۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۲۵۴۹
پدافند غیرعامل استان خراسان شمالی
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی از برگزاری مانور فرضی قطع گاز در روز سه شنبه چهارم دی ماه در شهر بجنورد خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، علی ثروتی با اعلام این خبر افزود: برگزاری این مانور تمرینی برای نمایش و ارزیابی آمادگی و توان مجموعه مدیریت شهرستان و استان در عبور از شرایط ویژه ناشی از قطع احتمالی گاز شهری است. وی با بیان این که این مانور فرضی خواهد بود و قطع گاز در طول زمان مانور انجام نمی گیرد، ادامه داد: بحران ها فارغ از دلایل ایجاد، طبیعی یا انسان ساخت بودن آن، به دلیل ماهیت و شرایط خاصی که در موقعیت های اضطراری به وجود می آید، فراتر از آن هستند که با امکانات و برنامه های موجود مدیریت شوند، بنابراین غیر منتظره بودن بحران ها همراه با ناتوانی در تعیین زمان و مکان دقیق وقوع آن ها، حجم بالای اطلاعات رسیده، گستردگی تخریب و خسارات مالی و جانی ایجاد شده، تعدد سازمان ها و ماهیت چند بعدی آن و ... سبب می شود که مدیران به طور مرتب با شرایطی مواجه شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع و صحیح است.

برگزاری مانور فرضی قطع گاز در خراسان شمالی

وی خاطرنشان کرد: علم و دانش مدیریت با ارائه چارچوب هایی برای تصمیم گیری، سعی دارد این حوادث را به بهترین نحو کنترل کند و یکی از اولین مدل های برنامه ریزی برای شریط بحران، برنامه ریزی مبتنی بر سناریو بوده است.

ثروتی تصریح کرد: سناریو برای استفاده در طراحی اقدامات آمادگی ملی استفاده می شود و در واقع سناریوها جزو ابزارهای برنامه ریزی محسوب می شوند و براساس سناریوهاست که نیازهای مقابله شناسایی می شود و کلیه سطوح دولت و دستگاه ها می توانند از این سناریوها به عنوان مرجع برنامه ریزی استفاده کنند.

وی گفت: با عنایت به این که امروزه استفاده از گاز طبیعی برای مشترکان خانگی و صنعتی در کشور ما بسیار رایج است و از طرفی با توجه به وظایف ذاتی سازمان پدافند غیرعامل در راستای کاهش آسیب پذیری و لزوم تداوم خدمات ضروری، بدیهی است که باید همیشه دستگاه ها و مردم آمادگی خود را برای عبور از شرایط ویژه یا بحران های احتمالی ناشی از قطع یکی از خدمات مانند گاز شهری داشته باشند.

ثروتی ادامه داد: ما باید ببینیم در شرایط اخلال در حوزه انتقال گاز شهری برای مدت زمان های کوتاه و یا بلندتر در چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت و آن را مدل سازی کنیم و به شکل مرحله ای برنامه هایی را به اجرا بگذاریم تا نتیجه همه این اقدامات منجر به این شود که در شرایط پیش آمده کمترین اثرپذیری منفی را داشته باشیم.

وی اذعان داشت: تمام مشترکان گاز شهری اعم از صنعتی، خانگی و خدماتی لازم است آمادگی نسبی خودشان را همیشه حفظ کنند و بتوانند بحران های احتمالی را پشت سر بگذارند، به عنوان مثال در شرایط قطع گاز تعدادی از خبازی ها، واحدهای صنفی که مستقیما با تامین معیشت مردم در ارتباط هستند یا واحدهای صنعتی که نیازهای اساسی و حیاتی مردم را تامین می کنند مانند مرغداری ها، گلخانه ها و ... حتما باید به امکانات سوخت دوگانه مجهز باشند و بدون این که در ارائه خدمت وقفه ای ایجاد شود، بتوانند شرایط را پشت سر گذارند و مدیریت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر