۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۱۹۷۵
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین گشایش همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند،گفت: برای هوشمندسازی شهر تهران باید هوشمندانه و بهتر تصمیم بگیریم و علاوه بر آن به اقتصاد هوشمند نیز توجه داشته باشیم.
برای هوشمندسازی شهر باید هوشمندانه تصمیم بگیریمبه گزارش پایداری ملی، محمدجواد آذری جهرمی امروز -دوشنبه، در مراسم گشایش همایش تهران هوشمند در برج میلاد، با ابراز خوشنودی از مشاهده مولفه های هوشمندسازی در شهر تهران اظهار داشت: شهرداری حرکت هایی در این مسیر انجام داده که بسیار خوب است و باید از آنها تقدیر کرد.

وی افزود: اما در کنار آن باید ببینیم در حال حاضر در چه جایگاهی هستیم و در چه جایگاهی باید قرار بگیریم؛ ما باید ابتدا اطلاعات را ببینیم، تحلیل کنیم و درباره‌شان تصمیم بگیریم.

به گفته جهرمی، مصادیق هوشمندانه زیادی در ارتباط با تهران هوشمند وجود دارد مانند اطلاعات آب و هوایی و اینکه مشکل آلودگی هوا از چیست و براساس آن می توان براساس میزان آلاینده ها تصمیم گرفت اما در حال حاضر ما در برخی مسائل تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ نمی‌کنیم. شاید این مسائل از دست شهرداری نیز خارج باشد. مثلا کامیون ها و موتورسیکلت هایی که در شهر است بیشترین بار آلودگی را به دوش می‌کشند اما تصمیم هوشمندانه ای در خصوص شان گرفته نمی‌شود. یکی از تصمیماتی که می‌توان اتخاذ کرد تشویق مردم به گسترش استفاده از سرویس های اشتراکی حمل و نقل عمومی است.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت الکترونیک آمده تا در این حوزه به مردم کمک کند. شهرداری تهران به حوزه های مختلفی در حوزه هوشمندسازی ورود کرده است. اطلاعات را به شکل هوشمند جمع آوری و پردازش می کند اما نیاز به تصمیم گیری های بهتری است. ما به سمت مدیریت هوشمند شهری حرکت کرده ایم و هنوز راه داریم تا بتوانیم به شکل کامل این مهم را به نتیجه برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: باید این مسیر را ادامه داد و به نظر من، گرچه تیم اجرایی شهرداری تهران به سمت تحلیل اطلاعات رفته، اما بسیاری از اطلاعات هنوز جمع آوری نشده و عموما در راهکارها از فناوری اطلاعات کمتر استفاده شده است. دلیل هم این است که برخی مدیران نگاه سنتی دارند و بیشتر به این سمت گرایش دارند که یک یادگار ملموس و قابل مشاهده از خود به نمایش بگذارند تا اینکه با استفاده از فناوری زندگی مردم را تسهیل کنند.

وی افزود: در کنار شهر هوشمند باید به اقتصاد هوشمند نیز توجه کرد. در حال حاضر شرکت های دانش بنیان زیادی شکل گرفته که کارشان تولید سنسورهای ای او تی و دانش بیگ دیتا است و تخصص بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده اند. یکی از بازارهایی که می تواند منجر به رشد این کسب و کارها شود،پرداختن به شهر هوشمند است.

«ما باید هدف‌های خود را شاخص گذاری کنیم. بدانیم در شهر تهران چند ساختمان هوشمند داریم و تا سال دیگر باید چند شهر داشته باشیم. نیاز نیست شهرداری برای این کار هزینه کند، کافیست به شهروندان بگوید که اگر ساختمان ها را به شکل هوشمند بسازند تخفیف می‌گیرند. در کنار مقررات گذاری هایی از این دست، یک اتفاق مهم دیگر هم باید رخ دهد. آزادسازی منابع داده. اقتصاد هوشمند نباید به شکل رانتی رشد کند. باید فضای رقابتی برای همه به وجود آید.»

جهرمی همچنین تاکید کرد: «سه اِلِمان مهم در هر سیستم هوشمند باید لحاظ شود. زیرساخت های هوشمند سازی که تکنولوژی است و وزارت ارتباطات و شهرداری کارهایی در این زمینه انجام داده اند. تفاهم های مشترکی با هم داریم و امروز نیز یک تفاهم نامه برای توسعه زیرساخت ها امضا می‌کنیم. »

«دومین نکته سامانه های هوشمند است. آزادسازی منابع اطلاعات عمومی مانند قراردادهای شهرداری باعث شادی مردم می‌شود. اطلاعاتی که برنامه سازها می‌توانند از آن برای ساخت اپلیکیشن ها استفاده کنند.»

وی افزود: «سومین نکته حایز اهمیت، شهروند هوشمند است. شهروندان باید از تمام این خدمات شهر هوشمند استفاده کنند. شهرداری باید برنامه مدونی برای آشنایی شهروندان با این خدمات داشته باشد. مردم باید بدانند در کدام سایت قراردادهای شهرداری را مشاهده کنند و اگر تخلفی احساس کردند، به کجا مراجعه کنند.»

همزمان با هفته تهران هوشمند، دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند امروز -دوشنبه- در برج میلاد با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، دکتر محمد فرجود مدیر عامل فاوای شهرداری و تنی چند از مسئولان دولتی افتتاح شد.

در همایش بین المللی دو روزه تهران هوشمند 10 نشست تخصصی نیز با موضوع شهر هوشمند برگزار می شود که محورهای آن «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» است.

به گفته امیر بیات دبیر اجرایی دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند، آندری بلوزروف مشاور استراتژی و نوآوری مسکو و دمیتری کاراندین مدیر پروژه آزمایشگاه هوشمند این شهر از جمله مهمانان خارجی این همایش هستند که به انتقال تجربیات خود در خصوص روند توسعه شهر هوشمند در مسکو و چالش‌ها و فرصت‌های آن، مسیر رسیدن به شهر هوشمند و پروژه آزمایشگاه شهر هوشمند مسکو می پردازند.

این همایش بین المللی تا عصر روز سه شنبه 20 آذر ادامه دارد و ضمن آن، تعدادی از فعالیت های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رونمایی می‌شود.

برنامه های دیگری نیز برای این دو روز تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به افتتاح مرکز فناوری های هوشمند شهری در منطقه 9، رونمایی از دستاوردهای شهر هوشمند در منطقه 2، تور آموزشی مرکز آمار و رصد شهری اشاره کرد.

انتهای پیام/
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر