۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۱۳۶۱
ایران در بیانیه‌ای در کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی یاد آور شد که آمریکا تنها دارنده سلاح عضو این کنوانسیون است که هنوز ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را منهدم نکرده است.
به گزارش پایداری ملی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ادعا‌های بی پایه و ضد ایرانی آمریکا در چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی قرائت شد.

در بیانیه جمهوری اسلامی ایران که «رضا نجفی» مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان آن را قرائت کرد آمده است: ما از اتهامات بی اساس و جدید آمریکا آن هم در دوره دولت کنونی این کشور متعجب نیستیم با این حال، قاطعانه آن‌ها را رد می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: آمریکا به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمان جنگ رژیم صدام علیه ایران، چشم خود را بر روی استفاده گسترده و وحشیانه این رژیم از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان بسته بود. در حالی که مواداولیه این سلاح‌های شیمیایی را آمریکا و متحدانش تامین می‌کردند و مسئولیت رنج و شهادت ده‌ها هزار ایرانی متوجه آمریکاست.

در بخش دیگر این بیانیه با اشاره به بحران سوریه آمده است: تروریست‌ها در سوریه بدون حمایت و کمک خارجی نمی‌توانستند به سلاح شیمیایی دست پیدا کنند و این وضعیت شبیه دهه ۱۹۸۰ است که ارتش صدام توانست سلاح‌های شیمیایی به دست آورد و استفاده کند؛ بنابراین نباید فراموش کرد که آمریکا تنها دارنده سلاح عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است که هنوز انهدام ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را کامل نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه به صراحت تاکید کرده است که آمریکا باید در این کنفرانس با صدور بیانیه‌ای رسمی، فورا تحفظ خود نسبت به پروتکل ژنو را پس بگیرد و اعلام کند، هرگز و تحت هیچ شرایطی از سلاح شیمیایی استفاده نمی‌کند و باقیمانده سلاح‌های شیمیایی اش را به موقع منهدم می‌کند.

در بخش دیگر بیانیه کشورمان آمده است: متحد وفادار آمریکا در غرب آسیا یعنی رژیم صهیونیستی نیز با کمک این کشور سلاح‌های شیمیایی خود را توسعه داده است که این یکی دیگر از موارد عدم پایبندی آمریکا به شمار می‌آید. آمریکا کشوری است که بر خلاف تعهداتش به طبق کنوانسیون، سلاح‌های شیمیایی رها شده خود را که در ویتنام و کشور‌های همسایه باقی گذاشته اظهار نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکا در دروغ گفتن به جهان درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی سابقه تاریخی دارد. در این رابطه؛ وزیر خارجه وقت این کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حمله به عراق به جامعه بین الملل دروغ گفت و حمله به عراق براساس این دروغ شکل گرفت. پس از اشغال عراق نیز، ارتش آمریکا سرانجام صدام را در یک سوراخ پیدا کرد، اما نتوانستند حتی یک مورد سلاح کشتار جمعی بیابند. در حالی که در جریان حمله به عراق، آمریکا با استفاده از همه نوع سلاح از جمله سلاح‌های مختل کننده اعصاب، اقدام به کشتن هزاران نفر از جمله بسیاری از شهروندان غیرنظامی کرد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: جهان هنوز دروغ تاریخی آمریکا درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق را فراموش نکرده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر