۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۲۴۷۰
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: تامین و انتقال آب از منابع آبی زیرزمینی میناب به بندرعباس از 2 سال قبل متوقف شده و ذخیره سد استقلال میناب نیز از سه ماه پیش تمام شده و هیچ آبی از میناب به بندرعباس منتقل نمی شود که این یک رویکرد و سیاست همیشگی خواهد بود.
به گزارش پایداری ملی، هوشنگ ملایی روز یکشنبه در نشستی خبری در پاسخ به پرسش درباره دلیل احداث و نوسازی خط دوم انتقال آب میناب به بندرعباس با توجه به سیاست یاد شده اظهار داشت: از این خط فقط در مواقع بسیار ضروری استفاده می شود و کارکرد آن در پدافند غیرعامل تعریف شده است.

وی ضمن تشریح عملکرد شرکت آب منطقه ای هرمزگان افزود: هم اکنون بیش از30 نوع خدمات از جمله پاسخگویی به استعلام ها و درخواست مجوزها از طریق دفاتر پیشخوان دولت و به صورت الکترونیک انجام می شود و دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم به این اداره نیست.

ملایی میانگین زمان پاسخگویی به استعلام ها و درخواست ها در سامانه الکترونیک را حدود 2هفته اعلام کرد و با اشاره به رسیدگی به حدود 3هزار درخواست و استعلام در سال گذشته، فراهم کردن بستر رسیدگی الکترونیک به این درخواست ها را اقدامی مهم برای افزایش رضایتمندی جامعه هدف دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تامین آب مورد نیاز بخش صنعت به هر ترتیب ممکن و کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی دو سیاست اصلی شورای حفاظت از منابع آبی استان است.

ملایی ادامه داد: در راستای اجرایی شدن این سیاست، کاهش سطح زیرکشت و تغییر الگوی کشت به عنوان دو راهبرد اجرایی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی انتخاب شده است.

به گفته این مسوول کاهش 20درصدی سطح زیرکشت به تصویب شورای حفاظت از منابع آبی به ریاست استاندار رسیده و سهم شهرستان های استان در این کاهش نیز مشخص شده است.
ملایی با اشاره به مصرف 300 لیتر آب برای تولید هر کیلوگرم هندوانه یاد آور شد: امسال با همکاری کشاورزان و تشکل های صنفی این بخش، سطح زیر کشت هندوانه در هرمزگان 50 درصد کاهش یافت و با افزایش قیمت هندوانه در بازار، منافع کشاورزان نیز تامین شد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی ها در سال آبی ( از مهرماه هر سال تا مهر ماه سال بعد) و وضعیت منابع آبی گفت: سال گذشته برای هرمزگان سالی بسیار خشک بود و امسال نیز از ابتدای سال آبی تاکنون متوسط بارش 37میلی متر ثبت شده که بیشترین بارش در قشم و هرنگ با بیش از 100میلی متر و کمترین در جاسک با کمتر از 2درصد بوده است که انتظار می رود بر اساس پیش بینی سامانه های هواشناسی ، امسال وضعیت بارش بهتر از سال گذشته باشد.

*8400 چاه و چشمه و قنات خشک شد

ملایی ادامه داد: بر اساس آخرین پایش انجام شده، حدود هشت هزار و 400چاه و چشمه و قنات از مجموع 28هزار چاه و چشمه و قنات استان بی آب یا دچار کم آبی شدید هستند و برای بیست و یکمین ماه متوالی هیچ آبی وارد هیچ یک از سدهای استان نشده است.
وی مدیریت آب های سطحی را یکی دیگر از وظایف شرکت آب منطقه ای معرفی و اضافه کرد: از 16رودخانه اصلی استان چهار رودخانه سد دارند و انتظار می رود احداث سد سرنی میناب نیز با ظرفیت 60میلیون مترمکعب تا پایان امسال تکمیل و آبگیری شود و احداث سد گابریک نیز با ظرفیت 270میلیون متر مکعب ادامه دارد.
ملایی همچنین یاد آور شد: مطالعه احداث سد بر روی 10رودخانه دیگر با استفاده از سرمایه بخش خصوصی در شمال و شرق استان و همچنین شهرستان های خمیر و بستک در غرب استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان از برنامه مجموعه تحت مدیریت خود برای مطالعات تعیین حریم تالاب های شور شیرین و گز و آغاز مطالعات تعیین حریم تالاب خورخوران خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمان تعیین حریم تالاب ها به طور یکپارچه، به صورت موردی پاسخ استعلام ها و درخواست مجوزها در این بخش به صورت موردی داده می شود که یکی از این موارد صدور مجوز برای حوضچه های پرورش میگو در ساحل شرقی بندرعباس است.

ملایی اضافه کرد: این مجوز تنها مربوط به خارج از حریم دریا و تالاب بودن است و اظهار نظر درباره مسائل زیست محیطی بر عهده متولی همان بخش است.

وی ادامه داد: حدود 20 هزار کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد که سالانه 300 تا 400 کیلومتر از این رودخانه‌ها مورد مطالعه قرار می گیرد و هزار نقطه با قابلیت احداث سدهای کوچک در استان شناسایی شده است.

وی بهسازی و لوله گذاری خط انتقال آب چشمه سبزپوشان در منطقه حاجی‌آباد به طول 15کیلومتر و اعتبار 200میلیارد ریال را یکی دیگر از طرح های در دست اجرا اعلام کرد.

ملایی همچنین از آغاز مطالعات و نقشه برداری خور هدیش ( گُهرو ) در شهر بندرعباس خبر داد و گفت: پیش بینی می شود با پایان ساماندهی این خور حدود 120هکتار از زمین های اطراف آن آزاد سازی شده و با کاربری گردشگری در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر