۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۴۰۹۶۵
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با حضور در برنامه در مسیر توسعه سیمای مرکز گیلان عنوان کرد:
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان به همراه مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در برنامه در مسیر توسعه سیمای مرکز گیلان حضور یافت.
به گزارش خبرنگار  پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان به همراه مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در برنامه در مسیر توسعه سیمای مرکز گیلان حضور یافت.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به قدمت پدافند غیرعامل بیان کرد: موضوع پدافند غیرعامل در جهان هستی یک قدمت بسیار زیادی دارد، بطوری که وقتی موضوع تهدیدات بر انسان روشن شد بدنبال راه کار های دفاعی برای مقابله با تهدیدات افتادند.

 محمدپور با اشاره با به کارکردهای پدافند غیرعامل اظهار کرد: سازمان پدافند غیرعامل یک دستگاه لشکری و کشوری است و کارکردهای بیشتر در بخش کشوری است زیرا سازمان های نظامی در ساختار خود این موضوعات را پیگیری می کنند، البته پدافند غیر عامل از لحاظ ساختار، زیر مجموعه نیروهای مسلح است اما حوزه عملکردش در بخش های کشوری است و تلاش می کند دستگاه های کشوری را بر اساس اصول پدافند غیر عامل طراحی و مصون سازی کند، اگر از بخش نیروهای مسلح بیرون برویم و به بخش کشوری بپردازیم، تمرکز همه اقدامات در استان روی محور شاخص بودن استاندار و استانداری متمرکز می شود و فرماندهی دفاع غیر نظامی استان می تواند تمام اجزای یک استان را در قالب یک دفاع غیر نظامی و حمایت از غیر نظامی ها، در زمان صلح برنامه ریزی کند.

 محمدپور با اشاره به رسالت پدافند غیرعامل گفت: رسالت سازمان پدافند غیرعامل که بنا بدستور مقام معظم رهبری تشکیل شد، دو رسالت بسیار مهم دارد که یکی حفاظت از زیرساخت ها و دیگر حفاظت از جان و مال مردم می باشد.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به اهداف این رسالت افزود: یکی از اهداف و وظایف ما در این رسالت، استمرار خدمات ضروری در مواقع تهدید زا می باشد که در مواقع بحرانی مردم ما دچار آسیب نشوند.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور یک سازمان دفاع پایه می باشد، اذعان داشت: مبنای کار سازمان بر اساس تهدیدات است، همچنین تهدیدات به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می شوند که منشاء تهدیدات عمدی یا غیرعمدی می باشد.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به انواع تهدیدات تصریح کرد: در بخش فناوری پایه به تهدیدات زیستی می رسیم که این تهدیدات ۶ چرخه دارد که انسان، دام، کشاورزی، مواد غذایی و دارو، آب آشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی شامل این چرخه می شوند.

 محمدپور با اشاره به کارگروه های تخصصی شورای پدافند غیرعامل استان، افزود: ما برای این تهدیدات کارگروه های تخصصی و ویژه داریم که در حوزه زیستی دو کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک و دیگری کارگروه کشاورزی شورای پدافند غیرعامل می باشد و جامع تر از آن می توان به قرارگاه زیستی استان اشاره کرد که ریاست آن را استاندار محترم بر عهده دارد.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به وظایف سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل سازمانی است که تهدیدات را رصد میکند و پایش و هشدار می دهد که البته بر اساس قانون وظیفه اجرا ندارد اما با هماهنگی بین دستگاه های مختلف، دستگاه های اجرایی را مکلف به اجرا در زمینه پدافند غیرعامل می کند.

 دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان طرح جامع پدافند غیرعامل را یک ضرورت خواند و گفت: طرح جامع می تواند نقاط ضعف و قوت مکان های حساس را شناسایی کند و ما را آگاه سازد تا بتوانیم تصمیمات مهم و کار ساز در مصون سازی زیرساخت ها بگیریم که در استان گیلان دو فصل از طرح جامع استان تدوین شده است.

 محمدپور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به صورت علمی، دقیق، به روز و همه‌جانبه عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند و همچنین اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیرقابل جبران قرار خواهد گرفت

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تاریخچه پدافند غیرعامل در کشور بیان کرد: پدافند غیر عامل کشور به دستور مقام معظم رهبری در آبان ماه ۱۳۸۲ برای تحقق‌ بخشیدن به فرامین مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی در بین دستگاهی های اجرایی با هدف کاهش آسیب پذیری، حفظ امنیت و جان و مال مردم تشکیل شد.

 لاهوتی افزود: کارکردهای پدافند غیر عامل بیشتر در بخش کشوری است زیرا سازمان های نظامی در ساختار خود این موضوعات را پیگیری می کنند.

 نماینده مردم شهرستان لنگرود با اشاره به کمیته دائمی پدافند غیرعامل اظهار کرد: کمیته دائمی متشکل از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان رئیس، رئیس سازمان پدافند غیرعامل به‌عنوان دبیر و وزرای کشور و دفاع و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و رئیس کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و یکی از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود و مصوبات آنها با ابلاغ دبیر کمیته دائمی در همه دستگاه‌های اجرایی لازم‌ الاجرا می‌باشد.

 لاهوتی با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل اظهار داشت: پدافند غیر عامل، در واقع همان دفاع غیر مسلحانه در برابر دشمنان است که با کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی و همچنین ارتقاء پایداری ملی، معنا می یابد.

 نماینده مردم لنگرود مسئولان را مستلزم اجرای قوانین مربوط به پدافند غیرعامل دانست و گفت: مسئولان باید با رعایت الزام ها و دستورالعمل های اجرایی در کلیه امور جاری کشور از قبیل احداث یا مصون سازی پروژه های عمرانی و زیر ساخت های ملی، منطقه ای و استانی، مراکز اقامتی و جمعیتی، مسائل زیستی، شیمیایی و پرتوی که در قالب مراکز حیاتی و مهم طبقه بندی می شوند، اقدامات و پیشگیری های لازم را انجام دهند.

 لاهوتی مهاجرت به گیلان را از طرفی تهدید و از طرف دیگر فرصت دانست و اذعان داشت: سیل مهاجرت هموطنان به گیلان یک تهدید جدی است و قبل از اینکه مهاجرین در استان ما اسکان یابند و باید برنامه ریزی های لازم انجام شود و این امر از رویکردهای مهم پدافند غیرعامل استان باید باشد.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان خاطرنشان کرد: در اجرای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در تاکید بر لزوم اهتمام دولت به مسأله پدافند غیر عامل و ارائه تدابیر کارساز در این باب و عملی نمودن آنها، همچنین تاکید معظم‌له بر داشتن طرح پدافند غیر عامل برای کلیه پروژه‌ها و تأسیسات کشور و نیز در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی برای اولین بار اقدام به تشکیل کمیته تخصصی مبحث بیست‌ و‌ یکم مقررات ملی ساختمان به منظور تدوین مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان با عنوان پدافند غیرعامل نمود که هم اکنون ساخت و سازها باید با پیوست پدافند غیرعامل همراه باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر