۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
نظام رتبه‌بندی سایمگو در جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال 2017، کشور ایران را در رتبه نخست علم ژنتیک در منطقه اعلام کرد.

به گزارش پایداری ملی، بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2017، به مقام نخست تولیدات علم ژنتیک در سطح کشورهای آسیای‌غربی رسیده است.

ژنتیک یا علم وراثت یکی از رشته‌های علوم زیستی‌ است که موضوع آن مطالعه پدیده‌هایی است که توسط آنها خصوصیات یا صفات جانداران از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد.

علاوه بر این، ژنتیک اساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها را توضیح می‌دهد؛ موضوع علم ژنتیک، انتقال، بیان و تکامل ژنها است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در علم ژنتیک را مشاهده می‌کنید:

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد،‌ ایران با تعداد 537 مقاله در رتبه نخست قرار گرفته است.

براساس داده‌های منتشر شده رژیم صهیونیستی، کشورهای ترکیه، عربستان‌سعودی،‌ مصر، امارات متحده‌عربی، قطر، لبنان، عراق، اردن، عمان، سوریه، کویت، سرزمین‌های اشغالی، یمن و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران قرار دارند.

آمار و ارقام حاکی از آن است که از 537 مقاله منتشر شده در علم ژنتیک توسط دانشمندان ایرانی، 515 مقاله قابل استناد بوده است.

بحرین، به عنوان کشوری که در قعر جدول آسیای‌غربی قرار دارد، تنها سه مقاله در علم ژنتیک ارائه کرده است.

در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور جهان، آمریکا با ارائه 14 هزار و 351 مقاله که 12 هزار و 244 مورد آن قابل استناد بوده صدرنشین کشورهای جهان است.

ایران که صدرنشین آسیای‌غربی در علم ژنتیک است، در جایگاه جهانی رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است.

چین، با یک اختلاف بسیار زیاد بعد از آمریکا در سطح جهانی قرار دارد؛ دانشمندان چینی 8787 مقاله در ارتباط با علم ژنتیک ارائه کرده‌اند که 8366 مورد آن قابل استناد بوده است.

در تصویر زیر برترین‌های جهان را در علم ژنتیک مشاهده می‌کنید:

در خبرهای پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی از جمله علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، علوم زیستی، فناوری آب و نانو نیز اشاره شده است.

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی و موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک مطالعاتی اسکوپوس، آنها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند.

این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است.