۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۱۴۷۵
رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعا‌های این رژیم علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.
به گزارش پایداری ملی،مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی ادعاهای این رژیم درباره ایران تحت فشار قرار دهد. 

مقام‌های آمریکایی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند ترامپ به اسرائیل وعده داده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی جدی اطلاعات ارائه‌شده توسط این رژیم به آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار خواهد داد. 

ده روز پیش، برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به فلسطین اشغالی سفر کرد. هوک، علاوه بر دیدار با مقام‌های ارشد وزارت خارجه اسرائیل با مقام‌های موساد و دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم هم دیدار کرد. 

مقام‌های اسرائیلی به کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند مقام‌های موساد و رئیس دفتر سیاسی وزارت خارجه اسرائیل در دیدار با هوک از بی‌توجهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعاهای اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گلایه کرده‌اند. 

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که در این گفت‌وگوها حاضر بوده‌اند به شرط عدم افشای نام گفته‌اند هوک به مقام‌های اسرائیلی قول داده ایالات متحده، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی اطلاعات ادعایی صهیونیست‌ها علیه ایران تحت فشار قرار خواهد داد. 

برایان هوک به مقام‌های اسرائیلی گفته آمریکا فرد جدیدی به نام «جکی والکوت» را به عنوان سفیر جدید این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین کرده است. والکوت از دستیاران نزدیک «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است. او قرار است اطمینان حاصل کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی ادعاهای اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران رسیدگی کند. 

مقام‌های رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ گفتند از شنیدن سخنان برایان هوک خرسند شدند و امیدوارند که فشارهای آمریکا بتواند رویه‌های آژانس در ارتباط با ایران را تغییر دهد. 

بنیامین نتانیاهو روز ۱۰ اردیبهشت در یک شوی تبلیغاتی علیه ایران زونکن‌ها و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داد و مدعی شد که آنها اسناد به دست آمده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. وی ادعا کرد ایران بعد از حصول برجام به صورت مخفیانه «بُعد نظامی» برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش کرده به سلاح اتمی دست پیدا کند.

نتانیاهو در ادعایی دیگر  در سخنرانی‌اش در مهرماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد ایران در نزدیکی روستایی به نام «تورقوزآباد» تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است. این سخنان نتانیاهو با استهزا مردم در ایران رو به رو شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

تصمیم ترامپ برای احیای تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر