۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۲۱۷۷
در گفت و گو با پایداری ملی عنوان شد؛
معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما از ظرفیت دانش آموختگان و سربازان نخبه وظیفه برای بخش های مختلف استفاده می کنیم.
سردار رسولی معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیر عامل کشور در رابطه با گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافند غیر عامل در گفت و گو با خبرنگار پایداری ملی، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی هرساله و برای اینکه بازنگری درحوزه پژوهش انجام شود و گسترش همکاری بیشتری بین پژوهشگران در سطوح مختلف دانشگاهی صورت گیرد، و با توجه به اینکه "مقام معظم رهبری" تاکید نمودند که  اقدامات پدافند غیرعامل  را سعی کنید از طریق دانشگاه ها پیگیری شود؛ جلساتی را هر ساله برگزار می کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافندغیر عامل کشور، افزود:ما از دانش آموختگان خود و نخبگان و دانشجویان دانشگاه‌های سراسری به عنوان افراد برتر پژوهشگر برای انجام پایان نامه و مقاله های علمی به عنوان جایگزین و کسری خدمت سربازی آن ها استفاده می کنیم که آن ها را در حوزه های مورد نیاز سازمان پدافند غیرعامل کشور از جمله حوزه های زیستی، پرتوی، شیمیایی و انرژی و صنعت به کار گرفته ایم.

استفاده از ظرفیت نخبگان وظیفه

سردار رسولی ادامه داد: در حال حاضر از این نخبگان و ظرفیت های علمی  دعوت صورت گرفته که در قالب یک کانال مجازی مرتبط با انجمن علمی پدافندغیرعامل کشور همکاریشان را با سازمان پدافند غیرعامل ادامه دهند. همچنین درمرکز مطالعات راهبردی و فنی که هر کدامشان بر اساس تخصصی که دارند فعالیت هایی را انجام داده اند و به دلیل اینکه به پدافند غیرعامل به عنوان علم بین رشته ای نگاه می کنیم که هم در علوم انسانی، علوم مهندسی و پزشکی، هنر و علوم پایه و کشاورزی فعالیت گوناگونی صورت گرفته است لذا در این حوزه ها ما کلیه افراد را دعوت کردیم که با سازمان پدافند غیرعامل کشور همکاری داشته باشند بر همین اساس برای این گردهمایی کانالی طراحی شده که روزمه افراد را دریافت و با توجه به تاکیداتی که شده است از این قشر تحصیل کرده در حوزه های مختلف پدافند غیرعامل کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پدافند غیرعامل هنوز درمراکز  علمی کشور رشد خودش را پیدا نکرده و به تعبیری هنوز آن بلوغ کامل را پیدا نکرده و نیاز است که  همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار امسال فرمودند یک درک مشترکی بین مسئولین در این حوزه ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: برای ایجاد درک مشترک باید یکسری همایش ها و نشست های تخصصی برگزار شود، این نشست ها و  همایش ها باعث می شود که  افراد شناخت بیشتری بر  این موضوعات پیدا کنند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیر عامل کشور تاکید کرد: در حوزه های سایبری،پرتوی، زیستی، شیمیایی، GIS، انرژی و شهری فعالیت های گوناگونی از سوی نخبگان صورت گرفته به گونه ای که در 19 آبان سال جاری طی نامه ای از سوی معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح که خطاب به ریاست سازمان نوشته شده است بدین مضمون که از مجموعه دست اندرکاران آن سازمان که در زمینه جذب و بکارگیری و راهبری و ارزیابی پروژه های تحقیقاتی محققان وظیفه در چارچوب وظایف ابلاغی اقدام شایسته داشته اید قدردانی به عمل می آید.

وی بیان کرد: ما در قضیه نخبگان تقریبا همپای نیروی های دیگر توانستیم این کارها را انجام دهیم اما در حال حاضر به آن تعداد استاد راهنما،مشاوره که در مجموعه باشد و بتوانند در تمام حوزه ها کار کنند با کمبود مواجه هستیم.

رسولی خاطرنشان کرد: بخشی از کارهایمان علمی محض است اما برخی هم کاربردی می باشد که در دستگاه های اجرایی قابل انجام باشد و برخی دیگر هم به صورت کارهای اجرایی است که در سطح استان ها باید انجام شود لذا در هر سه تا سطح ملی و استانی و دستگاهی فعالیت می کنیم و سعی داریم که  روز به روز گسترش دهیم.

سردار رسولی اضافه کرد: نخبگان و دانشجویان برتر از سوی دانشگاه دفاع ملی به سازمان پدافند غیرعامل کشور معرفی میشوند که از آنها در قالب طرح جایگزین خدمت استفاده می کنیم و سایر دانشجویان ارشد و دکتری که می توانند پروژه کسری قبل از خدمت بگیرند، در سازمان پذیرفته می شوند و با استاد راهنما کار میکنند و در کمیسیون دفاعیه بر اساس نظر اعضاء کمیسیون برمبنای موضوعی که دانشجو دفاع می کند تا سقف 9 ماه به آنان کسر خدمت داده می شود.

او ادامه داد: اتمام پروژه های پژوهشی در سازمان دارای یکسری مراحل خاص است و سند انتظاری سازمان ارائه می دهدکه بر اساس آن سند، انتظار دانشگاه های مرتبط شرح خدمات خودشان را می دهند و مناقصه انجام می شود و بر اساس آن مناقصه، دانشگاه ها در این حوزه برتر پذیرفته می شوند و با آن ها قرارداد بسته می شود.

سردار رسولی خاطر نشان کرد: در این قضیه یک چارچوب کلی در قالب اساسنامه برای سازمان مشخص شده است که بر اساس آن چارچوبی تعیین شده و ما هنوز ابتدای راه هستیم که این موضوع باید در دانشگاه ها نهادینه شود یعنی درتمام دروس دانشگاهی دو تا چهار واحد درس پدافند غیرعامل گذاشته شود تا دانشجو را موضوعات مرتبط پدافند غیرعامل سوق دهیم که این به موضوعات مورد نیاز سازمان علاقه مند شوند و پایان نامه شان را با این موضاعات پیگیری کنند.

حمایت مالی از درس آموختگان در تدوین پایان نامه

وی افزود: ما در این زمینه حمایت های مالی را هم انجام داده ایم که در  کمیته ی پدافندغیرعامل وزارت علوم، دانشگاه را معرفی می کند که هرکدام تا سقف 35000000 ریال حمایت مالی کردیم به ترتیب برای کارشناسی ارشد و دکتری تا 7 میلیون . پایان نامه ای هم بوده که کار عملی داشته و بیش از این ها مورد حمایتمالی قرار گرفته است و همچنین از نخبگان برای تشکیل یک " ان جی او"(NGO) و "انجمن علمی" برای فعالیت درحوزهای مختلف دعوت کردیم. زیرا در کشور هایی مانند سوئیس، فنلاند، کانادا و سایر کشورهای اروپایی برای خود ذخیره سازی هایی در زمینه های مختلف از جمله ذخیره تمام ژن های دنیا، ذخیره انرژی که بتوانند در زمان بحران از آن ها استفاده کنند همچنین آن ها برای بخش های مختلف‌شان از نخبگان کشورهای در حال توسعه استفاده می کنند.

سردار رسولی افزود: باید تمام ظرفیت های خود را به کار بگیریم تا بتوانیم هرچه سریع تر فعالیت هایی را که نخبگانمان دربخش های مختلف انجام میدهند را به محصول تبدبل کنیم تا بتوانیم پاسخ گوی نیازهایمان در حوزه های مختلف باشیم. در همین راستا سازمان پدافند غیر عامل کشور سیاستش توسعه همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: برای ساخت زیرساخت ها امکان دارد ما از نخبگانمان بخواهیم بتن هایی را طراحی کنند که ضخامت، قدرت و یا استحکامش بیشتر از بتن های فعلی باشد. یا مثلاً در حوزه های انرژی برای نقل و انتقال و یا ذخیره سازی بتوانیم از سفره های نمکی یا مقر های سنگی استفاده کنیم و باید بتوانیم در تنوع انرژی از انرژی های خورشیدی،باد و چیزهایی که در طبیعت هست، به نحو مطلوب استفاده کنیم. و سعی کنیم که به انرژی های فسیلی وابسته نباشیم که این ها به عنوان سرمایه می تواند منبع درآمدی هم باشند. اینها همه را در زمان محدود نمی شود انجام داد و باید درک مشترک و فرهنگ سازی در کل فضای آموزش عالی کشور صورت گیرد.

سردار رسولی در پایان با اشاره به سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی و تصویب نقشه جامع علمی کشور، گفت: در نقشه جامع علمی کشور پدافند غیرعامل را به عنوان اولویت ب قرار دادند که باید یکی ازاولویت های الف شورای انقلاب فرهنگی باشد که دانشگاه ها مثل نانو و غیره علوم شناختی برای پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف تا بتوانند کار پژوهشی انجام دهند.

لازم به ذکر است؛گردهمایی دانش آموختگان و نخبگان پدافندغیرعامل در حوزه های مختلف با حضور علاقه مندان روز دوشنبه 26 آذر ماه سال جاری در سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر