۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۲۳۶۵
با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی ؛
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام تصویب کلیات طرح جامع شهر بهارستان، گفت: به دلیل حساسیتی که در استان وجود دارد و همچنین معطل ماندن طرح، با نظر اکثریت اعضا، کلیات طرح جامع شهر بهارستان تصویب می‌شود.

به گزارش پایداری ملی از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هجدهمین جلسه شورای‌عالی که با حضور اعضای اصلی و نمایندگان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در بررسی طرح جامع بهارستان، ضمن اعلام تصویب کلیات طرح، اعلام کرد: به دلیل حساسیتی که در استان وجود دارد و همچنین معطل ماندن طرح، با نظر اکثریت اعضا، کلیات طرح جامع شهر بهارستان تصویب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما در عین حال به دلیل دغدغه‌هایی که برخی از اعضای شورا همچون معاون وزیر نیرو و معاون رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تامین آب و همچنین آلودگی هوا داشتند، دغدغه‌ها در قالب مفاد کمیته فنی مبنای اصلاح قرار می‌گیرد و نتایج به استان ابلاغ خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: زیرنظر کمیته فنی اصلاحات انجام می‌شود و مسائل و مشکلاتی که مطرح کردند در مصوبه وارد و پس از طی مراحل موردنظر به تصویب خواهد رسید و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین گفت: ملاک عمل ما در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نظر شورای برنامه ریزی استان است که مسائل و مشکلات را با جزئیات بررسی کرده است و بعد از آن نیز نظر کمیته فنی شورا ملاک‌عمل قرار می گیرد.

وی افزود: طرح فوق طی جلسات متعددی در کمیته فنی شورا مورد بررسی قرار گرفته و با بازدیدهای میدانی اعضای کمیته مجموعه موارد فوق منجر به تشکیل جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شده است و در نهایت به تصویب کلیات طرح جامع شهر بهارستان ختم شد.

بر اساس این گزارش، طرح جامع شهر جدید بهارستان در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید مساحت محدوده و حریم شهر به ترتیب ۶۲۰۰ و ۱۴۷۵۰ هکتار و جمعیت افق طرح در دو گزینه، ۳۰۰ و ۵۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده بود.

بازنگری طرح جامع بهارستان در چارچوب قرارداد بین شرکت عمران شهرهای جدید و مهندسان مشاور باوند در دستور کار قرار گرفت. زمان انجام این بازنگری ۱۳ ماه از ابلاغ قرارداد و دریافت پیش پرداخت، پیش‌بینی شده بود. این طرح باید در اسفندماه ۱۳۸۹ به سرانجام می‌رسید. اما کلیات آن پس از ۱۷ جلسه بررسی در کمیته فنی در جلسه مورخ ۱۳۹۱.۲.۳ کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب رسید. در آن جلسه، به سبب چند نقطه نظر شهرداری، مقرر شد موارد در نشستی با حضور نمایندگان شرکت عمران شهر جدید بهارستان و شهرداری در دفتر معاون عمرانی استانداری مطرح و تعیین تکلیف شود که این جلسه در تاریخ ۱۳۹۱.۱۰.۳ برگزار شد. در آن جلسه نیز نظرات دو فرمانداری اصفهان و بهارستان در مورد حریم و وضعیت سه روستای شمال جاده قلعه شور، طرح جامع از مراحل بعدی تصویب بازماند و تا خرداد ۱۳۹۵ سه بار در کمیته فنی و یکبار در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی مطرح شد.

بر اساس اعلام مشاور طرح، مبانی و اصولی که باید در این طرح مورد توجه قرار می گرفت شاملِ دقیق‌سازی محدوده و حریم بهارستان بر اساس نیازهای حال و آینده شهر و ارایه کلیات پهنه‌بندی کاربری اراضی حریم به منظور هدایت و کنترل تحولات پیرامونی شهر جدید، سازماندهی عملکردی- فضایی محور میانی به عنوان ستون فقرات شهر و اصلی ترین عامل هویت بخشی به بهارستان و تامین کننده مجموعه فضاهای خداتی در مقیاس شهر، ایجاد تنوع در ترکیب محلات و نواحی و بخش های غربی و شرقی در تفاوت جدی با یکنواختی محلات بخش میانی، اصلاح نظام حرکت و شبکه گذربندی شهر در چارچوب سلسله مراتبی با اولویت دادن به شبکه حمل و نقل همگانی و تردد ایمن پیاده و دوچرخه به ویژه در محور مرکزی شهر بوده است.

همچنین، ایجاد یک شبکه از فضاهای همگانی و عرصه های عمومی برای ترویج زندگی اجتماعی و افزایش تعلق مکانی شهروندان، همراه با شبکه ای از کریدورهای دید و منظر به جذابیت های طبیعی پیرامونی به ویژه ارتفاعات جنوبی در پارک ملی کلاه قاضی از دیگر مبانی و اصول بازنگری طرح جامع به شمار می رود.

صورتجلسه کمیته فنی شورا در رابطه با بازنگری طرح جامع شهر جدید بهارستان در استان اصفهان بدین صورت قرائت شد:

کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری طی بازدید و جلسه مورخ ۱۳۹۷.۲.۲۳ طرح جامع شهر جدید بهارستان مصوب مورخ ۱۳۹۶.۶.۲ شورای برنامه ریزی و توسعه  استان اصفهان را مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

۱. بر اساس اعلام نظر نماینده وزارت نیرو حداکثر منابع آب قابل‌تامین در افق ۱۴۱۵ برای شهر بهارستان معادل ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود. در حالیکه بر اساس مطالعات مشاور، ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر جدید تا افق زمانی مذکور معادل ۳۵۰ هزار نفر است. بنابراین مقرر شد در جهت انطباق سقف جمعیت‌پذیری شهر با منابع آب قابل‌تامین؛

اولا: هم راستا با پیشنهادات مشاور مبنی بر اجرای مرحله‌ای طرح جامع، کلیه کاربری‌های پیشنهادی بخش شرقی بر روی اراضی که تا تصویب طرح در شورای برنامه‌ریزی استان فاقد تعهدات قانونی هستند با اولویت اراضی دارای معارض حذف و به عنوان اولویت آتی توسعه، بارگذاری در آنها پس از سال افق و تحقق و استقرار جمعیت ۲۵۰ هزار نفر در بافت میانی و غربی موکول شود. این موضوع، همچنین در خصوص اراضی زراعی واقع در شمال بخش غربی (جنوب روستای قلعه شور) نیز به شرح نقشه پیوست اعمال شود.

ثانیا: تراکم ساختمانی پیشنهادی شهر در بخش‌های مختلف به نحوی تعدیل شود که امکان رسیدن به سقف جمعیت‌پذیری ۲۵۰ هزار نفر فراهم شود.

۲. با عنایت به اینکه بخش غالب سرانه های خدماتی طرح جامع در محور خدماتی میانی تامین خواهد شد، مقرر شد تدقیق کاربری های خدماتی محور میانی با رعایت جداول سرانه های پیشنهادی این طرح با غلبه کاربری فضای سبز و رعایت اصول TOD، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از اعلام مصوبه شورای عالی تهیه و پس از تایید کمیسیون ماده ۵ استان به تایید کمیته منتخب متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت نیرو، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برسد و متعاقبا در اسناد طرح جامع لحاظ و ابلاغ شود.

۳. سند پهنه بندی حریم مطابق با دستورالعمل مصوب مورخ ۹۵.۷.۱۸ شورای عالی تهیه و در اسناد طرح، لحاظ شود.

۴. طرح موسوم به ساماندهی اراضی منطقه مرغ اصفهان مصوب مورخ ۸۹.۶.۲۴ شورای برنامه ریزی و توسعه استان در حریم شهر با قوانین و آیین نامه مرتبط از جمله قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی، اقتصادی مصوب ۱۳۸۳.۱.۲۵ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه های اجرای آن و همچنین قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و آیین نامه های آن مطابقت داده شده و کلیه مغایرت های قانونی آن مرتفع و پس از تایید مشترک نمایندگان وزارت کشور، نیرو، کشاورزی و دبیرخانه شورای عالی در قالب سند یکپارچه پهنه بندی حریم شهر جدید بهارستان ارایه شود.

۵. با عنایت به اینکه روستای کوه راه حق در محدوده بلافصل حریم دو شهر بهارستان و اصفهان واقع است ضرورت وقوع آن در حریم شهر یکی از دو شهر مذکور از نظر کمیته فنی محرز است. بنابراین با عنایت به اینکه مطابق اظهارنظر نماینده استانداری اصفهان مراحل انتزاع بخش بهارستان از بخش مرکزی اصفهان در حال طی مراحل قانونی است، مقرر شد در صورتیکه بر اساس اعلام نظر دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور روستای مذکور در بخش بهارستان واقع شد در حد طرح هادی مصوب به حریم شهر بهارستان الحاق شود.

گفتنی است، هجدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، با حضور نمایندگان اصلی شورا؛ جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، سروش معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع، آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی، نجفی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاراندیش مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عدل معاون سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان پدافند غیرعامل کشور و همچنین نمایندگان استانی با بررسی سه دستور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در هجدهمین جلسه شورا، سه دستورِ طرح جامع شهر بهارستان، طرح جامع ناحیه قم و گزارش اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص طرح ویژه محور حرم- جمکران طرح و بررسی شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر