۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۴۱۸۷۹
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران :
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تنها در نطنز نزدیک به هشت تا 9 هزار ماشین سانتریفیوژ فعال، افزون بر پنج هزار کاهش یافت اما در فردو یک سایت پدافند غیرعامل همان فرایند نطنز را ادامه می دهد و یک مرکز تحقیقاتی در کنار آن ایجاد خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، اصغر زارعان روز شنبه در آیین راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه کاشان افزود : بسیاری کشورها تصور حرکت ایران در این مسیر را نداشتند اما امروز در شرایطی هستیم که فعالیت های مرتبط با صنعت هسته ای به دانش بومی تبدیل شده است.
وی بیان کرد : صنعت هسته ای ایران موجب کشاندن کشورها به پای میز مذاکره شد که نباید این جایگاه نادیده گرفته شود بلکه باید قدر خود را دانسته و بر تلاشمان بیافزاییم.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران به نمایش گوشه ای از دستاوردهای هسته ای به عنوان الگوی پیوند صنعت و دانشگاه در کاشان اشاره و اضافه کرد: حرکت علمی کشور حسب رهنمودهای رهبری معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد با سرعت در حال پیشرفت می باشد.
وی، پایه صنعت هسته ای را مواد اولیه (از جمله کیک زرد) و تامین آن را با فرایند اکتشاف و استخراج ذکر کرد و یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 500 تن اورانیوم یا کیک زرد از آفریقای جنوبی خریداری شده بود که در فرایندی بیشتر آن به گاز و یا تبدیل به قرص برای نیروگاه ها شد.
زارعان با اشاره به تولید سالانه 50 تن کیک زرد در کشور ادامه داد : یکی از چالش های سال 89 کشور در صنعت هسته ای، تامین این مواد اولیه بود که بدون درایت، کاری جهادی و مدیریت قوی این صنعت هم اکنون تعطیل شده بود.
وی بیان کرد : پس از توافق نامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نزدیک به 400 تن کیک با خلوص بسیار بالا را در مذاکرات گرفته شد که به طور تقریبی نیازها را برطرف کرده اما کفایت نمی کند زیرا نیروگاهی با یک هزار مگاوات قدرت نیازمند سالانه 27 تن اورانیوم با غنای نزدیک به پنج درصد است.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه سوخت حرارتی نیروگاه اتمی بوشهر تا 10 سال گارانتی داشته و در شبکه موجود است، با خروج از گارانتی و در صورت استمرار نیافتن کار، خود می توانیم سوخت مجتمع را تولید کنیم.
زارعان با اشاره به تصدی کامل نیروگاه بوشهر از سوی ایرانی ها بیان کرد: جز استخراج و اکتشاف مواد اولیه کیک زرد، بر عناصر نادر خاکی مانند مس، روی و آهن هم اقدام هایی انجام می شود و از سریز این دانش به بقیه صنعت کمک گرفته می شود.
وی با تاکید بر لزوم تبدیل دانش به فناوری اظهارداشت: همه فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران صلح آمیز و مورد تائید مراجع بین المللی بوده و از سوی دیگر چیزی در زمینه فنی و زیرساخت های هسته ای در قالب برجام از دست ندادیم.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تنها در نطنز نزدیک به هشت تا 9 هزار ماشین سانتریفیوژ فعال، افزون بر پنج هزار کاهش یافت اما در فردو یک سایت پدافند غیرعامل همان فرایند نطنز را ادامه می دهد و یک مرکز تحقیقاتی در کنار آن ایجاد خواهد شد.
وی افزود: برای تعطیلی نیروگاه اراک بسیار تلاش شد و برخی فکر می کنند که رآکتور تولید آب سنگین تعطیل شد اما واقعیت ندارد، تیم مذاکره کننده فنی با در نظر گرفتن همه جنبه ها، تولید و ماهیت این مجموعه را حفظ کرد و تنها رآکتور 40 مگاواتی به 20 مگاوات تبدیل و مجتمع های سوخت از نظر قطر و عرض مقداری کوتاه تر شد.
زارعان به بازدید خبرنگاران از فعالیت های هسته ای اشاره کرد و یادآور شد: ایران قرار بود سالانه نزدیک به 8.5 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند که امروز به 1.5 کیلوگرم با همان رویکرد پیشین تبدیل شده اما برخی خود را به خواب زدند.
وی ادامه داد: سالانه 20 تن آب سنگین تولید داریم اما برخی به دنبال مسموم کردن ذهن مردم هستند؛ نباید تسلیم گفته های بی دلیل برخی افراد بدخواه شویم زیرا صنعت هسته ای کشور در حال فعالیت است.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهارداشت : همان کشورهایی که واقعیت را انکار می کردند امروز خریدار آب سنگین ایران شدند؛ تولید ما به مرکزهای تحقیقاتی کشورهای روسیه و آمریکا فرستاده می شود و در ازای آن اورانیوم یا سایر مواد اولیه را دریافت می کنیم.
وی اضافه کرد: انحصار باشگاه هسته ای که پیش تر در اختیار پنج کشور جهان بود با صادرات اورانیوم، آب سنگین و دریافت مواد اولیه از سوی جمهوری اسلامی شکسته شده است.
به گزارش ایرنا، چهل و پنجمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور با 20 غرفه در زمینه مرور چرخه سوخت هسته ای، نیروگاهی و کاربردهای صنعت هسته ای در صنایع از 17 تا 21 آذر به میزبانی دانشگاه کاشان برای بازدید عموم دایر است .
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر