۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۱۸۸۶
اخبار و تحولات مربوط به اقدامات خصمانه‌ آمریکا علیه ایران، آخرین تحولات در حوزه‌ سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا همچنین آخرین تحولات مربوط به FATF در مجلس در بسته خبری این هفته آمده است.

به گزارش پایداری ملی، به اظهارات رئیس‌جمهور در مورد تحریم‌های آمریکا، اخبار و تحولات مربوط به اقدامات خصمانه‌ آمریکا علیه ایران، آخرین تحولات در حوزه‌ سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا و دیگر اخبار حوزه برجام و تحریم پرداخته خواهد شد. همچنین آخرین تحولات مربوط به FATF در مجلس شورای اسلامی نیز  در بسته خبری این هفته آمده است. اخبار مربوط به سیاست‌های اقتصادی و ارزی نیز شامل دستورالعمل بانک مرکزی به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان ارز و ابلاغ  دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز  توسط بانک مرکزی می شود.

*تحریم، برجام و مذاکرات

رئیس جمهور: آمریکا بداند نفت‌مان را می‌فروشیم و آنها قادر نیستند و نمی‌توانند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند.

حسن روحانی، رئیس جمهور روز سه شنبه در جمع مردم شاهرود در مورد تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: «آمریکا خواست و اعلام کرد که ایران را از صادرات نفت محروم و از تبادل تجاری با دنیا باز داشته و ایران را در منطقه و جهان منزوی و به اهدافی که در منطقه دارد، دست خواهد یافت اما ملت بزرگ ایران در تمام  این صحنه‌ها ثابت کرده و خواهد کرد که پیروزی نهایی این نبرد است».

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آمریکا بداند نفت‌مان را می‌فروشیم و آنها قادر نیستند و نمی‌توانند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند، گفت: «اگر آمریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نمی‌شود». روحانی با بیان اینکه آمریکا به دنبال تضعیف رابطه ایران با دیگر کشورهای جهان است، گفت: «امروز بیشتر و بهتر از هر زمان دیگر رابطه ما با همسایگان‌مان در غرب، شرق، شمال و جنوب کشور است و ما با همه دوستان‌مان روابطی صمیمی داریم و خواهیم داشت و آمریکا قادر نیست رابطه ما را با ملت‌هایی که در طول قرن‌ها دوستان عزیزمان بودند، برهم بزند». رئیس جمهور ادامه داد: «آمریکا قادر نیست، روابط تجاری ما با منطقه و جهان را قطع کند و باید بداند در سراسر این سرزمین، ملت ایران روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای منطقه و جهان حفظ خواهد کرد». 

*غرب با راه‌انداختن جریان رسانه‌ای و دیپلماتیک، تلاش کرد مسئله‌ موشکی ایران را به شورای امنیت ببرد

روز جمعه 9 آذر ماه، برایان هوک، نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور ایران که ماموریت هماهنگی کمپین فشار سیاسی و دیپلماتیک به ایران را دارد، در ادامه‌ نشست‌های رسانه‌ای قبلی خود، این‌بار در حضور خبرنگاران و نمایندگان کشورهای کره‌ی جنوبی، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، بحرین، امارات، یمن، افغانستان و رژیم جعلی صهیونیستی، با راه انداختن نمایش رسانه‌ای از ماکت موشک‌های ایران اقدام به عملیات دیپلماتیک و رسانه‌ای علیه کشورمان نمود.

به دنبال نمایش رسانه‌ای و سیاسی برایان هوک، 10 آذر ماه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ایران ادعا نمود آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است چرا که ایران موشک بالستیک میان بردی را آزمایش نموده که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد. 

همراه با آمریکا، در 13 آذر ماه نمایندگان فرانسه و انگلیس در سازمان ملل درخواست کردند که جلسات مشورتی شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با آزمایش‌های موشکی ایران برقرار شود. 

جلسه مشورتی شورای امنیت به درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه با موضوع آزمایش موشکی ایران تشکیل شد و نمایندگان روسیه در این جلسه تاکید کردند که به جای تهدید و تحریم، دو طرف باید به سمت گفت‌وگوهای کامل و همراه با احترام متقابل آورند. دیپلمات روس شرکت کننده در جلسه گفت: «ما معتقد نیستیم که ایران با انجام آزمایشات موشکی، قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت را نقض نکرده است. برای اینکه این سند خواستار توقف آزمایشات موشکی در ایران شده بود و آنها را ممنوع اعلام نکرده،  آنطور که شرکای غربی ما ادعا می کنند.»

این دیپلمات روس گفت: «انگلیس و فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت به خاطر اخبار منتشره درباره آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران شدند، در حالی که هیچ دلیل و مدرکی برای نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی مقامات تهران ارائه نکردند.» 

در پاسخ به مانور سیاسی و رسانه‌ای غرب، سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: «تست موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است و این کار ادامه پیدا خواهد کرد». اظهارت سردار شکارچی بازتاب فراوانی در رسانه‌های جهانی داشت.

ظریف در واکنش به تحرکات اروپا و آمریکا در خصوص آزمایش موشکی ایران گفت: «خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند هم در دولت گذشته و هم در این دولت که نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعالیت موشکی ایران را ممنوع نمی‌کند». ظریف با اشاره به اینکه آمریکا ناقض تعهداتش در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است، خاطرنشان کرد: «آمریکایی ها ناچارند برای اینکه پوششی برای نقض های خود دست و پا کنند ادعاهایی کنند اما همانطور که دیدیم دیروز شورای امنیت حاضر نشد این ادعاهای بیجا را بررسی کند». ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در قبال کشورهایی که با سیاست های آمریکا همراهی می کنند از سوی جمهوری اسلامی تجدید نظری صورت خواهد گرفت یا نه؟ گفت: ما هیچگاه هیچ کشوری را مجبور نکردیم که بر خلاف منافع خود اقدامی کند، کشورها منافعی دارند اما منفعت بزرگتری همه کشورها دارند و آن اینکه قوانین بین المللی را دستخوش یک ادعا یا یک فشار از سوی یکی از قدرت ها قرار ندهند، این تصمیمی است که کشورها باید بگیرند. 

جهانگیری، معاون اول دولت نیز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کیودو درباره برنامه موشکی ایران و اتهامات آمریکا تبیین کرد: «ملت ایران تجربه تلخی از جنگ هشت ساله‌ با صدام دارد. در آن جنگ اکثر شهرها از جمله تهران پایتخت ما، مرتب با موشک هایی که از طرف رژیم عراق شلیک می شد، مورد حمله قرار می‌گرفت و ما به هر جای دنیا مراجعه می‌کردیم که بتوانیم حتی یک موشک بگیریم تا مقابله یا حداقل تهدید به مقابله کنیم، هیچ کس به ما موشک نمی داد. بنابراین ما برای دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتیم و این موشک ها صرفاً یک سلاح دفاعی و بازدارنده هستند. از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشکهایمان اجازه نمی‌گیریم، با هر چیزی که احساس می‌کنیم تهدید علیه ما است، مقابله خواهیم کرد و متناسب با نیاز دفاعی کشورمان موشک می سازیم».  

*تصویب طرح جدید برای تحریم ایران در کنگره آمریکا

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را با هدف مقابله با حضور ایران در عراق به تصویب رساندند. این طرح که تحت عنوان قانون جلوگیری از بی‌ثبات‌سازی عراق 2018 به تصویب رسید، در رابطه با ایرانی‌هایی که صلح و ثبات عراق یا دولت عراق را تهدید می‌کنند، تحریم اعمال می نماید.

 برایان هوک: با اروپا بر سر توافق مکمل برجام به توافق رسیده بودم

برایان هوک، نماینده‌‌ی ویژه آمریکا در امور ایران در تاریخ 13 آذرماه در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا با اذعان به اینکه آمریکا و اروپا بر سر مسائل موشکی، منطقه‌ای و رژیم بازرسی قوی‌تر در بهار سال کنونی به توافق رسیده بودند، گفت: «در طی مذاکرات به دنبال توافق تکمیلی برای در نظر گرفتن سه نقص برجام که رئیس جمهور مشخص کرده بود- یعنی رژیم بازرسی قوی‌تر، موشک‌های بالستیک و لغو بندهای غروب برجام بودیم. این سه محور مورد توجه بود. رئیس جمهور هم‌چنین خواسته بود در صورتی که کمک کننده باشد، محور مسئله‌ی منطقه‌ای و دیگر تهدیدها را در نظر بگیریم که ما در مورد این تهدیدها صحبت کردیم. ما نصف روز را در مورد بخش هسته‌ای و بقیه روز را در مورد تهدیدهای غیر هسته‌ای بحث کردیم. و این چیزی است که مدت‌هاست گفته‌ایم: ارزیابی ما در مورد تهدیدهای ایران یکسان است. یک اختلاف عقیده در مورد توافق هسته‌ای وجود دارد... ما نتوانستیم بر سر بند غروب برجام به توافق برسیم و برای همین از برجام خارج شدیم».

*پمپئو: آمریکا به دنبال تشکیل نظم جدید لیبرال برای توقف روسیه، چین و ایران است

پمپئو، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در نشست با دیپلمات‌ها اعلام نمود که رئیس جمهور آمریکا نظم جهانی لیبرال جدیدی را شکل خواهد داد که در آن واشنگتن توافق‌های بین‌المللی را با توجه به موثر بودن در توقف بازیگران بدی مانند روسیه، چین و ایران تقویت و یا برهم بزند.

SPV در مرحله‌ی تکمیلی قرار دارد

وزیر امور خارجه در خصوص تصمیمات جدید اتحادیه اروپا برای برجام گفت: «هفته گذشته که در ژنو بودیم و دوستانی که در بروکسل بودند خبر این است که توافق های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت SPV خواهیم بود، البته با توجه به اینکه امریکایی ها به محض اطلاع پیدا کردن از هر تحولی تلاش می کنند با فشار مانع آن شوند، اروپایی ها می خواهند این مرحله را در حالت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند لذا این حرکت را خود آنها ادامه خواهند داد تا زمان مورد نظر اعلام کنند».

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این خصوص گفت: «اروپایی ها مدتی است متعهد شده اند تا برای جبران خلا به وجود آمده در برجام، مکانیسمی را ایجاد کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق بشود. یکی از طرحهای آنها مطرح کردن spv بوده است که این پیشنهاد به گفته مقامات اروپایی در حال نهایی شدن است».

*سفیر اتریش در ایران: تحریم‌های آمریکا نقل و انتقالات با بانک های ایرانی را دشوار کرده است

سفیر اتریش در ایران با بیان اینکه اروپا به دنبال تسهیل ارتباطات بانکی با ایران است، گفت:« نقل و انتقالات مالی در حال حاضر بزرگترین معضل ماست و کشورهای اروپایی به صورت فشرده به دنبال رفع این مشکل هستند، البته استثناهای بشردوستانه برای دارو و غذا در این حوزه وجود دارد» . شولتس بیان کرد: «در این ‌هفته با بانک‌های ایرانی مذاکراتی داشتیم که نقل و انتقالات مالی را ایجاد کنیم، البته فائق آمدن بر چالشی که تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده مشکل است زیرا نقل و انتقالات مالی میان ایران و سایر دولت‌ها بر خلاف و بر ضد تحریم هایی است که آمریکا اعمال کرده و این امر کار نقل و انتقالات را دشوار کرده است» . وی گفت: «قطع به یقین بخش نقل و انتقال ارز سخت‌ترین بخش کار است، ولی همانگونه که مطلع هستید اروپا شدیدا به دنبال برقراری یک کانال مطمئن در این خصوص است که در این راستا باید اقدامات لازم پیگیری شود، امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم نتایج ملموس این اقدامات را به طرف ایرانی منتقل کنیم».

*ایران و هند توافق تهاتر کالا با نفت امضا کردند

رویترز به نقل از یک منبع  آگاه در بخش صنعت در دهلی نو خبر داد که ایران و هند در 2 نوامبر توافق کردند که پرداخت پول صادرات ایران به هند بر اساس مکانیسم روپیه باشد و 50 در صد آن از طریق واردات کالا صورت بگیرد. طبق این اظهارات بانک دولتی UCO هند قرار است کم‌تر از 10 روز دیگر اجرای مکانیسم روپیه را اعلام نماید.

*جهانگیری: امیدواریم ژاپن در آینده با روش‌های خاص خریدار اصلی نفت ایران باشد

جهانگیری در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن در مورد رابطه تجاری اقتصادی ایران و ژاپن  تاکید کرد: «ما به روابط اقتصادی پایدار با ژاپن، چه در زمینه فروش نفت و چه در سایر زمینه‌ها، فکر می‌کنیم. به محاسبات فعلی توجه زیادی نداریم. شرایط آینده دو کشور در دو منطقه مهم برای ما بسیار پراهمیت و تعیین‌کننده است. دولت ژاپن معمولاً در چنین موقعیت‌هایی روش‌های خاص خود را برای عبور از فشارهای آمریکا به‌کارگرفته است و ما امیدار هستیم که در آینده نیز از روش‌های خاص خود استفاده کند و بتوانند خریدار اصلی نفت ایران باشد. ما آمادگی داریم با دولت ژاپن و کمپانی‌های ژاپنی مذاکره کنیم و راه‌های جدیدی بیابیم که بتوانیم از طریق آن راه‌ها، مبادلات تجاری بین دو کشور را بدون دخالت آمریکا ادامه دهیم».

*مدیر مالی شرکت هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد

به گزارش نیویورک تایمز، خانم وانزو مدیر مالی شرکت هواویی چین و هم‌چنین دختر موسس شرکت هواوی، توسط پلیس کانادا به درخواست آمریکا بازداشت شد. بازداشت مدیر ارشد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری ارتباطات چین در حال صورت گرفت که چین و آمریکا بر سر جنگ تجاری تازه به توافق صلح رسیده بودند. 

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

لاریجانی: سازوکار مالی اروپا زیاد ربطی به تصویب FATF ندارد

رئیس مجلس در نشست خبری  اظهار کرد: «به من گفتند که سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است.سازوکار مالی اروپا زیاد ربطی به تصویب FATF ندارد. اما بانک های اروپایی این شرط را گذاشتند و گفته اند باید FATF توسط ایران پذیرفته شود تا مبادلات بانکی انجام شود. به رفراندوم گذاشتن FATF کار سختی است چون این مسائل ظرافت های فنی و حقوقی دارد.یکی از لوایح FATF تصویب شد و شورای نگهبان هم موافق کرده و ابلاغ هم شده است .»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. بر اساس حق شرطهای 7گانه که مجلس در مصوبه روز چهارشنبه هفته گذشته، مورخ 14 آذر، ملاحظه نموده است، دولت موظف است ۶ ماه پس از تودیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد، وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مساله‌ خارج شدن قطعی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضای این گروه، عضویت در کنوانسیون را مورد تجدید نظر قرار دهد. مجلس همچنین در حق شرط دوم خود آورده است: ایران « تایید مجدد حق تعیین سرنوشت همه مردمان با توجه ویژه به مردمان تحت سلطه؛ استعماری و هر نوع سلطه بیگانه و یا اشغال خارجی» را مورد تاکید قرار می‌دهد. شورای عالی امنیت ملی ایران مصادیق افراد، گروهها و سازمانهای تروریستی مندرج در جزء ب بند ۱ ماده ۲ کنوانسیون را تعیین نموده و جهت اجرا به مراجع قانونی کشور ابلاغ خواهد کرد. مفاد ماده ۶ کنوانسیون نمی‌تواند این حق مصرح در مقدمه کنوانسیون را محدود کند. 

*تحولات اقتصادی و ارزی

دستورالعمل بانک مرکزی به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان ارز

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در راستای تمهیدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از  صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند خواست ارز حاصل از صادرات خود را در بانک ها و صرافی های مجاز عرضه کنند و در این خصوص تمام بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز، آماده خرید ارز صادراتی آنها هستند.

 بانک مرکزی دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز را ابلاغ کرد

بانک مرکزی به منظور تسهیل بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز» را به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ کرد. به موجب این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر