۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۰۹۴۲
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت و درمان بسیار حیاتی است.
به گزارش پایداری ملی، سید مرتضی خاتمی با اشاره به مفهوم پدافند غیرعامل گفت: مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش باز دارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و بحران ها می گردد، بعنوان پدافند غیرعامل شناخته می شود و به فرموده مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل مثل مصون سازی بدن انسان است، که از درون، ما را مصون می سازد. پدافند غیر عامل در بخش بهداشت و درمان ، شامل هر گونه اقدامی است که موجب ارتقای بهداشت و سلامت جامعه و استمرار خدمات بهداشتی درمانی و کاهش آسیب پذیری در مقابل بحران ها و خدمت رسانی مناسب در زمان بحران می شود.

استراتژی‌های پدافند غیر عامل در حوزه بهداشت و درمان

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی از استراتژی های پدافند غیر عامل در حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: فرهنگ سازی و آموزش مدیران، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان ،پیش بینی، شناسایی و آنالیز تهدیدات، برآورد آسیب پذیری در حیطه های تأسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی و انجام مداخلات مفید جهت کاهش سطوح آسیب پذیری ، طبقه بندی مراکز ، اماکن و تأسیسات، به حیاتی، حساس و مهم ، تهیه راهکار های اجرائی و ایجاد آمادگی لازم برای ایفای نقش در شرایط بحران در حوزه پدافند غیرعامل در بخش بهداشت و درمان بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وزارت بهداشت بایستی ضمن تقویت نقش پیشگیرانه خود بر هماهنگی‌های درون بخشی و برون بخشی در مواجهه با
بحران‌ها بیافزاید

خاتمی در ادامه اظهار کرد: وزارت بهداشت بایستی ضمن تقویت نقش پیشگیرانه خود بر هماهنگی‌های درون بخشی و برون بخشی در مواجهه با بحران‌ها بیافزاید .تصویب مراکز حیاتی، حساس و مهم در کمیته پدافند غیرعامل کشور، تقویت و چند لایه‌ کردن شبکه ارتباطی اورژانس و خدمات پیش بیمارستانی و انجام مانورهای متعدد ، ایجاد قرار گاه عملیاتی و پشتیبانی در مکان امن با فرماندهی وزارت بهداشت، ایجاد و تجهیز تیم‌های واکنش سریع در مقابله با حوادث؛ و احداث و تجهیز آزمایشگاه ، آموزش و تقویت سیستم پایش بیماریها و حوادث، از راهبردهای نظام سلامت در پدافند غیرعامل است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد سامانه رصد تهدیدات زیستی در حوزه پدافند غیرعامل افزود ؛ هشدار دهی، تشخیص، تصمیم و عملیات کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان و باز توانی، و محدود سازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آن خواهد بود.

لزوم توجه بیشتر به پدافند غیر عامل با افزایش توطئه های دشمنان

نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: سطح آمادگی وزارت بهداشت نسبت به گذشته ،مطلوب است و مدتی است به موضوع پدافند غیر عامل توجه مناسبی شده است . اما با توجه به تحریم ها و افزایش توطئه های دشمنان ، ارتقاء سطوح آمادگی ضرورت دارد .تخصیص بودجه مناسب برای اجرائی شدن برنامه ها اهمیت خاصی دارد . پیشگیری و آمادگی مقابله با تهدیدات در حوزه بهداشت و درمان بسیار حیاتی است .
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر