۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۱۲۶۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اهمیت توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه گفت: ۵هزار روستا در سراسر کشور در اولویت اجرای برنامه‌های توسعه و اشتغال پایدار قرار دارند.

به گزارش پایداری ملی، نعمت‌الله ترکی در آئین افتتاح طرح توسعه روستایی با اشاره به اهمیت توسعه روستایی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: دولت در قانون برنامه ششم توسعه با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در بخش مهاجرت از روستا به شهر برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر جمعیت فعلی ما در شهر و روستا 80 به 20 است، یعنی 80 درصد جمعیت در شهرها استقرار یافته‌اند و تنها 20 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه رشد شهرنشینی بحران خطرناکی برای آینده کشور است افزود: در سایر نقاط جهان تخلیه روستاها معنا ندارد و هر کجا که به‌عنوان روستا شناخته شده بود در سال‌های بعد نیز با همان قابلیت حفظ شده است و در حقیقت اقتصاد روستایی در آنجا بارور شده است.

ترکی تصریح کرد: در کشور ما تمامی قابلیت‌های روستا نادیده گرفته شده و شهرنشینی توسعه پیدا کرده که مشکلات فراوانی از جمله اشتغال، مسکن و درمان را به‌همراه داشته است.

وی با اشاره به استقرار جمعیت 80درصدی در شهرها ادامه داد: از سال 55 تاکنون جمعیت استان تهران از 3 میلیون نفر به 14 میلیون نفر رسیده است و تمامی روستاهایی که پیش از این معیشت شهرنشینان را تأمین می‌کردند از بین رفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: استقرار مردم در شهرها و توسعه شهرنشینی باعث شده که تمامی روستاهای اطراف تهران مرکز کوچ‌نشینی باشد یعنی افراد پس از کوچ از روستا نسبت به انتخاب شهرهای بزرگ اقدام کنند.

ترکی بیان کرد: رویکرد توسعه روستایی سبب شده مسئولان و دولتمردان برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنند و در واقع رویکرد نظام و دولت و مسئولان نسبت به توسعه کشور تغییر کند.

وی با تأکید به اینکه برنامه‌های توسعه و اشتغال پایدار روستاها باید براساس ظرفیت‌های ‌بومی و منطقه‌ای تعریف و عملیاتی شود گفت: برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها شده است و 5 هزار روستا در سراسر کشور در اولویت اجرای برنامه‌های توسعه و اشتغال پایدار قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران سپس تصریح کرد: برنامه‌های توسعه پایدار روستاها با رویکرد گردشگری مانند بیابان‌گردی در روستاهای کویری، توسعه باغداری به‌روش‌های نوین مانند ایجاد باغ‌های انار و پسته در مناطق کم‌آب و ایجاد صنایع کوچک براساس استعداد منطقه و مردم بومی تدوین و اجرا می‌شود.

ترکی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید منابع مالی خوبی برای توسعه پایدار روستاها تعریف کرده است اضافه کرد: یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه پایدار روستاها اختصاص یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در تبصره 18 بودجه سال آینده 73 هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال روستاها در نظر گرفته است که در قالب وام‌های بدون بهره از یک میلیارد ریال تا 10 میلیارد ریال در اختیار روستائیان قرار می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر