۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۱۷۵۲
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پیوستن ایران به CFT خودتحریمی نیست بلکه جلوگیری از بهانه‌هایی است که امکان دارد علیه ایران شکل گیرد.
به گزارش پایداری ملی،حشمت الله فلاحت پیشه پس از اصلاح لایحه الحاق ایران به CFT در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مخالفان CFT پیوستن ایران به این کنوانسیون را خودتحریمی دانستند، اظهار داشت: علاوه بر مخالفان، موافقان این لایحه هم این جمله را به کار بردند و بنده شهادت می‌دهم هر دو طرف دلسوزانه صحبت کردند و کار ما در کمیسیون امنیت ملی این بود که دغدغه‌های دو طرف را در نظر گیریم.

وی ادامه داد: اگر به این لایحه مراجعه کنید و شروط را ببینید، در شرط اول آماده است که هر اقدام، گفتار و ارائه اطلاعاتی که خلاف قانون اساسی باشد منع شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین برخی می‌گویند که ممکن است CFT شرط پذیر نباشد، اما ۷۳ کشور دنیا شرط گذاشته اند و اگر تصور کنیم که ما نتوانیم شرط بگذاریم این غیرمممکن است و برای رفع این دغدغه هم بندی را به انتهای شرط دوم الحاق کرده ایم که این مشکل حل شود.

فلاحت پیشه متذکر شد: ما کارگروه مشورتی برگزار کردیم و سعی بر آن شد تا با توافق و تفاهم این موضوع را پیش ببریم و با حضور اعضا بر طبق قانون و به صورت اجمالی رای گیری صورت گرفت و در صحن علنی هم بیش از ۱۲۵ نفر از نمایندگان به آن رای دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: البته برخی مواد اضطراری در این باره وجود دارد که عمدتا مربوط به محاکمی است که خارج از ایران هستند و افراد معتقدند این احکام نباید در ایران اجرا شود که ما این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادیم که قطعا ایراد خلاف شرع می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واژه لیست سیاه در یکی از تبصره‌ها گفت: ما در لیست سیاه نیستیم و اسم لیست سیاه مصطلح شده است که منظور آن همان دولت‌های غیرهمکار است که ما آن را رفع کردیم و ما در لیست کشور‌های دارای ریسک بالا هستیم و اینکه در آینده در این زمینه چه خواهد شد باید منتظر ماند و دید.

فلاحت پیشه تاکید کرد: این مصوبه مجلس خودتحریمی نیست بلکه هدفش جلوگیری از بهانه‌هایی است که ممکن است علیه ایران شکل گیرد به ویژه بهانه‌های آمریکایی‌ها که معمولا در حوزه‌های بانکی دنبال آن هستند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا زمان مهلت چهار ماهه FATF مجمع تشخیص مصلحت نظام موارد ارجاعی را تصویب می‌کند، اظهار داشت: مجمع تشخیص همزمان با ما جلساتی را برگزار می‌کند، اما مجلس کار خود را تمام کرد و همانطور که نظرات مجلس به صورت اجماعی اتخاذ شد در مجمع هم قطعا این رویه ادامه پیدا میکند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر