضای مجازی به ضرر کشور است، اضافه کرد: امیدواریم شاهد انسجام در کشور باشیم و این دوگانگی که احساس می‌شود رفع شود و اگر تصمیمی گرفته می‌شود همه پای کار باشند و جدی آن را دنبال کنند.

* وقتی در کشور هر کسی در باره فضای مجازی ساز خودش را بزند این کار را مشکل می‌کند

این استاد دانشگاه گفت: دیدیم که تلگرام را فیلتر کردند ولی دولت همراهی نکرد و به نتیجه نرسید و پیام‌رسان‌های داخلی را ‌آن گونه که باید حمایت نکردند و آنها نتوانستند که توفیقات لازم را داشته باشند. 

حسینی یادآور شد: دولت‌ها و حکومت‌ها در همه جای دنیا وقتی می‌توانند اهداف خود را پیش ببرند که بخش‌های مختلف حاکمیت همراهی داشته باشند اما وقتی در کشور هر کسی بخواهد ساز خودش را بزند این کار را مشکل می‌کند و بیشترین نفع آن برای کسانی است که به دنبال اهداف سوء خود هستند. 

* فضای مجازی می‌تواند برای جوانان و نوجوانان آسیب‌های فراوانی داشته باشد 

این استاد دانشگاه گفت: در فضای مجازی انواع و اقسام آفت‌ها وجود دارد از بحث‌های اخلاقی و غیراخلاقی گرفته تا مفاسد مالی و مسائل ضدامنیتی، همه اینها مسائلی است که می‌تواند به کشور آسیب بزند. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما صرفاً با عنوان اینکه می‌خواهیم آزادی بدهیم یا افراد را آزاد بگذاریم قطعا به زیان کشور است.

حسینی در ادامه با اشاره به سوءاستفاده‌های فراوانی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد و جرم و جنایت‌هایی که در این فضا رخ می‌دهد، گفت: این فضا می‌تواند برای جوانان و نوجوانان آسیب‌های فراوانی داشته باشد لذا می‌طلبد که نظارت دقیقی در این رابطه وجود داشته باشد.

* مسئولانی که در حوزه فضای مجازی کوتاهی می‌کنند در جنابات رخ‌داده شریک هستند

وزیر اسبق ارشاد تصریح کرد: حتما باید نظارت و کنترلی روی فضای مجازی باشد، مصداق ولنگاری که مقام معظم رهبری اشاره می‌کردند را ما در این فضا می‌بینیم  و به نظر می‌رسد مسئولین احساس مسئولیت نمی‌کنند و این قابل قبول نیست.

وی گفت: خانواده‌ها نیز گاهی اوقات با این تصور که در نظام اسلامی زندگی می‌کنند حساسیت‌های لازم را ندارند. حتماً مسئولین در جنایات و اتفاقاتی که رخ می‌دهد اگر کوتاهی کنند مقصر هستند و باید جوابگو باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر