۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۴۱۶۹۳
مشاور پیشین نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی:
یک مقام پیشین صهیونیست در امور هسته‌ای، معتقد است که تسلیحات اتمی برای امنیت تل‌آویو ضروری است و آن‌ها باید برای افزایش بازدارندگی خود، تا حدودی در اختیار داشتن این تسلیحات را افشا کنند.
به گزارش پایداری ملی،«لوئیز رِنه بِرس» مشاور اسبق نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در امور هسته‌ای، طی یادداشتی در وبگاه تحلیلی «استراتژی بریج» به بررسی سیاست مخفی‌کاری اتمی این رژیم پرداخته و توصیه کرد که تل‌آویو دیگر نباید بمب‌های اتمی خود را مخفی کند و باید ظرفیت‌های عملیاتی استفاده از این تسلیحات را افشا کند.

این تحلیلگر و نویسنده صهیونیست ضمن تاکید بر اینکه تسلیحات هسته‌ای از جهات مختلفی به نفع امنیت تل‌آویو است، نوشت: «از نظر اسرائیل، یکی از عناصر اصلی استراتژی داخلی، مخفی کردن تجهیزات هسته‌ای نظامی است... تا کنون این مخفی‌کاری هسته‌ای جواب داده، اما این در زمانی است که هیچکدام از دشمنان اصلی اسرائیل فعلا بمب اتمی در اختیار ندارند».

رنه‌برس با بیان اینکه سیاست دیرینه تل‌آویو در مخفی‌کاری عامدانه هسته‌ای، برای همیشه جوابگو نیست، توضیح می‌دهد: «برای بازداشتن موثر یک دشمن که توان کامل هسته‌ای دارد (به احتمال زیاد ایران در آینده) به تضمین‌های قابل اثبات نیاز است که نشان دهد تسلیحات هسته‌ای اسرائیل هم آسیب‌ناپذیر و هم دارای قابلیت نفوذپذیری هستند».

وی ضمن اشاره به لزوم تامین امنیت سلاح‌های اتمی اسرائیل در برابر ضربات نخست، ادامه می‌دهد: «برای این امر، تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نه تنها باید از ضربه نخست حفظ شوند بلکه باید توانایی عبور از هر سد دفاعی دشمن هسته‌ای آتی را داشته باشند».

این مقام امنیتی سابق صهیونیست، با لازم دانستن آشکارسازی بخشی از توان نظامی هسته‌ای این رژیم برای بازداشتن دشمنان از فکر حمله، می‌نویسد: «هرگونه قضاوت دشمنان از تمایل اسرائیل برای انتقام گرفتن (از حملات به خود) به وسیله تسلیحات هسته‌ای، به مقدار زیادی وابسته به این است که چه میزان آگاهی قبلی از وجود چنین تسلیحاتی در اختیار اسرائیل و ظرفیت‌های عملیاتی آن‌ها وجود داشته باشد».

رنه‌برس با بیان اینکه اسرائیل نه تنها باید بازه وسیعی از گزینه‌های انتقام‌جویی هسته‌ای داشته باشد بلکه گام‌های مناسبی را بردارد تا این بازه گسترده، شناخته شود؛ شروطی را برای شفافیت هسته‌ای این رژیم ذکر می‌کند:

ضربات نخست دشمنان اسرائیل نباید توانایی آن برای ضربه دوم هسته‌ای را از بین ببرد.
انتقام‌گیری دشمنان اسرائیل از (حملات) پیش‌دستانه متعارف، نباید توانایی انتقام‌جویی هسته‌ای اسرائیل را نابود کند.
حملات پیش‌دستانه اسرائیل که شامل تسلیحات اتمی باشد نباید توانایی ضربه دوم هسته‌ای دشمن را نابود کند.
انتقام‌جویی اسرائیل از ضربه نخست متعارف دشمن نباید ظرفیت متقابل هسته‌ای آن‌ها را نابود کند.

«چاک فِرِلیچ» معاون سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز پیشتر با اذعان به اینکه نیروی سه‌گانه اتمی (تریاد) در اختیار دارند، گفت: تل‌آویو حق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند. (جزئیات بیشتر)

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود و با حمایت‌های آمریکا از هر گونه نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود طفره رفته است. برخی برآورد‌ها حاکی است رژیم صهیونیستی در حال حاضر بین ۷۵ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

این در حالی است که تل‌آویو علی‌رغم تن دادن ایران به توافق هسته‌ای با پنج قدرت جهانی و محدود کردن گسترده برنامه اتمی خود و همچنین تاکید چندین و چند باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عدم وجود بعد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، بازهم تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم می‌کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر