۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۲۷۴۶
پایگاه اطلاعاتی سایمگو اعلام کرد
ایران در سال 2017 مقام اول علوم زیستی در سطح کشورهای غرب آسیا و مقام هشتم را در سطح کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از نظام رتبه‌بندی سامیگو، ایران در سال 2017 مقام اول علوم زیستی در سطح کشورهای غرب آسیا را به خود اختصاص داده است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در  تولید مقالات علوم زیستی را در میان کشورهای غرب آسیا مشاهده می‌کنید.

ترکیه، عربستان سعودی،‌ مصر، رژیم صهیونیستی، عراق، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، بحرین، یمن، لبنان، کویت، سوریه و سرزمین‌های اشغالی به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران در غرب آسیا قرار گرفته‌اند.

بررسی‌های صورت گرفته و منتشر شده در «Scimago Journal & Country Rank»، بیانگر آن است که در سال 2017، 750 مقاله علوم زیستی توسط دانشمندان ایرانی منتشر و ارائه شده است.

از میان 750 مقاله منتشرشده توسط دانشمندان و محققان ایرانی، 728 مورد آن در جایگاه مقالات قابل استناد جای گرفته است.

دانشمندان ترکیه‌ای با ارائه و نشر 265 مقاله علوم زیستی در مقام دوم غرب آسیا  جای گرفته‌اند؛ از این تعداد 258 مورد آن قابل استناد بوده است.

عربستان سعودی که در نظام رتبه‌بندی سایمگو سومین جایگاه را به خود اختصاص داده، 250 مقاله علوم زیستی منتشر کرده که از این تعداد 243 مورد قابل استناد بوده است.

مصر با ارائه 158 مقاله علوم زیستی که 154 مورد آن قابل استناد بوده در مقام چهارم قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی به عنوان پنجمین کشور در این رتبه‌بندی، 98 مقاله علوم زیستی ارائه کرده که از این تعداد 8 مورد آن قابل استناد بوده است.

عراق در جایگاه ششم، 56 مقاله علوم زیستی منتشر کرده که 55 مورد آن قابل استناد بوده است.

داده‌های نظام رتبه‌بندی سایمگو حاکی از آن است که سرزمین‌های اشغالی کمترین میزان مقالات علوم زیستی در غرب آسیا را در سال 2017، ارائه کرده‌ است.

بر همین مبنا، سرزمین‌های اشغالی در آخرین رتبه غرب آسیا قرار دارد و 5 مقاله علوم زیستی ارائه کرده است.

این رتبه‌بندی را که مربوط به آسیای غربی است، اگر در دایره وسیع‌تر مانند تمام مناطق جهان بررسی کنیم صدرنشینی ایران در رتبه یک آسیای غربی به رتبه 8 در میان کشورهای جهان می‌رسد.

در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور مختلف، چین با انتشار 5554 مقاله علوم زیستی در صدر جدول جهانی قرار دارد که از این تعداد 5477 مورد آن قابل استناد بوده است.

در تصویر زیر صدرنشینی چین،‌ آمریکا، هند و آلمان را در سال 2017 و در تولید مقالات علوم زیستی مشاهده می‌کنید:

نظام رتبه‌بندی سایمگو از سال 2009، سالانه رتبه‌بندی 5 هزار دانشگاه و مؤسسه پژوهشی برتر جهان را در سه بخش پژوهش،‌نوآوری و وب‌سایت منتشر می‌کند.

سایمگو دانشگاه‌ها را بر اساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی نمایه شده، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

آمریکا در این رتبه‌بندی در جایگاه دوم جهان قرار دارد؛ داده‌های منتشر شده حاکی از آن است که در سال 2017، دانشمندان آمریکایی 3193 مقاله علوم زیستی ارائه و منتشر کرده‌اند که از این تعداد 3105 مقاله قابل استناد بوده است.

هند به عنوان سومین کشور 1594 مقاله منتشر کرده که از این تعداد 1551 مورد قابل استناد بوده است.

آلمان که در جایگاه چهارم نظام رتبه‌بندی سایمگو قرار دارد، 912 مقاله علوم زیستی منتشر کرده که از این تعداد 876 مورد آن قابل استناد بوده است.

دانشمندان کره‌جنوبی با انتشار 898 مقاله علوم زیستی که 888 مورد آن قابل استناد بوده در جایگاه پنجم قرار دارند.

ژاپن  جایگاه ششم را در انتشار مقالات علوم زیستی به خود اختصاص داده است؛ دانشمندان این کشور 870 مقاله منتشر کرده‌اند که 833 مورد آن قابل استناد بوده است.

انگلیس با یک تفاوت فاحش به نسبت به آمریکا در مقام هفتم قرار گرفته است؛ دانشمندان انگلیسی تنها 821 مقاله علوم زیستی ارائه و منتشر کرده‌اند که 794 مورد آن قابل استناد بوده است.

فرانسه با عنوان نهمین کشور در تولید مقالات علوم زیستی 540 مقاله ارائه و نشر کرده که 524 مورد آن قابل استناد بوده است.

در نظام رتبه‌بندی سایمگو، استرالیا با تولید و نشر 468 مقاله علوم زیستی که 460 مورد آن قابل استناد بوده دهمین جایگاه را از آن خود کرده است.

ایتالیا به عنوان یازدهمین کشور، 445 مقاله علوم زیستی ارائه کرده که 430 مورد آن قابل استناد بوده است.

کانادا نیز با انتشار 435 مقاله علوم زیستی در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است؛ 423 مورد از مقالات دانشمندان ایتالیایی قابل استناد بوده است.

اسپانیا به عنوان سیزدهمین کشور، 377 مقاله علوم زیستی منتشر کرده که از این تعداد 368 مورد آن قابل استناد بوده است.

روسیه با کسب چهاردهمین جایگاه در نظام رتبه‌بندی سایمگو، 351 مقاله علوم زیستی منتشر کرده که 343 مورد آن قابل استناد بوده است.

تایوان به عنوان پانزدهمین کشور 351 مورد مقاله مواد زیستی منتشر کرده که 342 مورد آن قابل استناد بوده است.

برزیل با انتشار 306 مقاله علوم زیستی در جایگاه شانزدهمین کشور قرار گرفته که 303 مورد آن قابل استناد بوده است.

هلند، سنگاپور، ترکیه، سوئیس، مالزی، عربستان سعودی، لهستان، سوئد، پرتغال، هنگ‌کنگ، مصر، بلژیک، پاکستان، مکزیک، استرالیا، فنلاند، جمهوری چک، اسرائیل، ایرلند، تایلند، آفریقای جنوبی، دانمارک، تونس، عراق، اوکراین، نروژ، یونان، نیوزیلند، اندونزی، آرژانتین، ویتنام به ترتیب کشورهایی هستند که بعد از برزیل قرار گرفته‌اند و شمار مقالات علوم زیستی که توسط دانشمندان آنها ارائه شده زیر 300 مورد است.

بر اساس نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2016 نیز در جایگاه هشتم جهان در تولید مقالات علوم زیستی قرار داشته؛ در این سال دانشمندان ایرانی 549 مقاله علوم زیستی منتشر کرده‌اند که 543 مورد آن قابل استناد بوده است.

داده‌های منتشر شده  حاکی از آن است که اگر  چه ایران در سال 2016 نیز در جایگاه هشتم قرار داشته ولی در سال 2017، تعداد مقالاتی که توسط دانشمندان ایرانی ارائه و منتشر شده دست کم 200 مقاله بیشتر بوده است؛ به همین میزان نرخ مقالات قابل استناد نیز در سال 2017، افزایش  چشمگیری داشته است.

داده‌های پایگاه اطاعلاتی سایمگو نشان می‌دهد، جایگاه ایران در سال 2015 میان کشورهای جهان شانزدهم بوده است؛ دانشمندان ایرانی در این سال تنها 277 مقاله علوم زیستی ارائه کرده‌اند که 275 مورد آن قابل استناد بوده است.

بررسی آمار و ارقام منتشر شده از سال 2015 تا پایان سال 2017 بیانگر پیشرفت دانشمندان ایرانی در ارائه  مقالات علوم زیستی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر