۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۰۹۵۹
در جلسه هیئت رئیسه شورای شهر گرگان مطرح شد؛
در جلسه هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به پروژه های آموزشی و درمانی در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان شد که ۱۰ پایگاه اورژانس تا پایان سال در استان ساخته می شود.

به گزارش پایداری ملی، شامگاه یکشنبه جلسه هیئت رئیسه شورای شهر گرگان با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار کرد: گرگان به عنوان مرکز استان از کمبود امکانات حوزه درمان رنج می برد و چالش های بزرگی دارد.

وی افزود: در هر سه بیمارستان گرگان مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم که با انجام اقداماتی، مقداری از این چالش ها کمتر شود.

فاضل با اشاره به ازدحام بیماران و خدمات کم قابل ارائه به آن ها گفت: از مرکز استان انتظار بیشتری می رود و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده برخی از مشکلات مرتفع شود.

فاضل گفت: در زمینه فضای آموزشی مشکل داشته و قطعاً در سال ۹۷ ساخت دانشکده و تجهیزات را در دستور کار داریم.

وی در ادامه به ذکر پروژه های در دست اقدام آموزشی و درمانی این دانشگاه در گرگان پرداخت.

اورژانس ۵ آذر

فاضل با بیان این که گرگان نسبت به مراکز سایر استان ها ظرفیت بالایی برای توسعه حوزه سلامت دارد، توضیح داد: پروژه هایی در دست اقدام داریم که با ثمر نشستن آن ها ظرفیت بهداشتی و درمانی ما ارتقاء می یابد.

وی تأکید کرد: احداث اورژانس مرکز آموزشی درمانی پنج آذر که با احتساب ۱۴۰ تخت اورژانس به علاوه تخت های اتاق عمل و آی سی یو حدود ۱۶۰ تخت به ظرفیت درمان شهر گرگان اضافه خواهد کرد.

فاضل با بیان این که ۹۵ درصد پروژه پیش رفته است، ادامه داد: تاکنون علیرغم تنگناها بیش از ۲۰ میلیارد تومان منابع مستقیم را برای این پروژه دریافت کردیم و تقریباً ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا و هفت طبقه دارد. یک طبقه زیرزمین که مرکز تصویربرداری مجهزی خواهیم داشت، طبقه همکف بخش اورژانس خواهد بود و در طبقه اول هم ۴۰ تخت بستری اورژانس قرار می گیرد.

وی با بیان این که اوایل اردیبهشت ۹۶ اسکلت ساختمان شروع شده است، گفت: در حوزه اخذ پروانه ها و مجوزها در زمینه بهداشت و درمان باید شهرداری با ما همکاری کند و یک عزم جدی را می طلبد.

فاضل تصریح کرد: در کل حدود ۴۰ میلیارد تومان برای تجهیز و ساخت این پروژه هزینه خواهد شد.

۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است

وی خاطرنشان کرد: تأسیسات برقی و ساختمان های جنبی یا اجرا شده و یا در حال اجرا است و تا الان ۳۲ میلیارد تومان را پرداخت کردیم و هفت میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

فاضل بیان کرد: با توجه به شرایط کشور رقم این پروژه معقول است و آن را تأمین می کنیم.

وی گفت: پروژه در ابتدا چهار طبقه بود ولی ضرورت ایجاب می کرد که پنج طبقه باشد تا بخشی از اورژانس قدیم به آن جا منتقل شود.

فاضل تأکید کرد: مخاطب بیمارستان پنج آذر و صیادشیرازی مردم کل استان هستند بنابراین مجبور شدیم یک طبقه به آن اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: منبع آب اضطراری، ایستگاه پمپاژ فاضلاب، چهار آسانسور، افزایش ظرفیت گاز، آب و غیره صورت گرفته و ساختمان دیزل ژنراتور هم در کنار آن ساخته شده است.

فاضل افزود: بعد از اتمام پروژه قسمت دیگری از پنج آذر تخریب می شود و ساختمانی ساخته شده که تمامی فضاهای قدیمی پنج آذر در آنجا تعبیه خواهد شد.

احداث پردیس بین الملل

وی با بیان این که احداث پردیس بین الملل هم در دستور کار است، ادامه داد: ۱۳۰ دانشجو خارجی در رشته های دندانپزشکی، پزشکی و دستیار تخصصی داریم و عمدتاًٌ از دانشگاه های عراق، هندوستان و پاکستان هستند.

وی با بیان این که از نظر تعداد دانشجو خارجی رتبه پنجم در کشور هستیم، ادامه داد: دانشکده بین الملل پنج هزار و ۲۰۰ متر زیربنا دارد و بهمن ماه به بهره برداری می رسد.

فاضل تصریح کرد: ۱۰ میلیارد تومان هزینه تجهیز آن است و با یک قیمت پایین شروع به کار کردیم و از تمام ظرفیت های دانشگاه استفاده شد.

ساخت ابنیه سلامتکده

وی بیان کرد: ابنیه سلامتکده طب ایرانی تمام شده و محوطه سازی و امکاناتی مانند آب و برق و غیره در حال انجام است.

فاضل گفت: تخصص طب ایرانی در کشور زیاد شده و این مرکز استفاده علمی از منابع طب ایرانی را تعریف می کند.

وی افزود: زالودرمانی، گیاه درمانی، رژیم درمانی، حجامت و غیره از مواری است که در این مرکز دیده شده و می تواند دانشجوی دکتری جذب کند.

فاضل تأکید کرد: طب ایرانی به صورت مکمل است و روش های نوین براساس شواهد علمی را نفی نمی کند.

وی اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه داشتیم دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی برای گرگان و دو بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی برای گنبدکاووس در نظر گرفته شد که محقق نشد ولی در برنامه ششم طرح تحول سلامت اتفاق افتاد و بیمارستان مینودشت، کلاله، آزادشهر، بخش سوختگی بیمارستان پنج آذر، افزایش ظرفیت بیمارستان بندرگز اتفاق افتاد.

ضرورت تغییر مکان جایگزین بیمارستان ۵ آذر

فاضل افزود: در برنامه ششم توسعه ظرفیت بیمارستان ها و میزان نیاز ما مورد بررسی مجدد قرار گرفت؛ در بازنگری برای گرگان یک بیمارستان ۳۸۱ تختخوابی را مجوز دادند که تحت عنوان جایگزین مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان پنج آذر در زمین شصت کلاته کلنگ خورد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ با رایزنی انجام شده ۲۲۰ تختخواب برای بیمارستان طالقانی مجوز گرفتیم و با تعداد تختخواب مرکز درمانی پنج آذر اکنون ۶۰۰ تخت برای گرگان مجوز داریم.

فاضل توضیح داد: امسال دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای آن اعتبار داریم که باید دید چقدر تخصیص می یابد.

وی تأکید کرد: برای اجرای این بیمارستان به دنبال اجرای فاینانس هم رفتیم که به تحریم برخورد کرد.

فاضل با بیان این که مجری طرح تغییر کرد، گفت: قرار شد که این پروژه مجدد بازنگری شود و ببینیم که اصول پدافند غیرعامل و غیره در آن رعایت شده است.

وی تأکید کرد: اکنون باید تصمیم اساسی برای گرگان گرفته شود، چون اگر بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی در این جا ساخته شود ممکن است بعداً اذعان شود که چرا در جانمایی آن دقت نشده است زیرا جانمایی صحیح بیمارستان ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی دارد و مسئولان باید در این زمینه کمک کنند.

فاضل تصریح کرد: احداث بیمارستان جایگزین پنج آذر تا حدودی ساخته شده ولی می توان آن را به مرکز آموزشی تبدیل کرد.

فوت ۳۹۸ نفر در تصادفات

وی ادامه داد در سال گذشته ۳۹۸ نفر در تصادفات جان باخته اند که از این تعداد ۷۳ نفر در صحنه تصادف، ۶۸ نفر حین انتقال و مابقی در مراکز درمانی فوت کرده اند.

فاضل البته بر این نکته تأکید کرد که ۷۳ نفر از مجروحان ناشی از تصادفات که در مراکز درمانی فوت کرده اند با ضریب هوشیاری زیر سه یا همان  مرگ مغزی تحویل بیمارستان ها شده اند.

فاضل همچنین اظهار کرد تا پایان سال شاهد بهره برداری از ۱۰ پایگاه اورژانس خواهیم بود که به تناسب به هر پایگاه یک یا دو آمبولانس تعلق خواهد گرفت.

در ادامه عبدالرضا دادبود، شهردار گرگان بر همکاری و مساعدت در خصوص مجوزهای حیطه سلامت تأکید کرد.

وی بیان کرد که نگاه ما استفاده حداکثری ظرفیت ها است و در خصوص دسترسی ها و تخفیف ها طبق قانون عمل خواهیم کرد.

در ادامه هر یک از اعضای شورای شهر و شهردار گرگان هم در این نشست بر آمادگی کامل جهت همراهی با مجموعه بهداشت و درمان استان تأکید کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر