۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۴۲۳۰۳
مأموریت خطیر کاوش و مسئله‌پردازی در حوزه پدافند غیرعامل به واحد تهران‌شمال دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است، باید منتظر وقوع برآیندهای مبارک در این زمینه بود.
به گزارش پایداری ملی،بعد از تشکیل کمیته برنامه‌های علمی واحدهای دانشگاهی و احصای نظام موضوعات در سطح هر واحد، 9 برنامه علمی در سطح کشور کار خود را در واحدهای مختلف شروع کرده است.

لزوم تبیین سازوکارهای اجرایی و زمینه‌سازی آشنایی هرچه بهتر دانشجویان و محققین در سطح دانشگاه آزاد اسلامی از بایدهای عملکردی برنامه پایش به‌شمار می‌رود.

پایش نگار با یک نگاه دقیق و جامع به‌دنبال معرفی ظرفیت‌های برنامه پایش در واحدهای دانشگاهی و ایجاد یک فضای تعاملی بین استادان و دانشجویان است.

لزوم دیدگاه علمی در پدافند غیرعامل

یکی از مهم‌ترین اصول و ویژگی‌­های انقلاب اسلامی ایران نفی سلطه و مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی است.

این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در نفی قدرت­‌های استکباری، باعث شده است تا امریکا به‌عنوان سردمدار امپریالیسم و استکبار جهانی، نظام جمهوری اسلامی را به‌عنوان مهم­ترین تهدید و مانع برای رسیدن به اهداف سلطه­‌طلبانه و ظالمانه‌ای خود در ایران و منطقه بداند. به‌­همین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تلاش کرده است با روش­‌ها و ترفندهای گوناگون به مقابله با آن بپردازد.

هم­‌اکنون نیز دشمن استفاده از تاکتیک‌های جنگ‌نرم را، به­‌عنوان استراتژی خود به­‌جای جنگ سخت، برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی یا تغییر رفتار آن، در دستور کار خود قرار داده است.

رهبرمعظم انقلاب در دیدار خود با رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور در آبان سال جاری، با اشاره به اهمیت روزافزون پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدهای نوشونده‌ دشمنان، تأکید کردند: در مقابل شیوه‌های پیچیده‌ تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به‌صورت علمی، دقیق، به‌روز و همه‌جانبه، عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.

همان‌گونه که از سخنان اخیر رهبری انقلاب نیز برمی‌آید، نگاه علمی در پدافند غیرعامل به‌عنوان یک اصل تلقی شده و تحقیق متمرکز و منسجم می‌تواند رهیافت‌های علمی و عملی مؤثری درپی داشته باشد.

پدافند غیرعامل؛ مأموریت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال به‌عنوان قطب پدافند غیرعامل و علوم‌وفناوری‌های همگرا و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌آید که تحت برنامه پایش، نظام موضوعات حوزه پدافند غیرعامل را در کمیته برنامه علمی واحد احصا کرده است.

واحد تهران‌شمال با بهره‌مندی از 587 نفر عضو هیأت‌علمی تمام وقت و 1301 مدرس مدعو، پذیرای 37 هزار دانشجو در مقاطع مختلف است، وجود 178 کد رشته مقطع کارشناسی‌ارشد و 93 کد رشته مقطع دکتری، این واحد دانشگاهی را به یک الگوی مناسب برای اجرای برنامه پایش تبدیل کرده است.

جامعیت رشته‌ای، کثرت کد رشته‌های مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری و وجود کد رشته‌های میان‌رشته‌ای موجب این شده تا واحد تهران‌شمال نظام موضوعات متنوعی در حوزه پدافند غیرعامل احصا و ارائه نماید.

غزاله بقا در در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره عملیات سایبری، روانی، تهاجم سخت، نفوذ و خرابکاری جزو مهم‌ترین تهدیدات حوزه صنعت برق در جنگ به‌شمار می‌رود، گفت: باتوجه به شرایط کنونی و وضع موجود، گرایش دشمنان جمهوری اسلامی به جنگ نیمه‌سخت بوده و از این حیث یکی از مهم‌ترین اصول مقابله با تهدیدات، ارائه روش‌ها و مدل‌های جامع و بهینه در برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه، با درنظر گرفتن حتی‌الامکان اصول پدافند غیرعامل است.

این مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال اظهار کرد: از منظر استراتژیک و نظامی، با توجه به توسعه روز افزون کشورها، وقوع حوادث و بلایای طبیعی و حمله‌های نظامی می‌توان ادعا کرد بهره‌برداری و استفاده از انرژی خورشیدی یک روش مطمئن در راستای پدافند غیرعامل بسیار مؤثر است.

مرضیه آسوده در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر علم کوانتوم در رایانه‌ها ادامه داد: رایانه‌های کوانتومی با سرعتی حدود 100 میلیون برابر سریع‌تر از رایانه‌های کلاسیک یکی از دستاوردهای علم کوانتوم است.

این عضو هیأت‌علمی واحد تهران‌شمال اظهار کرد: امروزه رمزهای کوانتومی به عنوان رمزهای فوق امن، جایگزین بسیار مناسبی بوده و در پدافند غیرعامل یکی از گزینه‌های مطلوب برای ایجاد کانال‌های ارتباطی با سطح امنیت بی قید و شرط است.

تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی­‌بر این‌که «پدافند غیر عامل به­‌صورت شعله‌­ای بلند شود»، حاکی از ضرورت همه‌گیر شدن این مهم و نیز استفاده از همه­ امکانات، استعدادها و توانمندی­‌های مادی و معنوی دانشگاه در تقویت دفاع همه‌­جانبه از کشور است. دفاعی که ضرورت آن در دستورات دینی و هم در تأکیدات رهبر انقلاب به‌­وضوح دیده می­‌شود.

اکنون که مأموریت خطیر کاوش و مسئله‌پردازی در حوزه پدافند غیرعامل به واحد تهران‌شمال دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است، باید منتظر وقوع برآیندهای مبارک در این زمینه بود.

با تأکید بر میان‌رشته‌ای بودن مقوله پدافند غیرعامل و تنوع کد رشته‌ای واحد تهران‌شمال، انتظار می‌رود تمام دانشکده‌ها و در ذیل آن همه گروه‌های علمی واحد، برای حل چالش‌های پدافند غیرعامل و تقویت دفاع نرم کشور بسیج شوند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر