۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۴۱۵۲۴
مدیر کل امور عشایری ایلام با اشاره به 430 کیلومتر مرز استان با کشور عراق و نقش عشایر در امنیت و پدافند غیرعامل گفت:59 درصد قلمروهای زیستی عشایر در حاشیه مرزها و مناطق دور افتاده است.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی ،شهرستان مرزی دهلران با 140 هزار هکتار بیابان، 90 هزار هکتار جنگل و 390 هزار هکتار مرتع
همه ساله در فصل پاییز و زمستان پذیرای دامداران عشایر مهمان از استان‌های همدان، کرمانشاه و لرستان و البته ایلام است.
منابع غنی آب و خاک و از ان مهم تر روحیه مدارا و پذیرش عمومی اهل دهلران موجب شده که از دیرباز تاکنون این شهرستان میزبان قشلاقی عشایر استان های همجوار باشد.
با این وجود در دوره ای که فقر مراتع و محدودیت توان منابع ، سکه رایج مباحث مرتبط باعرصه های طبیعی شده انجام این سنت تاریخی نیازمند رعایت باید ونبایدهایی است که از قبل باید هماهنگ شوند .
براین اساس ،نشست هماهنگی کوچ قشلاقی عشایر استان های ایلام، کرمانشاه ، همدان و لرستان امروز چهارشنبه در دهلران برگزار شد.
مدیران کل امور عشایری استان های،ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان در قالب این نشست بود مسائل مرتبط با حضور دامداران استان های کوچرو غرب کشور را بررسی و موارد مهم را در قالب مصوبه تدوین کردند.
هوای مساعد و وضعیت جغرافیایی مناسب باعث شده است که در فصل کوچ عشایر شهرستان دهلران یکی از اولویت‌های دامداران برای سکنی گزیدن باشد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی ، جلوگیری از کوچ عشایر غیرمجاز و بدون پروانه چرا از مبدا، اجتناب از کوچ زود هنگام عشایر به مناطق قشلاقی، همکاری عشایر کوچرو در فصل چرا با منابع طبیعی در جهت کنترل مدیریت چرا، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عشایر، پرداخت زکات توسط عشایر و رعایت حریم مرز از مهم ترین موارد مطروحه و مصوب این نشست بود.
فرماندار دهلران در این نشست با اشاره به حضور عشایر استان های کرمانشاه،همدان و لرستان در این شهرستان و مشکلات و تبعات این موضوع گفت:این نشست با هدف برنامه ریزی وهماهنگی در راستای ساماندهی مراتع و کارت چرا و مسایل امنیتی در مرزهاست که امیدواریم خروجی آن منجر به حل مسایل و مشکلات جامعه عشایر کوچرو و شهرستان شود.
سید حسینعلی موسوی کوچ زود هنگام عشایر و عدم همخوانی کارت چرا با تعداد دام عشایر را از جمله مشکلات موجود ذکر کرد و خواستار رفع انها شد.
امام جمعه دهلران هم به نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی اشاره کد و گفت: از اهتمام و توجه ویژه مسئولان به جامعه عشایر و رسیدگی به مسایل و موضوعات آنان تقدیر می شود.
سید محسن موسوی با اشاره به خشکسالی های اخیر بر ضرورت رعایت اولویت بهره مندی عشایر شهرستان و استان از مراتع تاکید کرد .
وی بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ زکات در بین عشایرتاکید کرد و افزود: عشایر طبق پروانه دام در شهرستان ساماندهی شوند.
مدیر کل امور عشایری ایلام نیز با اشاره به 60هزار نفر جمعیت عشایر استان گفت: عشایر استان 11 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
علی سلیمی جمعیت دامی عشایر استان را یک میلیون 400 هزار راس ذکر کرد و افزود:71 درصد جمعیت دامی استان متعلق به عشایر کوچرو است.
وی با اشاره به 430 کیلومتر مرز استان با کشور عراق و نقش عشایر در امنیت و پدافند غیرعامل گفت:59 درصد قلمروهای زیستی عشایر در حاشیه مرزها و مناطق دور افتاده است.
سلیمی تامین 31 درصد پروتئین استان را توسط عشایر ذکر کرد و گفت:14 تشکل تعاونی عشایری در استان فعال هستند و 35 درصد صنایع دستی استان را عشایر تامین می کنند.
وی با اشاره به 47 هزار هکتار اراضی ابی و دیم کشاورزی در اختیار عشایر گفت: ایلام به لحاظ جامعه عشایری در رده 13 کشور قرار دارد.
مدیر کل امور عشایر لرستان هم با اشاره به 14 هزار خانوار عشایری استان و جمعیت 84 هزار نفری آنها گفت:10 هزار خانوار آنها کوچنده هستند که 40 خانوار از این تعداد در دشت عباس دهلران هستند.
سعید کریمی افزود: تامین آب شرب و واکسیناسیون جمعیت دامی دامداران لرستان در دستور کار و اجرا قرار دارد.

حسین محمدی مدیر کل امور عشایر همدان هم با اشاره به 3 هزار خانوار عشایری استان افزود: تلاش می شود خدمات رسانی مطلوب به عشایر انجام شود.
مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام هم گفت: در استان یک میلیون و200 هزار هکتار مرتع وجود دارد که ظرفیت 570 هزار راس دام دارند.
علی احمدی افزود:بیش از سه میلیون راس دام یعنی 5 برابر این ظرفیت دارند از مراتع استان استفاده می کنند که این موجب گرایش مراتع به سمت منفی و ناپایداری شده است.
وی با اشاره به سود آوری 4هزارمیلیارد ریالی مراتع برای عشایر گفت:50 درصد علوفه مراتع برای چرای دام است.
رضا فیض مهدوی معاون مدیر کل امور عشایر کرمانشاه هم جمعیت جامعه عشایری این استان را 14 هزار خانوار ذکر کرد و افزود:650 خانوار عشایری این استان در مناطق عشایری عین خوش و بیات و شاخه و دشت عباس وموسیان و برتش و چم هندی و ابراهیم قتال و ابوغویر دهلران مستقر هستند که خدمات رسانی لازم به آنها انجام می شود.
وی توزیع 5 هزار کیسه آرد و یک هزار 500 تن جو و آبرسانی سیار را از دیگر خدمات به عشایر استان کرمانشاه در مناطق قشلاقی دهلران ذکر کرد.
علیرضا نجفی فرد فرمانده هنگ مرزی دهلران هم گفت: رعایت حریم مرز توسط عشایر و اخذ پروانه چرا به نام عشایر مستقر در مناطق قشلاقی شهرستان از ضرورت هاست.
رئیس شورای شهر دهلران نیز گفت: دغدغه های عشایر باید در سطح استانداران این چهار استان حل و فصل شود.
رحمان جابری گفت: باید قبل از ورود عشایر برنامه ریزی و هماهنگی های لازم در خصوص ساماندهی انها انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر