۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۲۲۰۱
صبح امروز برگزار شد؛
به همت معاونت آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، صبح امروز دوشنبه 26 آذر ماه سال جاری نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، دکتر صالحی عمران ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای و جمعی از نخبگان و دانش آموختکان و  علاقه مندان در سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل ضمن ایراد سخنرانی در این گردهمایی با بیان اینکه نگاه ثابت به تهدیدات بالفعل و بالقوه غلط است، اظهار داشت، تفکیک تهدید از فرصت از رویکردهای پدافند غیرعامل است؛ در این بین فناوری هایی مانند شبکه‌های اجتماعی هم فرصت و هم تهدید هستند، این شبکه ها هم بعد منفی و هم بعد مثبت دارند.

سردار جلالی تاکید کرد: در حوزه پدافند غیرعامل مؤلفه دارایی‌ اهمیت زیادی دارد و باید از آنها دفاع کنیم. نوع و مدل دارایی‌ها که هوشمند است یا غیرهوشمند با هم متفاوت است و باید از ماهیت آنها آگاه باشیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع پدافند غیرعامل یک رویکرد کاملاً علمی است، گفت: با وجود تنوع تهدیدات همیشه با نوعی سیال بودن تهدیدات روبه‌رو هستیم و در واقع پدافند غیرعامل رصدخانه تهدیدات فناورانه است.

دکتر جلالی اضافه کرد: فناوری ها هم دارای بعد فرصت و هم دارای بعد تهدید هستند و تفکیک تهدیدات از فرصت‌ها یکی از رویکردهای مهم پدافند غیرعامل است، یعنی شبکه‌های اجتماعی هم فرصت است و هم تهدید، این شبکه ها هم بعد منفی و هم بعد مثبت دارند؛ بنابراین باید تفکیکی میان این دو قائل شویم و ما نمی‌توانیم فناوری‌های نو را صرفاً تهدید یا صرفاً فرصت تلقی کنیم و امر مطلق در این خصوص وجود ندارد.

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل

همچنین در ادامه سردار احمد وحیدی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه مسئله دشمن‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است،اظهار داشت: گاهی بعضی‌ها می‌گویند که دشمن کجا بود و اگر ما این مسئله را حل نکنیم دچار مشکل بزرگ خواهیم شد، زیرا نباید لحظه‌ای از دشمن غافل بود، لذا خودمان را باید در جبهه‌ای بدانیم که دشمن دائم علیه ما فکر می‌کند و اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: هرچند دشمن بار‌ها از ما شکست خورده است، اما نباید او را کوچک بشماریم و در اینجا پدافند غیرعامل به عنوان تأمین‌کننده قدرت دارای ارزش و اهمیت است. دشمن بار‌ها و بار‌ها به این فکر کرده که به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند، اما با وجود پدافند غیرعامل این برنامه‌ریزی خنثی‌ها شده‌اند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به ضعف در فهم دقیق منابع گفت: رهبر معظم انقلاب بار‌ها تلاش کرده‌اند تا ما را به سمت فهم دقیق منابع هدایت کنند. ما منابع قدرت چندلایه‌ای داریم که شناخت صحیح از آن‌ها ضروری است و پدافند غیرعامل به شناخت منابع و اجرایی شدن آن‌ها کمک می‌کند.

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل

وحیدی با بیان اینکه اگر نوع نگاهمان به کلان کشور، سیستمی باشد خواهیم توانست معماری کلان و اساسی در سطح سیستمی ایجاد کنیم گفت: پدافند غیرعامل در معماری کلان سیستمی کشور و تسریع در مدیریت بحران و افزایش بازدارندگی تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر این موضوع که دنیای فناوری امروز، شگفتی‌ساز است افزود: برخی فناوری‌ها مثل بلاک‌چین یک‌دفعه ظهور می‌کنند و ما را غافل‌گیر می‌کنند و این غافل‌گیری حتی ممکن است منجر به فروپاشی تمدن‌ها شود، لذا برای جلوگیری از دچار شدن به غافل‌گیری راهبردی باید از طریق پدافند غیرعامل فرصت بازاندیشی راهبردی را داشته باشیم و همچنین پدافند غیرعامل این فرصت را می‌دهد که با دریافت ضربه اول بتوانیم سریع ضربه دوم را وارد کنیم.

گفتنی است؛ بعد از ایراد سخنرانی مهمانان در طی اجرای این همایش از دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل کشور که در دانشگاهای عالی دفاع ملی، دانشگاه بقیه الله اعظم،دانشگاه علوم و فنون فارابی و سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که نخبگان در آن جا تحصیل کردند، تقدیر شد و آیین رونمایی  از کتب پدافند غیرعامل در حوزه شهری صورت گرفت.

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل

همچنین در پایان این مراسم دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور سندی را مبنی بر همکاری این مجموعه آموزشی با سازمان پدافندغیر عامل کشور امضا کردند.

برپایی نخستین گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیرعامل


انتهای پیام/
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر