۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۴۱۹۱۲
رئیس ­انجمن ارگانیک ایران از افزایش ۱۵ درصدی مصرف محصولات ارگانیک نسبت به پارسال خبر داد و گفت: سطح زیر کشت­­ امسال ۵ درصد افزایش یافته است.
افزایش ۱۵ درصدی مصرف محصولات ارگانیکبه گزارش پایداری ملی،­ رضا نورانی در نشست خبری ­با اشاره به برپایی یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران ­که از ۲۲ تا ۳۰ آذر در بوستان گفتگو­ افزود: امسال تعداد غرفه های عرضه کننده محصولات ارگانیک افزایش یافته است.­
وی با بیان اینکه امروزه محصولات ارگانیک به علت ایجاد مشکلات و امراضی که گریبانگیر مردم شده جزو مطالبات مردم قرارگرفته است گفت: امروزه مصرف این محصولات در دنیا ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.­

نورانی با اشاره به اینکه حدود ۱۷۹ کشور در دنیا تولید محصولات ارگانیک دارند افزود: ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۴۳ را از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داد.­

مردم گواهی محصولات ارگانیک را از عرضه کنندگان مطالبه کنند

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت:​ مردم هنگام خرید محصولات ارگانیک در صورت نداشتن نشان یا برچسب­ ارگانیک، گواهی آن را از عرضه کننده مطالبه کنند.
 نورانی در ادامه نشست خبری با اشاره به برپایی یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران که از 22 تا 30 آذر در بوستان گفتگو برگزار می شود افزود:​ مردم همچنین ­­می توانند کد 18 رقمی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات ارگانیک را در وب سایت انجمن جستجو کنند.
وی با بیان اینکه احتمالا تخلفاتی در تولید ­محصولات ارگانیک وجود دارد­ گفت: مصرف کنندگان باید در این خصوص هوشیار باشند.

خرما، کشمش، انار و گل محمدی محصولات اولویت دار

رئیس انجمن ارگانیک ایران؛ خرما، کشمش، انار و گل محمدی را جزء 4 کالای اولویت دار زیرکشت ارگانیک بیان کرد.
نورانی گفت:­­3 هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت خرما در منطقه روتک است و­​ 990 کشاورزی که گواهی اروپا را دارند در این زمینه ها مشغول به کار هستند.
وی به 4 استان پایلوت در زمینه محصولات ارگانیک اشاره کرد و­ افزود: ​استان های خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان 4 استانی هستند که محصولات ارگانیک را تولید می کنند.

نورانی­ درخصوص پسته ارگانیک نیز افزود: امکانات زیادی درخصوص تولید پسته ارگانیک هم در بخش سطح و هم تولید وجود دارد.
رئیس انجمن ارگانیک ایران­ با بیان اینکه امسال به علت وجود سرما و سرمازدگی پسته ایران با کاهش تولید مواجه بوده است، گفت: امسال 60 هزار تن در ایران تولید پسته داشتیم که در مقایسه با سال های گذشته کاهش داشته است.

نورانی افزود: اما در سطح تولید پسته ارگانیک به علت مقاوم بودن در برابر سرما تولید نسبت به پسته معمولی افزایش داشته است.
وی به تولید پسته وحشی در منطقه مرزی خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد:​ حدود 15 هزار متر در این منطقه زیرکشت است و هلندی ها از این پسته برای شکلات سازی استفاده می کنند.

نورانی همچنین به گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت:​ گیاهان دارویی ارگانیک نیز ارزش افزوده داشته است.
وی با اشاره به تولید لوازم آرایشی بهداشتی ارگانیک گفت:​ در این بخش نیز به ویژه درخصوص تولید کرم های مرطوب کننده روند روبه رشدی داشتیم.
رئیس انجمن ارگانیک ایران­ به برخی آمارهای جهانی اشاره کرد و افزود: در سال 2016 ، 60 میلیون هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک در دنیا بود.

وی با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار کشاورز تولیدکننده محصولات ارگانیک به تولید این محصولات اشتغال داشتند گفت:​ استرالیا، آرژانتین و چین کشورهای با اولویت در بخش تولید محصولات ارگانیک هستند.

نورانی­ هند، اوگاندا و مکزیک را کشورهای برتر در زمینه تعداد کشاورزان تولید این محصولات بیان کرد و گفت: گردش مالی محصولات ارگانیک در سال 2016 ، 100 میلیارد دلار بود.

وی­ با بیان اینکه سوئد، دانمارک و سوئیس بیشترین سرانه مصرف محصولات ارگانیک را دارند اضافه کرد:​ آلمان،​ فرانسه و امریکا بیشترین بازار مصرف را به خود اختصاص داده اند.

نورانی­ افزود: 84 درصد تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین هستند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران­ با بیان اینکه اکنون کمتر از 1 درصد از سهم تولیدات داخلی به محصولات ارگانیک اختصاص دارد بر توجه بیشتر مسئولان دولتی به تولیدکنندگان این محصولات تأکید کرد.

انتهای پیام/
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر