۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۱۱۱۸
ایالات متحده عراق حساب ویژه ای روی همراه ساختن عراق با تحریم های ضد ایرانی باز کرده بود که البته با مواضع اصولی دولت و گروه های شیعی عراق در حمایت از تهران، معادلات تغییر کرد.

ایالات متحده آمریکا پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی از توافق هسته ای (برجام) تحریم‌های ظالمانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد؛ تحریم هایی که برخلاف ادعای دروغین مقامات آمریکایی، تنها مردم و معیشت آنها را هدف قرار داده و می دهد.

آمریکایی ها در ادامه سیاست شکست خورده «اعمال تحریم» خود علیه ایران، در ماه جاری فهرست بلندبالایی از تحریم شخصیت ها و مؤسسات حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را منتشر و شرکت های بین المللی از جمله شرکت های اروپایی را از تعامل با این شخصیت ها و مؤسسات برحذر داشت.

تحریم های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا موجی از مخالفت ها در نزد متحدان جمهوری اسلامی را در پی داشت و آنها در مقابل این اقدام واشنگتن، صراحتا لب به اعتراض گشودند. ازجمله این متحدان، می توان به دولت عراق و گروه های شیعی در این کشور اشاره کرد که تاکنون بارها و در مناسبت های مختلف حمایت خود از تهران را رسما اعلام کرده اند.

در این میان، دولت جدید عراق به نخست وزیری «عادل عبدالمهدی» مواضع اصولی و هوشمندانه‌ای را در قبال تحریم های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا اتخاذ کرده است؛ مواضعی که البته به پاس حمایت های بی دریغ تهران از بغداد در زمینه های مختلف به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم، اتخاذ شدند.

در همین راستا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق ضمن اتخاذ مواضع شفاف و راهبردی در قبال تحریم های ایران تأکید کرد: «عراق از تحریم های ضد ایرانی آمریکا تبعیت نخواهد کرد؛ بغداد از پایبندی به این تحریم ها، معاف است». وی همچنین افزود: «عراق بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران نیست».

این مواضع اصولی در حال اتخاذ شد که رسانه های وابسته به محور غربی ـ عربی پیشتر و به دنبال اعلام دولت العبادی مبنی بر پایبندی از تحریم های آمریکا علیه ایران، روابط دوجانبه تهران ـ بغداد را هدف سنگین ترین هجمه های خود قرار داده بودند و عملا از پایان این روابط سخن می گفتند.

با این حال، اتخاذ موضع هوشیارانه و به موقع نخست وزیر جدید عراق، تمامی نقشه های رسانه های تحت امر آمریکا و غرب برای ایجاد انشقاق در روابط و مناسبت تنگاتنگ میان دو متحد استراتژیک یعنی تهران و بغداد، نقش بر آب شد.

عبدالمهدی با این مواضع خود ضمن به شکست کشاندن توطئه ها برای خدشه وارد کردن به روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق، نشان داد که روابط میان دو طرف نه تنها آسیبی ندیده است بلکه با حمایت های بغداد از تهران پس از اعمال تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا، این روابط وارد مرحله تازه ای نیز شده است.

اما اتخاذ مواضع حمایتی از جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم های آمریکا تنها محدود و محصور به نخست وزیر عراق نمی شود، چراکه «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور نیز مواضع خود در مخالفت با تحریم ها ضد ایرانی واشنگتن را صراحتا اعلام کرده است.

وی در این خصوص در واکنش به تهدیدات گذشته آمریکا مبنی بر مجازات بغداد در صورت عدم تبعیت از تحریم های ضد ایرانی آمریکا، گفته است: «ما در عراق به هیچ وجه نمی خواهیم که از تحریم های ضد ایرانی آمریکا متضرر شویم».

رئیس جمهوری عراق در ادامه مواضع خود در خصوص تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «ما نمی خواهیم که عراق بار تحریم های آمریکا علیه ایران را به دوش بکشد». اشاره صریح رئیس جمهوری عراق به سیاست تحریمی واشنگتن در قبال تهران نشان می دهد که مقامات عراقی عزم جزمی برای تداوم روابط تجاری و اقتصادی خود با تهران حتی پس از تحریم های آمریکا، دارند.

به نظر می رسد که پس از اتخاذ این مواضع از سوی یکی از متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ایالات متحده آمریکا پیام واضحی را از سوی مقامات عراقی در خصوص تحریم های اعمالی علیه ایران، دریافت کرده باشد. واشنگتن اکنون به خوبی می داند که اگر خواستار تداوم روابط خود با بغداد است، نمی تواند با اعمال زور، مقامات این کشور را وادار به تبعیت از تحریم های ضد ایرانی کند.

عدم واکنش مقامات آمریکایی به سلسله اظهارات مقامات عراقی در خصوص تحریم های ضد ایرانی نیز بر ادعای مذکور، صحه می گذارد و آن را تأیید می کند. بنابراین، کاملا واضح است که آمریکایی ها از حمایت همسایه عراقیِ ایران از تحریم های ضد ایرانی، کاملا ناامید گشته‌اند.

از سوی دیگر، علاوه بر واکنش های مقامات عراقی در سطوح رسمی، احزاب و جریان های مختلف شیعی در عراق نیز به حمایت از جمهوری اسلامی ایران برخاسته و مواضع شفاف و اصولی را در قبال این تحریم های ظالمانه اتخاذ کرده اند؛ مواضعی که نشان از عمق روابط دوستانه تهران با تمامی اقشار شیعی در عراق است.

به عنوان مثال، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی در سخنانی ضمن محکوم کردن تحریم های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا تأکید کرد: «درحال حاضر نباید در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران سکوت کرد. این تحریم ها تبعات خطرناکی برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت».

وی در این خصوص همچنین اظهار داشت: «با تحریم های ضد ایرانی مخالفیم چراکه تضعیف ایران، به نفع عراق و منطقه نیست. اقدام آمریکا در اتخاذ تصمیم های انفرادی علیه ایران یک رویه خطرناک خواهد بود که پیامدهای تاسف باری برای جامعه بشری و بین المللی برجا خواهد گذاشت».

این در حالی است که دیگر گروه های شیعی عراق نیز به تحریم های ضد ایرانی واشنگتن واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده اند. در همین راستا سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با تأکید بر اینکه دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد، افزود: «این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم».

جنبش نجباء همچنین با صدور بیانیه ای به صورت رسمی به تحریم های ضد ایرانی واکنش نشان داد و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی با رهبری حکیم، فرزانه و شجاع در برابر نقشه‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و منطقه می‌ایستد. تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، با هدف بر هم زدن ثبات و استقرار در منطقه و به فقر کشاندن ملت‌ها اعمال شده است».

در همین حال، جماعت علمای عراق نیز تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و این تحریم ها را ظالمانه و توجیه ناپذیر دانست. شیخ خالد الملا رئیس این جماعت، این تحریم ها را مجازات دسته جمعی علیه یک ملت دانست و تاکید کرد ایران در حمایت از ملت عراق پیشتاز بوده است.

سازمان بدر به ریاست هادی العامری نیز حمایت این سازمان را از ملت و دولت ایران اعلام کرد و حمایت های ایران از ملت عراق در سختی ها را یادآوری کرد. گردان های حزب الله نیز اعلام کرد تحریم های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران نشان دهنده میزان سیطره لابی صهیونیستی و اموال سعودی بر تصمیم گیری های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است.

با این حال، مواضع گروه های متعدد شیعی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران نشان داد که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق کاملا مستحکم بوده و هیچ چیز نمی تواند این روابط راهبردی، عمیق و استراتژیک را برهم بزند. بدیهی است، در چنین شرایطی ایالات متحده آمریکا نیز در صدد کاهش نفوذ ایران در عراق بر آمده است اما مواضع گروه های شیعی این توطئه را نیز تاکنون خنثی کرده و در آینده نیز خنثی خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر