۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۴۲۸۳۳
سردار جلالی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید بر ضرورت ایجاد قلمروی سرزمینی در حوزه سایبر، گفت: دشمنان با استفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد نا امیدی در مردم هستند.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مراسم بزرگداشت روز پژوهش که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: پدافند غیر عامل مجموعه اقداماتی است که با به‌کارگیری آن می توان موجب کاهش آسیب پذیری، ایجاد تاب آوری تداوم کارکرد های زیر ساختها در مقابل تهدیدات دشمن می باشد.

وی ادامه داد: تهدیدات می‌تواند به دو دسته انسان‌ساخت و طبیعی تقسیم شود. تهدیدات طبیعی منشاء طبیعی داشته مانند سیل زلزله و ماهیت آنها در طول زمان تغییر نمی کند در این تهدیدات خصومت و دشمنی وجود ندارد و دانش بشری به دلیل  ثابت بودن این بلایا می‌تواند برای کاهش اثرات آن راهکارهایی را پیش بینی کند به عنوان مثال با رعایت اصول مهندسی می توان از آسیب های زلزله و سیل تا حدودی کنترول کرده و پیامد های آن را کاهش داد.

"تهدیدات انسان ساخت، پویا و متغیر هستند"

سردار جلالی دسته دوم تهدیدات را تهدیدات انسان ساخت دانست و گفت: در تهدیدات انسان‌ساخت منشاء آن تفکر، اندیشه و خصومت وجود دارد به همین دلیل از دکترین و استراتژی خاصی برخوردار هستند، دانش و تکنولوژی تهدیدات انسان را ایجاد می کنند و تفکر و استراتژی بر نوع تهدید تاثیر گذار است.

وی افزود: در پدافند غیر عامل تلاش داریم تا تاثیر و پیامدهای تهدیدات انسان ساز را بر زیرساخت ها و منابع انسانی کشور کاهش دهیم به همین دلیل باید به مولفه های انسانی یعنی استراتژی‌های دشمن و به دانش و تکنولوژی مورد استفاده دشمنان توجه داشت. تهدیدات انسان ساخت، پویا و متغیر هستند، یعنی همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند و با استفاده از تکنولوژی های جدید تهدیدات نیز تغییر کرده ویژگی های جدیدی را پیدا می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت : تهدیدات انسان ساز با رشد تکنولوژی تغییر می کند به همین دلیل تهدیداتی که در چند سال گذشته شاید متوجه کشور نبودند، امروز می تواند کشور را تهدید کند به عنوان مثال شاید چند سال پیش تهدیدات سایبری چندان متوجه کشور نبود اما امروز سایبر و فضای سایبر عرصه جدیدی برای مقابله با دشمنان شده است.

"هوشمند سازی اشیا یکی از عرصه های نوین تهدیدات است"

وی هوشمند سازی اشیا را یکی دیگر از عرصه های نوین تهدید دانست و گفت: اینترنت اشیا وقتی در زیرساخت‌ها به کار گرفته می شود اگرچه قابلیت‌های ویژه ای به زیرساختها می‌دهد اما می‌تواند با نفوذ ، دسترسی به شبکه وسامانه ها می تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد.

"تغییر فناوری‌ها و تداخل آنها با یکدیگر، تهدیدات را گسترش و تغییر داده است"

سردار جلالی گفت: تغییر فناوری‌ها و تداخل آنها با یکدیگر، تهدیدات را گسترش و تغییر داده است، به عنوان مثال خانه های هوشمند اگر چه کارکرد های بسیار مثبتی را با خود به همراه آورده است اما در کنار آن فضای تهدیدآمیز ایجاد کرده‌اند که دیگران می‌توانند با نفوذ به شبکه کنترل اما برای ما مشکلاتی را ایجاد کند. برای مقابله با تهدیدات باید در ابتدا فناوری را بشناسیم و تهدیدات موجود در آن را شناسایی و زیرساخت‌ها برای مقابله با آن تهدیدات آماده کنیم.

"برای مقابله با تهدیدات و ایمن‌سازی زیرساخت‌های باید بر لبه علم جهان حرکت کرد"

وی ادامه داد: فناوری های نوین بر لبه علم جهان حرکت می‌کند بنابراین برای مقابله با تهدیدات و ایمن‌سازی زیرساخت‌های باید بر لبه علم جهان حرکت کرد. پدافند غیرعامل بدون همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی نمی تواند به وظیفه خود عمل کند.

سردار جلالی  گفت: دشمنان در فضای سایبر با پیشرفته ترین سلاح های سایبری برگرفته از پیشرفته‌ترین علوم جهان به ما حمله می کنند ، پس باید با پیشرفته ترین علوم به مقابله با آن پرداخت، البته مسئله قابل توجه این است دشمنان دانش مقابله با تهدیدات سایبری و نوین را به ما نمی دهند و ما خود باید به این دانش و توان دفاعی دست بیابیم و این امر مهم تنها با اتکا بر دانش و توان داخلی و همکاری با مراکز دانش بنیان و دانشگاه ها به دست می آید.

وی در ادامه با اشاره به تهدیداتی که در حوزه های مختلف متوجه کشور است اظهار داشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد علم تهدیدات گسترده‌ای متوجه کشور است که برای مقابله با آن باید علم و دانش مورد نیاز را در اختیار داشت به همین دلیل دانشگاه ها می توانند به عنوان مراکز علمی وظیفه رصد و شناسایی تهدیدات را به خوبی برعهده بگیرند. دانشگاه ها می تواند ویژگی‌های فناوری های جدید را شناسایی و عیب‌یابی کرده و راهکارهای مقابله با تهدیدات آن را پیش‌بینی کنند.

سردار جلالی به حوادث سال گذشته شهر اهواز اشاره کرد و گفت: وقتی حادثه سال گذشته اهواز را بررسی کردیم متوجه شدیم که به سیستم بودن شبکه های زیرساختی و وابستگی متقابل آنها به یکدیگر توجه چندانی نشده و همین دلیل با آسیب دیدن یک زیر ساخت، زیرساخت های دیگر نیز دچار مشکل شد و کارکرد خود را از دست داد.

وی ایجاد رشته های تحصیلی جدید در دانشگاه های کشور برای حل مشکلات را امری ضروری دانست و گفت: امروز بسیاری از تهدیدات در حوزه میان رشته ای و ترکیبی است، به همین دلیل برای مقابله با تهدیدات باید رشته های جدیدی در دانشگاه کشور مانند مدیریت شهر هوشمند تاسیس شود .

سردار جلالی گفت: اگر تاب آوری مطلوب در فضای سایبر را به وسیله علوم جدید و متخصص تحصیل کرده در رشته های جدید در دانشگاه نداشته باشیم حضورمان در سایبر درواقع حضور در تور دشمن است.

وی ایجاد مراکزی برای رصد تهدیدات نوین را در دانشگاه ها را امری ضروری دانست و گفت: متاسفانه در شبکه های اجتماعی مسائل دینی، اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی سیاسی و ... با یک نگاه بسیار سطحی مطرح می شود اما یک نگاه علمی و یک مرکز تخصصی برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در این فضا وجود ندارد.

سردار جلالی یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی را نبود تسلط و کاهش نفوذ دولت ها در این فضا دانست و گفت: دیتا های شبکه های اجتماعی در خارج کشور قرار دارد و دولت ها هیچ اشراف و کنترلی بر آنها ندارد این شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد قدرتی در داخل دولتها هستند و به اعتقاد بسیاری ،گسترش فضای سایبر می توانند منجر به زوال حکومت های سنتی شود.

وی در ادامه به چالش کشور های اروپایی با شبکه های اجتماعی که دیتا های آن در داخل اروپا نیست اشاره کرد و گفت: دلیل چالش اروپا با این شبکه های اجتماعی این است که این شبکه ها می توانند بر جامعه تاثیر بگذارند به همین دلیل به دنبال اینترنت ملی هستند. چین نیز به همین دلیل اینترنت ملی ایجاد کرده تا بتوانند از حاکمیت ملی و اطلاعات مردم در برابر تهدیدات احتمال آمریکا دفاع کنند.

"نیازمند ایجاد قلمرو سرزمینی در حوزه سایبر هستیم"

سردار جلالی گفت: در کشور نیازمند ایجاد قلمرو سرزمینی در حوزه سایبر هستیم، چینی‌ها این مسیر را پیش از ما طی کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز به دنبال ایجاد اینترنت ملی هستند پس کشور ما نیز باید به دنبال ایجاد اینترنت ملی باشد.

وی درپایان به تهدیدات حوزه سایبر برای امنیت ملی کشور اشاره کرد و گفت: شبکه های اجتماعی می توانند معماری حکومت کنند و امنیت ملی کشورها را تهدید و به نوعی استقلال کشور را دچار چالش کند. دشمنان با استفاده از شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد ناآرامی و تهدید امنیت ملی کشور هستند.

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر