۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۴۲۵۹۳
شهردار اصفهان:
وی بیان کرد: شهرداری با وجود مشکلاتی مانند تورم، بدهی ها، تورم نیرو، کمبود بودجه هزار میلیارد مبلغ 780 میلیارد تومان را به مترو تخصیص داده که تمام این موارد در راستای پدافند غیرعامل، رفاه مردم، سبک کردن بار ترافیک و جلب رضایت شهروندان است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، قدرت الله نوروزی در جلسه بررسی سطح ایمنی مترو اصفهان و مقایسه آن با سایر شهرها  با بیان اینکه متروی اصفهان حدود 18 سال قبل کار اجرایی خود را آغاز کرد و آرمانی همگانی برای اصفهانی ها بود تا یک شهر زیر زمین ساخته شود، اظهار کرد: از همان زمان اگر بودجه ها به طور دقیق اختصاص داده می شد و توجه بیشتری به این موضوع صورت می گرفت امروز برای احداث هر کیلومتر تونل مترو به جای 14 میلیارد تومان آن زمان لازم نبود مبلغی در حدود 200 تا 250 میلیارد تومان برای خط یک و برای خط دو بابت هر کیلومتر مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه شود.

وی با بیان اینکه این اعداد نشان می دهد در صورتیکه اقدام به موقع انجام نشود، هزینه های هنگفتی به شهروندان تحمیل می شود، تصریح کرد: در سال 94 بخشی از مترو کار خود را با حدود یک هزار مسافر آغاز کرد. قطار شهری در سال 95  به تختی و در سال 96 به میدان آزادی البته بدون داشتن برخی ایستگاه ها رسید.

شهردار اصفهان ادامه داد: از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری 18 ماه زمان نیاز بود تا کار احداث خط یک مترو تکمیل شود. از همان روز مترو حدود 16 هزار نفر مسافر را در طول روز با 13 درصد کار باقی مانده تا تکمیل این خط جا به جا می کرد. تکمیل این 13 درصد انرژی زیادی به دلیل نبود بودجه، عدم وجود امکانات، طلب شرکت های پیمانکار و ... نیاز داشت. از همین رو با همراهی همگان و همت مدیران قطار شهری تصمیم بر این شد به جای یک شیفت کار سه شیفت کاری و به جای زمان 18 ماهه سه ماه برای تکمیل خط یک در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در اسفندماه 96 خط یک مترو به صفه رسید، اضافه کرد: از آن زمان تاکنون آمار استفاده کنندگان از مترو به میانگین 65 هزار نفر در روز رسیده است که نشان دهنده افزایش 50 هزار نفری از زمان روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی شهرداری است.

نوروزی با بیان اینکه شهری بسیار زیبا، بدون ترافیک و امن در زیر زمین ساخته شده است، گفت: تمام کارها انجام می شود تا واگن های مترو اصفهان با ظرفیت کامل تردد کنند. تردد 60 هزار نفر در روز نشان می دهد نیاز به تکمیل ظرفیت 40 هزار نفری باقی مانده مسافران داریم. برای هر مسافر 700 تومان دریافت اما 5 هزار تومان هزینه می کنیم که با حساب رفت و برگشت مسافر حدود 8 هزار و 600 تومان سوبسید از سوی شهرداری برای هر مسافر پرداخت می شود. این مبلغ سنگینی برای شهرداری و حیف است که همچنان 40 هزار نفر از مترو استفاده نکرده و سوار خودروهای شخصی می شوند.

وی با بیان اینکه شهرداری نیز به دنبال برقراری امنیت شهروندان در سطح شهر و مترو است، تاکید کرد: زمانی که قرار است در اصفهان آمار حوادث گزارش شود، علاقه داریم این شهر کمترین میزان حوادث را داشته باشد و زمانی که این موضوع رخ دهد اطمینان خاطر برای مردم ایجاد شده و آسایش و امنیت برای شهروندان برقرار می شود.

شهردار اصفهان گفت: لازم است دستگاه های مختلف استان اقدامات عملی در خصوص پیشگیری از حوادث را انجام دهند. نباید اجازه دهیم حوادث کوچک به اعتبار شهر آسیب وارد کند.

وی بیان کرد: شهرداری با وجود مشکلاتی مانند تورم، بدهی ها، تورم نیرو، کمبود بودجه و ... از سه هزار میلیارد تومان بودجه خود هزار میلیارد تومان را به حمل و نقل و از این هزار میلیارد مبلغ 780 میلیارد تومان را به مترو تخصیص داده که تمام این موارد در راستای پدافند غیرعامل، رفاه مردم، سبک کردن بار ترافیک و جلب رضایت شهروندان است.

نوروزی افزود: 6 ایستگاه خط یک از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید شهری به 14 ایستگاه قبلی اضافه شده است. خط دو نیز با استفاده از تجربه به دست آمده در خط یک به سرعت در حال پیشروی است.

وی با بیان اینکه لازم است کارگروهی با محوریت سازمان قطار شهری در خصوص کاهش تبعات نداشتن برخی مسائل امنیتی تشکیل شود، تصریح کرد: لازم است پلیس مترو نیز در قطار شهری راه اندازی شود. با این وجود متروی اصفهان از لحاظ امنیتی کمبودی نسبت به سایر متروهای دنیا ندارد اما لازم است دغدغه های امنیتی باقی مانده و اشکالات موجود رفع شود.

ایمنی، امنیت و سهولت رفت و آمد مسافران از جمله اهداف سازمان قطار شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه اظهار کرد: خط یک متروی اصفهان با سرفاصله بین 10 تا 15 دقیقه و استفاده روزانه حدود 65 هزار مسافر به طور کامل به بهره برداری رسیده است. از همین رو موضوع ایمنی، امنیت و سهولت رفت و آمد مسافر برای سازمان قطار شهری اصفهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سید محمدرضا بنکدار هاشمی با بیان اینکه انتخاب سیستم ها، سامانه ها، و طراحی فضاها در سیستم مترو در سه سطح کلی انجام می پذیرد، افزود: سهولت و کیفیت استفاده و بهره برداری، ایمنی و امنیت مسافرین از جمله این موارد است. لازم است با شرح وظایفی که بین نهادهای ذیربط تقسیم می شود خدمات رسانی امنیتی و ایمنی بیشتری برای مسافران ایجاد شود.

وی با اشاره به عمده ترین تهدیدات و خطرات بالقوه در مترو، تاکید کرد: خطای انسانی، نقص فنی تجهیزات، عوامل خارجی، تغییر در فرایندهای قبلی و ... از جمله خطراتی است که ممکن است در مترو به وجود بیاید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به حوادث رخ داده در متروهای ایران، ادامه داد: ورود به حریم ریلی، زمین خوردن در پله برقی، ورود آب به ایستگاه ها، برگشت و حوادث پله برقی، ‌سقوط در حریم ریلی و برخورد مترو با کارگر خط از جمله حوادثی است که در متروهای ایران به ویژه تهران به وقوع پیوسته و منجر به فوت و مصدوم شدن هموطنان شده است.

وی اضافه کرد: بررسی و سامان دهی سیستم عملکرد یگان های امدادی و اورژانس در ایستگاه ها، بررسی نحوه شکل گیری یگان حفاظت مترو، رفع نواقص سامانه های ایمنی خط یک از جمله پله های فرار، سامانه های مخابراتی و رادیویی، اطفاء اتوماتیک و BMS، بررسی دستورالعمل حفاظتی مترو ابلاغی شورای امنیت و مطالعات و تهیه دستورالعمل پدافند غیرعامل سایر خطوط و بررسی هزینه های مترتب از جمله اقداماتی است که در دستور کار حوزه امنیت خطوط متروی اصفهان قرار دارد.

بنکدار در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده و در حال انجام در حوزه ایمنی خط یک متروی اصفهان افزود: نصب سامانه تهویه و دفع دود، نصب سامانه اعلام و اطفای حریق دستی و اتوماتیک، مجموعه پله های فرار، نصب سامانه دوربین های مداربسته، نصب سامانه سیگنالینگ، نصب سامانه های تلفن اضطراری با زمان پشتیبانی چهار ساعت، نصب آسانسور برانکاردبر در برخی ایستگاه های خط یک و دستور کار نصب در کلیه ایستگاه های خطوط آینده، خرید تجهیزات امداد و نجات ریلی و تجهیز کلیه قطارها به سیستم دوربین مداربسته اعلام حریق و اطفای حریق دستی، بکارگیری اصول ایمنی در معماری داخلی جهت افزایش روحیه، آرامش افراد و پناه جویان و افزایش ایمنی، کنترل مرکز فرمان از دو نقطه برای مواقع اضطراری و حملات سایبری، طراحی گیت ها برای خروج در مواقع بحران و اضطراری، سیستم ارت و آتش نشانی داخل تونل، خروج های اضطراری میان تونلی خط یک، تجهیز سازمان به خودروهای امداد و نجات ریلی با ست کامل هیدرولیک از جمله این اقدامات است. 

تجهیزات استفاده شده در متروی اصفهان مطابق با استانداردهای روز دنیاست

مشاور شهردار اصفهان و عضو هیات مدیره قطار شهری اصفهان و حومه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: تمام تجهیزاتی که در بخش های مختلف متروی اصفهان ایجاد شده برای ایجاد ایمنی  شهروندان است.

جواد شعرباف تصریح کرد: تمام تجهیزات استفاده شده در احداث متروی اصفهان مطابق با استانداردها، ضوابط و دستورالعمل های روز اروپا و آمریکا است. بنا به تایید آتش نشانی اصفهان متروی اصفهان از لحاظ ایمنی از تمام متروهای ساخته شده در کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه بیش از 3 هزار میلیارد تومان صرف خط یک متروی اصفهان شده است، اضافه کرد: تلاش بسیار سنگینی در مجموعه شهرداری رخ داده تا این خط تکمیل شده و مردم در کمال امنیت و رضایت از آن استفاده کنند.

مشاور شهردار اصفهان کمبود قطار را یکی از معضلات متروی اصفهان ذکر کرد و گفت:  هر رام قطار بیش از 50 میلیارد تومان هزینه دارد و با هزینه های ارزی فعلی مشکلات بسیاری در خصوص تامین هزینه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایستگاه های مترو از تجهیزات ایمنی لازم برخوردار است، تاکید کرد: با این وجود یکسری نواقص وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم. این نواقص با وجود کم بودن منابع زیادی لازم دارد و از راه های مختلف در پی رفع آنها هستیم.

تامین امنیت مترو نیازمند همکاری همه ارگانها و نهادها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در ادامه اظهار کرد: حادثه زمانی که رخ دهد همه را درگیر می کند بنابراین لازم است همه ارگان ها و نهادها در این خصوص به شهرداری اصفهان کمک کنند.

محسن گلابی تصریح کرد: ارتباطات بیسیم آنالوگ است و در صورتی که دیجیتال شود مشکلات برقراری ارتباط در مترو هنگام امدادرسانی مرتفع می شود. در زمان بروز حادثه اگر قرار است عملیات امنیتی انجام شود، باید از قبل سناریوی آن نوشته شده و فرمانده واحد در نظر گرفته شود. 

به گزارش برنا؛ در این جلسه راهکارهای مختلف افزایش ضریب ایمنی و امنیتی متروی اصفهان از جمله راه اندازی پلیس و یگان حفاظتی مترو، ارتباط میان مترو و نهادهای امنیتی، لزوم توجه به پدافند غیرعامل، امکان برقراری ارتباط بیسیم، پیش بینی حادثه قبل از وقوع، انجام مانورهای لازم ایمنی برای آمادگی مقابله با بحران ها، تامین برق مورد نیاز مترو در صورت رفتن برق، امکان استفاده از تلفن همراه و آنت دهی آن، نصب دوربین های پیشرفته حفاظتی، رفع نواقص امنیتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف در زمان بروز حوادث در مترو و ... از سوی هر یک از مدیران دستگاه های مختلف در این جلسه بررسی و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شد.

  


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر