۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۱۱۰۲
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تأمین صددرصد «ید رادیواکتیو» در ایران وجود دارد، گفت: کم‌کاری و پرکاری تیروئید تأثیر منفی در حاملگی داشته و می‌تواند مغز جنین را دستخوش تغییر قرار دهد و در نتیجه هوش نوزاد کاهش یابد.
به گزارش پایداری ملی ازخبرگزاری تسنیم؛دکتر شهرام علمداری در حاشیه دوازدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم اظهارداشت: مباحث مختلفی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد که از جمله موضوعات مهم، مسئله تیروئید و حاملگی، دیابت و درمان بیماران مبتلا به سرطان است.

وی افزود: کم‌کاری و پرکاری تیروئید تأثیر منفی در حاملگی داشته و می‌تواند مغز جنین را دستخوش تغییر قرار دهد و در نتیجه هوش نوزاد کاهش یابد؛ لذا تنظیم آن قبل از بارداری و حین بارداری بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه دیابت، دارو‌های جدیدی به ویژه برای کنترل دیابت نوع ۲ ساخته شده که بخشی از آن‌ها در ایران تولید می‌شود و شرکت‌های اروپایی نیز در این زمینه با ایران مشارکت دارند.

علمداری اضافه کرد: دارو‌های جدید علاوه بر کنترل قند خون، در کاهش وزن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی تأثیرگذار بوده و نسبت به دارو‌های قبلی، استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان اینکه در حال حاضر برای تأمین دارو‌های بیماران دیابتی مشکلی نداریم، گفت: وزارت بهداشت تمهیدات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کرده و امسال و سال‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت، همچنین فرمولاسیون بسیاری از دارو‌های مورد نیاز بیماران دیابتی و تیروئیدی در کشور وجود دارد و بعید می‌دانیم اختلالی در این زمینه بروز یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: خروج شرکت‌های اروپایی که در ایران مشغول تأمین داروی دیابت هستند به نفع‌شان نیست و منافع آن‌ها ایجاب می‌کند که در کشور بمانند، البته در مورد قیمت دارو‌ها باید توجه داشت که افزایش قیمت در تمام کالا‌ها ممکن است وجود داشته باشد، ولی در این زمینه مسئولان اجرایی باید توضیحات لازم را ارائه دهند.

علمداری در ارتباط با تأمین ید رادیواکتیو جهت درمان مبتلا به سرطان تیروئید خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی ید رادیواکتیو را صددرصد تولید کرده و این مسئله همچنان ادامه دارد که این موضوع جزو افتخارات کشور ما در زمینه کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: ید رادیواکتیو جزو اصلی درمان سرطان تیروئید است که خوشبختانه مشکلی در ارتباط با تأمین این ماده در کشور نداریم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر