۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۱۴۰۱
رئیس جهاد کشاورزی خاتم:
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: خاتم از نظر بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مگس میوه مدیترانه ای پاک است.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مجتبی آغاز صبح امروز در دوره آموزشی یک‌روزه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی شهرستان خاتم که به مناسبت هفته بسیج و به منظور آمادگی حداکثر اعضای کارگروه پدافند غیرعامل کشاورزی در مواقع ضروری در شهرستان خاتم برگزار شد، اظهار داشت: پدافند در دو حوزه پدافندعامل و پدافند غیرعامل معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

وی افزود: پدافندغیرعامل یعنی تفکیک اقدامات نظامی از غیرنظامی و می‌توان گفت حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور که در رأس آنها مردم قرار دارند.

آغاز بیان کرد: پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی دارای دو مؤلفه اصول مبانی پدافند غیرعامل و امنیت غذا و پدافند زیستی است.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم ادامه داد: اصول پدافند غیرعامل بر اساس چند مؤلفه افتتاح، پوشش، تفرقه و پراکندگی، مکان سازی و استحکامات و اطلاع رسانی است و مراکز فقه آن مراکز حیاتی و مراکز حساس که در حوزه کشاورزی شناسایی و محفاظت شود و حوزه پدافندغیرعامل شامل حوزه های عمرانی، زیستی، پرتویی، شیمیایی، اقتصاد و مردم‌محور است.

آغاز با اشاره به مؤلفه پدافند غیرعامل امنیت غذایی و پدافند زیستی افزود: منظور از امنیت غذایی و پدافند زیستی، دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است که شامل سه اصل موجود بودن غذا، در دسترس بودن غذا و پایداری در دریافت غذا می شود.

وی ادامه داد: مؤلفه امنیت غذایی و پدافند زیستی نیز دارای سه چالش بحران آب زیست بوم، وابستگی در تولید نهاده‌ها، عدم شناخت صحیح از دارایی‌ها و تهدیدات بیولوژیک، مدیریت آفات و عوامل بیماری‌زا در حوزه جانوری، گیاهی و منابع طبیعی از چالش‌های این مؤلفه است.

آغاز خاطرنشان کرد: به هر عنصر یا وضعیت که موجودیت منافع ملی و عرصه حیاتی کشور را به خطر می اندازد، تهدید زیستی گفته می‌شود مانند بیوتروریسم و اگروتروریسم که نمونه ای از تهدیدات زیستی هستند.

رئیس کارگروه پدافندغیرعامل در بخش کشاورزی شهرستان خاتم گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، جلسه کارگروه پدافند غیرعامل با محوریت امنیت غذایی برای کنترل این بیماری همچنین کنترل مگس میوه مدیترانه ای با حضور اعضا و دستگاه های مرتبط شهرستان در جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

آغاز افزود: هدف از برگزاری این کارگروه آمادگی حداکثری اعضا و دستگاه‌های مرتبط همچنین مانور دور میزی در مقابله با ایجاد امنیت زیستی در مواقع بحران است.

وی بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان و بیماری بسیار خطرناکی است که آنتی ژن H آن باعث انتقال بیماری به انسان می‌شود و برخی انواع آن باعث تلف شدن تعداد زیادی مرغ در مرغداری‌های کشور شد که سال گذشته ٢۵ میلیون مرغ معدوم سازی شد و این خود تهدیدی علیه امنیت غذایی کشور در گوشت مرغ بود.

آغاز تصریح کرد: در حال حاضر ٢۶ واحد مرغداری در شهرستان خاتم فعال هستند و در هر دوره ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در آنها انجام می‌شود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری حدود ۶۰۰ هزار قطعه جوجه در واحدهای پرورش طیور شهرستان جوجه ریزی شده و تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان گزارش نشده است.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی شهرستان به خسارات شدید آفت مگس میوه مدیترانه ای به محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در شهرستان خاتم ۱۶ تله برای شناسایی مگس میوه مدیترانه ای در ۱۶ پهنه کشاورزی شهرستان ایجاد شده و هیچگونه مگس میوه مدیترانه ای مشاهده نشده و در حال حاضر شهرستان خاتم از نظر بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مگس میوه مدیترانه ای پاک است.

در این نشست بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله شاربن، هاری و تب مالت نیز مورد بررسی توسط اعضا قرار گرفت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر