۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۲۰۹۳
پنتاگون بابت سوخت رساني به هواپيماهاي ائتلاف ضديمني، از عربستان و امارات 331 ميليون دلار طلب کرد.
سناتور دموکرات «جک ريد» اعلام کرد که وزارت دفاع آمريکا به دنبال دريافت 331 ميليون دلار از امارات و عربستان سعودي بابت سوخت رساني به هواپيماهاي آنها در جريان تجاوز ائتلاف عربي عليه يمن است. 
اين سناتور ايالت رودآيلند ابراز اميدواري کرد که پنتاگون تمام اين مبلغ را از ائتلاف تحت سرکردگي عربستان دريافت کند. 
در صفحه شخصي جک ريد در تارنماي سناي آمريکا آمده است: آمريکا از مارس 2015 تا يازده نوامبر 2018 خدمات سوخت رساني به هوايپماهاي ائتلاف عربي انجام داده است. با توجه به اشتباهاتي که پنتاگون در محاسبه هزينه ها مرتکب شده است، آمريکا اين مبلغ را به طور کامل و دقيق از عربستان و امارات مطالبه نکرده است. 
جک ريد که يکي از اعضاي بلندپايه کميته نيروهاي مسلح سناست ماه مارس 2018 در نامه اي از «جيمز متيس» وزير دفاع آمريکا خواست تا تمام هزينه هايي که براي سوخت رساني به هواپيماهاي امارات و عربستان شده است، مطالبه و وصول شود. پنتاگون ماه نوامبر اعلام کرد: فرماندهي مرکزي آمريکا در پاسخ به نامه شما تمام سوابق را بررسي کرده و متوجه اشتباهاتي در آنها شده است. 
جک ريد اظهار داشت: اين خبر خوبي براي ماليات دهندگان آمريکايي است و لازم است که نظارتي دقيق بر وزارت دفاع اعمال شود. مردم آمريکا نبايد وادار شوند که چنين هزينه هايي را متحمل شوند. اميدوارم که وزارت دفاع گام هاي براي جبران کامل آن بردارد. 
اين خبر درحالي است که کنگره گام هايي براي پايان حمايت آمريکا از جنگ عليه يمن برداشته است. سناي آمريکا پنجشنبه به وقت محلي دو قطعنامه در مورد عربستان تصويب کرد. در يکي از قطعنامه ها، سناتورها خواهان پايان حمايت نظامي از جنگ ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان عليه يمن شدند. در قطعنامه ديگر، سناي آمريکا «محمدبن سلمان» وليعهد سعودي را مسئول قتل جمال خاشقچي معرفي کرد. 

درخواست توقف فروش سلاح به عربستان 
سناتورهاي امريکايي با تاکيد بر اينکه حمايت نظامي کاخ سفيد از عربستان عامل اصلي شکست مذاکرات صلح يمن است، اعلام کردند که بايد براي پايان جنگ ، فروش سلاح به رياض را متوقف کرد. 
«برني سندرز» سناتور مستقل و نامزد رياست جمهوري در انتخابات 2016 آمريکا در واکنش به حمايت هاي واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودي در جنگ يمن گفت: کنگره هرگز مشارکت آمريکا در جنگ يمن را که اقدامي بر خلاف قانون اساسي است ، تصويب نخواهد کرد.
سناتور باب مندز هم گفت : بايد براي توقف جنگ در يمن از فروش سلاح به عربستان جلوگيري کرد و از تمامي اختيارم استفاده خواهم کرد تا قانون مجازات و پيگيرد رياض براي جنگ در يمن تصويب شود. 
از سوي ديگر ليندزي گراهام هم افزود: از پيش نويس قطعنامه سندرز براي مجازات عربستان به خاطر نقض حقوق بشر در يمن حمايت مي کنم. 
گراهام گفت: بازداشت نخست وزير لبنان در عربستان و محاصره قطر، عجيب ترين چيزي بود که من در 20 سال گذشته آن را ديده ام. 
اين سناتور آمريکايي با بيان اين که وليعهد سعودي در قتل جمال خاشقچي دست دارد، افزود: بيش از نياز ما به رياض، اين عربستان است که به ما نيازمند است. 
گراهام تصريح کرد: تا زماني که وليعهد عربستان در مقام خود باشد، روابط ما با عربستان به صورت طبيعي نخواهد بود. 
باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا هم درباره نقش پررنگ محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد سعودي گفت: بر اين باورم که وليعهد عربستان آمر و ناظر قتل خاشقچي در کنسولگري بوده است. 
وي اضافه کرد: اگر بن سلمان دربرابر هيات منصفه حاضر شود، ظرف کمتر از 30 دقيقه محکوم به قتل خاشقچي خواهد شد. 
جين شاهين ديگر سناتور آمريکايي هم گفت: کنگره يک پيام مهمي براي توقف جنگ در يمن ارسال کرده است. 
قطعنامه توقف حمايت آمريکا از عربستان در جنگ يمن، تنها يکي از لوايحي است که عليه رياض در سناي آمريکا مطرح شده است. 
سناتور لکريس مورفي هم گفت: قطعنامه توقف حمايت آمريکا از جنگ يمن، تصويب خواهد شد و مي تواند بهترين پاسخ به عربستان باشد. 
اين قطعنامه که سناتور«برني سندرز» و سناتور«مايک لي» تدوين کردند، در صورت تصويب، حمايت آمريکا از جنگ يمن را متوقف مي‌کند. 
در ابتداي سال جاري ميلادي، قطعنامه مشابه ديگري از سوي همين افراد ارائه شده، اما مورد حمايت اعضاي سنا قرار نگرفته بود. آن قطعنامه در آن زمان با رأي 55 به 44، از دستور کار سنا خارج شد. 
با اين وجود، قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودي در کنسولگري اين کشور در ترکيه، موجب ريزش شمار حاميان رياض در کنگره آمريکا شده است. 
از ديگر اقدام‌هاي صورت گرفته در اين ارتباط، لايحه‌اي است که از سوي دو سناتور «باب منندز» و «تاد يانگ» ارائه شده و با توقف فروش تسليحات به عربستان سعودي، برخي مقام‌هاي اين کشور را هم هدف تحريم قرار مي‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر