۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۴۲۸۸۸
بررسی روند تولید و فروش شرکت‌های بزرگ اصفهانی در دوره تحریم از روند صعودی تولید و فروش فولادسازان و رکوردشکنی داروسازی استان اصفهان در این دو ماه حکایت دارد.

به گزارش پایداری ملی، با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و 5+1 موسوم به برجام، کلیه معادلات سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با تغییراتی جدی مواجه شد و روند تحریم‌ها که تا پیش از این اتفاق نیز با کارشکنی آمریکا در جریان تجارت خارجی ایران در حال قوت گرفتن بود، شدت بیشتری یافت و ایالات متحده آمریکا، تلاش برای اخلال در جریان صادرات ایران و ایجاد چالش در مبادلات پولی این کشور را پس از خروج از برجام، به عنوان موضع رسمی خود اعلام کرد.

ترامپ که این بار تمرکز خود را بر تشدید جنگ روانی و ایجاد ناآرامی‌های اقتصادی در داخل ایران گذاشته بود، در طی این مدت از هیچ تلاشی برای القای ناامیدی در دل مردم فروگذار نکرد و فهرست شرکت‌های تحریمی و تحریم‌های جدید را در چند نوبت در تابستان و پاییز سال جاری به روز کرد و روز 13 آبان را نیز به عنوان روز بازگشت تمامی تحریم‌ها اعلام کرد.

در این مدت تبلیغات گسترده‌ای در خصوص اتفاقات روز 13 آبان، صفر شدن صادرات نفت و اثرات غیرقابل تحمل تحریم‌های آمریکا در این روز صورت گرفت اما واقعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورد و این روز و حتی روزهای پس از آن نیز اتفاقات شومی برای اقتصاد ایران نداشت و تحریم کنندگان در این مدت، به هدف مدنظر خود نرسیدند.

برای راستی‌ آزمایی این ادعا نیز کافی است تا آمار تولید و فروش شرکت‌های بزرگ صنعتی استان اصفهان مورد بررسی قرار گیرند. از این رو، شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پتروشیمی اصفهان، پلی اکریل، داروسازی فارابی و صنایع نسوز توکا به عنوان برخی از شرکت‌های بزرگ اصفهانی بورس مورد بررسی قرار گرفته و میزان فروش آن‌ها در ماه‌های تحریمی آبان و آذر با مدت مشابه سال قبل مقایسه شده است.

فولاد مبارکه و گام‌های پولادین در عبور از تحریم‌ها

فولاد مبارکه در بازه یک ماهه منتهی به 30 آبان ماه سال جاری موفق به فروش 2 هزار و 719 میلیارد تومان محصول شد که نسبت به مهر ماه 107 درصد رشد را نشان می‌داد. میزان فروش محصول این شرکت در آذر ماه برابر با 2 هزار و 230 میلیون تومان بوده است.

بررسی عملکرد ماهانه فولاد مبارکه در سه ماهه سوم سال جاری نشان می‌دهد، تحریم‌ها نتوانسته تغییر قابل توجهی در روند فروش شرکت ایجاد کند و میزان فروش این شرکت در ماه‌های پساتحریمی نیز همچنان بالاتر از میانگین ماهانه در سال جاری است.

مضاف بر این، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت نیز چندی پیش در خصوص وضعیت صادراتی شرکت از جایگزینی مشتریان اروپایی و تداوم صادرات 1.5 الی 2 میلیون تنی فولاد مبارکه در سال جاری خبر داد.

این شرکت همچنین با ارائه فراخوان به شرکت‌های تأمین کننده فناوری و تجهیزات فولادی در جشنواره ملی فولاد، تلاش دارد تا کلیه نیازهای خود را از داخل کشور و با کمترین تأثیرپذیری از تحریم‌ها تأمین کند.

تحریم اصلی این شرکت‌ از مرداد ماه امسال آغاز شد و تاب‌آوری آن‌ها در طی 5 ماه اخیر خود بیانگر عدم توفیق آمریکایی‌ها در رسیدن به هدف تعطیلی صادرات محصولات فلزی و به چالش کشیدن این صنعت استراتژیک در ایران است.

استمرار بهبود در ذوب‌آهن

میزان فروش ماهانه محصولات ذوب‌آهن در مهرماه برابر با 547 میلیارد تومان اعلام شد و این عدد در آبان ماه با رشد 46 درصدی به 803 میلیارد تومان رسید و در آذرماه در سطحی بالاتر از مهرماه و در عدد 592 میلیارد تومانی تثبیت شد.

علت جهش یک باره فروش محصولات ذوب‌آهن در آبان ماه، مشکلات به وجود آمده در تردد کامیون‌ها در ماه‌های قبل از آن بود که با رفع این مشکلات، حجم بالایی از سفارش‌ها در آبان ماه فروش رفت.

روند فروش محصولات ذوب‌آهن در آذرماه و حتی در مرحله تحریم نیز همچنان بالاتر از میانگین کل سال بوده و تولید شرکت در این ماه بالاتر از ماه‌های آبان و مهر ثبت شده است و در مجموع، تولید و فروش این شرکت در دوره جدید تحریم‌ها تأثیری منفی به خود ندیده و روند صعودی آن در سال جاری قوت گرفته بود همچنان پابرجاست.

نشانه‌های حیات پویا در پلی اکریل ایران

این شرکت تازه احیا شده که توانسته پس از غلبه بر چالش‌های متعدد تولیدی در طی سال‌های اخیر، مجدداً در مسیر عادی خود قرار گیرد، در مهر ماه امسال 25 میلیارد تومان کالا به فروش رسانده که این عدد برای ماه‌های آبان و آذر به ترتیب 40 و 41 میلیارد تومان بوده و این یعنی در دو ماه اخیر و در دور جدید تحریم‌ها فروش این شرکت 60 درصد رشد را تجربه کرده است.

میزان تولید این شرکت در سه ماهه مذکور به ترتیب 2 هزار و 725، 3 هزار 889 و 2 هزار و 986 تن بوده است و این روند نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن جهش غیر عادی اما قابل توجیه تولید در آبان ماه، میزان تولید در آذر ماه از مهر ماه بالاتر بوده و تحریم‌ها اثری در میزان تولید و فروش شرکت پلی اکریل ایران در این دو ماه نداشته‌اند.

تولید و فروش نسوز توکا همچنان در مسیر صعود

نسوز توکا نیز از جمله شرکت‌هایی است که در شرایط تحریمی نیز توانسته روند رو به رشد خود را در تولید، فروش و حتی توسعه خطوط تولیدی حفظ کند. این شرکت در مهر ماه سال جاری 8.4 میلیارد تومان کالا فروخت که این عدد برای آبان ماه با جهش 54 درصد به 13.3 میلیارد تومان رسید و در آذر ماه نیز، فروش شرکت با 8.4 درصد رشد نسبت به آبان ماه در 14.4 میلیارد تومان تثبیت شد.

اعداد تولید شرکت در این سه ماهه نیز برابر با 5 هزار و 615، 8 هزار و 943 و 6 هزار و 133 تن بوده است و این یعنی، نسوز توکا نیز همانند سایرین، توانسته روند صعودی تولید خود در آذر ماه نسبت به مهر ماه را حفظ کند.

رکورد شکنی داروسازی استان اصفهان در فصل تحریم‌ها

داروسازی فارابی در بین شرکت‌های هم‌صنعت خود و همچنین شرکت‌های اصفهانی، بهترین عملکرد دوران تحریمی را به خود اختصاص داده است. در حالی که صنعت دارو به دلیل نیاز به تأمین مواد اولیه خارجی، تحت سخت‌ترین تحریم‌ها بوده و به رغم تکذیب‌های مکرر مقامات آمریکایی، شواهد نشان دهنده فشار حداکثری وزارت دارایی امریکا بر تأمین‌کننده‌های دارویی کشور برای قطع رابطه با داروسازان ایرانی است؛ شرکت داروسازی فارابی توانسته میزان تولید و فروش خود را در این ماه‌ها افزایش دهد و نیاز کشور به محصولات آنتی‌بیوتیک را در ظرفیت حداکثری تأمین نماید.

وضعیت فروش ماهانه این شرکت در سال جاری کاملاً صعودی بوده و در طی سه ماه اخیر به ترتیب اعداد 33.4، 36.6 و 42.2 میلیارد تومان برای فروش محصولات این شرکت ثبت شده که نمایانگر رشد 11 درصد در هر ماه و رشد 26 درصد در آذر نسبت به مهر ماه است.

در حال حاضر اغلب شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز ایرانی در طی این مدت با مشکلاتی در تولید مواجه بوده‌اند و عملکرد مثبت فارابی باعث پوشش ضعف آن‌ها در تولید این محصول استراتژیک شده است.

تاب‌آوری بالای شرکت‌های اصفهانی در مقابل تحریم

به طور قطع، مقایسه روند سه ماهه تولید و فروش شرکت‌ها برای قضاوت در خصوص تحریم‌ها نمی‌تواند نشان دهنده تمامی حقایق باشد اما به طور کلی، صنایع اصفهانی همواره، بزرگ‌ترین و قابل اتکاترین نمونه ممکن برای ارزیابی وضعیت صنعت کل کشور بوده‌اند و بازه ممکن برای ارزیابی اطلاعاتی آن‌ها نیز همین دو ماه آبان و آذر است.

بر اساس اطلاعات بالا، اغلب شرکت‌های بزرگ صنعتی اصفهان در طی این دو ماه توانسته‌اند تاب‌آوری خود در برابر فشارهای تحریمی را حفظ کنند و میزان تولید و فروش آن‌ها همچنان در روندی صعودی باقی بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر