۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۰۹۳۲
کاندیدای تصدی شهرداری تهران:
سید کامل تقوی‌نژادگفت: شهر تهران در حوزه ایمنی آسیب‌پذیر است و گسترش آموزش‌های همگانی از برنامه‌هایی است که باید به آن پرداخته شود و در حوزه پدافند غیرعامل، آسیب‌پذیری بالقوه تهران را به عنوان یک چالش پیش رو داریم.

به گزارش پایداری ملی؛ سید کامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی، عباس آخوندی، رسول کشت‌پور صبح امروز در شورای شهر تهران برنامه‌های خود را برای شهرداری تهران ارائه کردند و قرار است تا دقایقی دیگر غلامرضا انصاری هم برنامه خود را ارائه بدهد.

قرار است از از میان پنج کاندیدای شهرداری تهران، دو نفر به عنوان گزینه انتخاب می‌شود و در نهایت از دو نفر انتخابی، با رای نمایندگان مردم تهران در شورا، شهردار پایتخت انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شود.

کامل تقوی نژاد یکی از کاندیداهای شهرداری تهران در ارائه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران از مبارزه بی رحمانه خود با فساد تا ساخت و ساز به عنوان کلید رونق شهر تهران در شرایط تحریم گفت.

«تهران شهر زندگی»

کامل تقوی‌نژاد در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران که به ارائه برنامه‌های کاندیداهای تصدی پست شهر تهران اختصاص پیدا کرده است در ارائه برنامه‌های خود گفت: برای حضورم در این عرصه با هیات دولت مشورت کردم و از آن‌ها کسب اجازه کردم و این قول را گرفتم که در صورت موفقیت از همکاری دولت بهره بگیریم و در حقیقت دولت در کنار شورا و شهرداری تهران قرار بگیرد. همچنین از ریاست کل بانک مرکزی و ستاد اقتصادی کشور برای حضور در این عرصه کسب اجازه کردم و قول همکاری گرفتم.

وی افزود: با متخصصین و نخبگان اقتصادی کشور مشورت کردم و با توجه به توصیه برخی از این افراد به این عرصه پا گذاشتم. همچنین با بزرگان اصلاحات و اعتدال مشورت و برای حضور در این عرصه کسب اجازه کردم.

وی ادامه داد: باید از پرسنل زحمتکش شهرداری تهران قدردانی کنم و از تلاش همه کسانی که در گذشته برای اداره شهر تهران منشاء اثرات مثبت بوده‌اند بویژه شهرداران سابق قدردانی کنم.

تقوی‌نژاد با اشاره به "تهران شهر زندگی" به عنوان شعار خود ایجاد آرامش،‌ امید و تلاش برای اقدامات موثر در شهر تهران را به عنوان ارمغان برنامه‌های خود مطرح کرد و افزود: با بهره‌گیری از الگوی ایرانی اسلامی و پیشرفت در جهت توسعه شهر تهران، برنامه‌های شهری خود را پیش‌بینی کرده‌ام. تهران با جمعیت 8.7 دهم میلیون نفری بیش از 50 درصد سپرده‌های بانکی و 50 درصد درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند؛ اما با این وجود این شهر با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

وی تاکید کرد: تهران به عنوان پایتخت سیاسی – اقتصادی کشور متاثر از سیاست‌های اقتصادی کلان است. متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر نقش مسکن و کاهش ارتباط درآمدهای شهر با ساخت و سازها و محل مالیات‌های ارزش افزوده شاهد کاهش درآمدها هستیم. به شکلی که درآمدهای ناپایدار در حال حاضر بیشترین تاثیر را بر درآمدهای شهرداری تهران داشته است. مدیران شهری در گذشته تنها 7 تا 27 درصد درآمدهای شهری را می‌توانستند پایدار تلقی کنند.

این کاندیدای تصدی شهرداری تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بدهی 50 میلیارد تومانی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: بدهی‌های امروز شهرداری تهران، کلانشهر تهران را در آستان بحران مالی قرار داده است. وجود 68 هزار نفرپرسنل و همچنین 50 هزار نفر به طور غیر مستقیم که از شهرداری تهران حقوق دریافت می‌کنند، به همراه بدهی‌ها و هزینه‌های نگه داشت شهر که با قیمت‌های جدید حدود 3000 میلیارد تومان است، تامین مالی شهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. به این ترتیب در حال حاضر چالش اصلی تهران در بخش اقتصادی بدهی شهرداری به گونه‌ای است که نظام پرداخت را با مشکل مواجه کرده است، البته مطالبات شهرداری از بخش دولتی نیز موضوعی است که باید تعیین تکلیف شود،‌علاوه بر این‌ها شهرداری تهران مطالباتی از برخی دستگاه‌ها دارد که در گذشته مورد موافقت قرار گرفته و باید امروز تعیین تکلیف نهایی آن‌ها انجام شود. کلید حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری تهران در داشتن برنامه‌ای منسجم و دقیق در بخش مالی است، چرا که مهم‌ترین چالش در تهران چالش مالی است.

تقوی‌نژاد به کسری 20 تا 40 درصدی بودجه سالیانه شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: باید برخی نگرش‌ها در اداره شهر تهران تغییر کند. در این‌جا باید به تجربه سه سال گذشته خود اشاره کنم که با توکل بر خدا و کمک دستگاه‌ها درآمدهای مالیاتی کشور را صد درصد افزایش دادم که این افزایش درآمدها همراه با رضایت مردم بوده، از همین تجربه برای افزایش درآمدهای شهری استفاده خواهم کرد و برخی عوارض شهری را در جهت افزایش درآمدها در شهر همراه با در نظر گرفتن رضایت شهروندان به عنوان درآمد پایدار وضع خواهیم کرد. قطعا درآمدهای پایدار شهرداری تهران را از رقم 27 درصد کنونی به 40 درصد تا سال1400 افزایش خواهیم داد. بی تردید باید در مسیر اداره شهر تهران از تجربیات گذشته استفاده کنیم. قریب سه سال مدیریت بانک سپه به من این فرصت را داد تا سرمایه این بانک را 9 برابر کنم. این موارد تجربه‌هایی است که فراروی من قرار دارد و از آن برای احیای اعتبار مالی شهرداری تهران در شبکه بانکی کشور بهره خواهم گرفت.

وی ادامه داد: برای انجام هر فعالیتی در شهر تهران باید ابتدا تکلیف پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران مشخص شود. در این مسیر تنها به موضوع شناسایی چالش‌ها بسنده نکردیم و در ارائه برنامه راهکارهایی متناسب با شرایط موجود ارائه کرده‌ایم. استفاده از ظرفیت بانک شهر برای ورود موثر شهرداری‌ها در فعالیت‌های شهری‌، انتشار اوراق درتامین مالی پروژه‌ها و انتشار اوراق برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی از مواردی است که در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

این کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: انتشار اوراق ابزاری است که درسیستم بازار سرمایه کشور تعریف شده و ما باید تلاش کنیم از این ابزار در مسیر توسعه شهر استفاده کنیم. باید زمینه تاسیس صندوق توسعه شهر در دستور کار قرار گیرد. امروز شهرداری تهران با داشتن 43 شرکت با تصویب شورای اسلامی شهر تهران 3000 میلیارد تومان کمک و زیان برای همین شرکت‌ها پرداخت می‌کند. چرا عده‌ای از 30 درصد نرخ تجهیز منابع استفاده کنند،‌ اما خود شهرداری تهران در این حوزه نقشی ایفا نکند؟ قطعا یکی از وعده‌های ملموس ما تشکیل صندوق املاک و مستغلات است که می‌تواند دارایی‌های شهرداری را مولد کند. قطعا اعمال حاکمیت شرکتی بر شرکت‌های شهرداری تهران و راه اندازی مرکز خدمات اقتصادی شهر تهران در دستورکار ما قرار خواهدگرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر پروژه‌های زیادی که پیشرفت فیزیکی آنها که بیش از 70 درصد است در شهر وجود دارد. قطعا در صورت موفقیت مجددا این پروژه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در اولویت کاری تکمیل می‌شوند. در این میان برخی پروژه‌ها که ظرفیت‌های اقتصادی جدید در شهر ایجاد می‌کنند به لیست اولویت‌های شهرداری تهران اضافه خواهند شد. من در هر کجا که تاکنون کار کرده‌ام مدیر خلق درآمد بوده‌ام نه مدیر هزینه،‌لذا در این راستا به کمک شورای اسلامی شهر تهران گام‌های موثری برمی‌داریم. اعتقاد دارم شهر تهران گران اداره می‌شود و باید هزینه‌های آن کاهش پیدا کند.

وی افزود: چالش‌های شهر تهران شناسایی شده‌اند و برای تک تک آنها با نگاه و سیاست‌های کلی راهکاری درنظر گرفته شده اما ابرچالش شهر تهران در حوزه ما نیست که باید با کمک شورا در خصوص آن اقدامات جدی‌ای انجام شود. برای موفقیت در شهر تهران انگیزه دارم، پرکاری و تلاش را نه تنها برای خود که برای همه همکارانم یک وظیفه می‌دانم. ما باید در پرتو تعامل، تفاهم، مدارا و همکاری با همه کسانی که در اداره شهر می‌توانند کمک کنند حرکت کنیم. بی‌تردید تقابل و بگو مگوهای سیاسی هیچ دستاوردی برای شهر تهران نخواهد داشت، لذا گفت و گوی شهری در همه ابعاد در سرلوحه کار ما قرار خواهد گرفت.

تقوی‌نژاد با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نه در عرض شورا بلکه در طول شورا قرار دارد، افزود: شهردار را جزئی از اعضای شورای شهر می‌دانم تا از این طریق صدای شهروندان را با هم بشنویم و برای حل مشکلات آن‌ها با همه کسانی که می‌توانند کمک کنند تعامل و همکاری داشته باشیم.

به گفته این کاندیدای شهرداری تهران، تنوع قومی و مذهبی در تهران را یک فرصت می‌دانم که در جهت توسعه باید از آن بهره گرفت. تعامل بیش از پیش با افکار عمومی، رسانه‌ها و هنرمندان را در دستور کار خود قرار خواهم داد و از ظرفیت‌های بی شمار شهر تهران در عرصه‌های مختلف بویژه در عرصه گردشگری استفاده خواهم کرد به شکلی که تهران را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: باید آرامش و نشاط را به عنوان یکی از مباحث جدی در تهران قلمداد کنیم و برای بازگشت ارامش و نشاط به شهروندان اقدامات موثری را انجام دهیم. باید زیست شبانه در ابعاد مختلف به عنوان یک اولویت در پروژه‌ای مشترک میان شورا و شهرداری مورد توجه قرار گیرد و همچنین برای ایجاد زیرساخت‌های دسترسی بانوان به اماکن ورزشی که در حال حاضر تقریبا صفر است، در برنامه‌ای زمانبندی شده اقدامات لازم را انجام دهیم.

تقوی‌نژاد با اشاره به معضل ترافیک به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان، گفت: حل این مشکل به عنوان یک مطالبه جدی شهروندان در دستورکار قرار خواهد گرفت. کارهای خوبی انجام شده و ما نیز بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 مترو را به همراه راه اندازی مجمتع‌های ایستگاهی مترو در دستورکار خود قرار خواهیم داد و وعده خواهیم داد حداقل در هر ماه یک ایستگاه جدید مترو به بهره‌برداری برسد. دولت در این حوزه تعهداتی دارد که باید سهم تهران با تعامل و پیگیری در این حوزه اخذ شود. امروز برای رساندن سرفاصله قطارهای مترو به 4.5 دقیقه به 730 واگن وبرای کاهش این سرفاصله و کاهش آن به 2 دقیقه به 2115 واگن نیازمندیم. آلودگی‌هایی که در مرکز شهر وجود دارند باید از طریق پیگری مسائلی همچون برقی کردن موتورسیکلت‌ها محقق شود. ما پروژه‌محور خواهیم بود و با نیازسنجی شهر و شهروندان پروژه‌ها را به پیش خواهیم برد. در حال حاضر مجموع پروژه‌های ما 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید با اولویت بندی نسبت به تکمیل آن‌ها اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم احیای باغات شهر در جهت کاهش آلودگی هوا افزود: تلاش خواهیم کرد سرانه فضای سبز شهر تهران را به 17.5 متر افزایش دهیم. پسماندهای شهری به عنوان مسئله‌ای  جدی در جهت دستور کار قرار خواهد گرفت، چرا که روزانه در تهران 8000 تن زباله تولید می‌شود و جمع‌آوری زباله به عنوان ثروت در کلان شهر تهران قلمداد شود.

وی افزود: شهرداری تهران باید شفافیت را در دستورکار قرار دهد. در این راستا مبارزه بی رحمانه با فساد را انجام خواهم داد و از هر ابزار قانونی در این مسیر بهره خواهم گرفت. خط قرمز ما سلامت برای کارکنان و برای خودم است. از شورا درخواست می‌کنم که نظارت را در این حوزه افزایش دهد و مدیریت فرآیند را به صورت مشترک پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: چابک سازی و شایسته سالاری و توجه به عدالت در پرداخت‌های شهری در دستور کار قرار خواهد گرفت. انتخاب مدیران آینده با وجود قریب به 70 هزار نفر پرسنل از درون شهرداری و با تاکید بر زنان و جوانان خواهد بود. البته از همه افرادی که در راستای کمک به مدیریت شهری خلاق باشند، بهره خواهم گرفت. به معیشت کارکنان توجه ویژه خواهم داشت و در هر کجا که بوده‌ام کارمندمحور بوده‌ام.

واکنش اعضای شورای شهر به برنامه تقوی‌تژاد

مجید فراهانی پس از استماع برنامه‌های تقوی‌نژاد با بیان این‌که شما در سازمان امور مالیاتی بودید و این سازمان نیز شباهت‌هایی با شهرداری تهران دارد، اظهار کرد: مبارزه با فساد در شهرداری تهران بسیار مهم است و شما نیز آن را یکی از برنامه‌های خود معرفی کردید، اما راهکار شما چیست؟

وی افزود: امسال پنج تا هشت هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت و برایم جای سوال است که راهکار شما برای ایجاد درآمدها چه خواهد بود؟

در ادامه احمد مسجدجامعی با انتقاد از روال برگزاری جلسات انتخاب شهردار، گفت: قبلا روال این بود که کاندیدا برنامه بدهند، اما حالا برای انتخاب‌مان هیچ اتفاقی نیفتاده، در صورتی که انتخاب شهردار یکی از مهم‌ترین عملکردهای شورا است و حالا همه کاندیدا در یک روز برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و کتابچه برنامه را در صحن شورا توزیع می‌کنند و حالا چگونه می‌شود با کار تخصصی شهردار را انتخاب کرد؟

وی با بیان اینکه تقوی‌نژاد در برنامه‌های خود عنوان کرد که ساخت‌وساز کلید رونق در زمان تحریم است، اظهارکرد: با این حال ما با واحدهای خالی زیادی در تهران روبه‌رو هستیم و در شرایط فعلی ساخت‌وساز راهکار عملی نیست و با این‌که رویکرد و تجربه شما به کار شهر می‌آید، اما جنس و ذات شهرداری تنها مسائل مالی نیست.

در ادامه مرتضی الویری با بیان این‌که در پاکدستی شما در امور مالی اذعان دارم و همگان می‌دانند که شما در مسائل مالی به چه میزان اشراف دارید، گفت: اما در زمینه‌ مدیریت شهری که با موضوعات زیادی مواجه است شما چه برنامه‌ای دارید؟

وی با بیان این که شما گفتید که هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌کنید، اما امیدوارم اشتباه شنیده باشم؛ چرا که این افتتاح‌ها با شرایط فعلی عملی نیست، گفت: شما آن طرف میز بودید و می‌خواهید بیایید این طرف میز، در حالی که چندین لایحه و ماده تاثیرگذار بر کاهش درآمدهای شهرداری با نظارت شما نگاشته شده است و حالا چرا دیدگاهتان 180 درجه تغییر کرده است.

در ادامه محمود میرلوحی نیز با بیان اینکه نجفی رییس سازمان برنامه‌ریزی بود و نتوانست تغییری در ساختار مالی و منابع شهرداری ایجاد کند، اظهار کرد: 56 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و اگر روند گذشته ادامه یابد میزان بدهی از 60 هزار میلیارد تومان نیز می‌گذرد و چطور می‌خواهید بدهی شهرداری را که به نظر می‌آید تا آخر دوره مدیریت به 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد را مدیریت کنید.

در ادامه حسن رسولی با بیان این که شهرداری تهران سازمانی فربه و دارای مشکلات زیادی است، گفت: باید کوچک‌سازی شهرداری تهران را در دستور کار قرار دهیم و شما چقدر مرد این میدان هستید؟ چقدر آماده هستید که تهمت بشنوید؟ چرا که جراحی سنگینی در پیش است و درد دارد.

در ادامه شهربانو امانی نیز با بیان اینکه شهردار قبلی یک برنامه در برج میلاد برگزار کرد و آن برنامه تبدیل به بحران شد، اظهار کرد: ما با شهری روبه‌رو هستیم که با یک بنر بهم می‌ریزد و حالا شما چگونه می‌خواهید مشکلات را حل کنید.

ایجاد درآمد پایدار اصلی‌ترین چالش شهرداری است

 پیروز حناچی در ارائه برنامه‌های خود به منظور تصدی پست ریاست شهرداری تهران  در جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: شهری برای همه، برخورداری از سیستم مدیریتی خردمندانه، شفاف، هوشمند و مشارکت‌پذیر خواهد داشت.تهران شهری است که در تاریخ چند زلزله مهیب را پشت سر گذاشته است و در برنامه شهری برای همه، دارای وضعیت مطلوب ایمنی خواهد بود.

وی افزود: در شهری برای همه، فرصت‌های برابر برای همه افراد برای زندگی بهتر خواهد بود. در همه برنامه‌های جهانی، کنترل فقر اصلی‌ترین قدم در مدیریت شهری پیش‌بینی شده است. طبیعتاً در ارزیابی‌هایی که انجام دادیم، آلودگی‌های زیست محیطی، ترافیک و نظام دسترسی، عدم عدالت در برخورداری از امکانات شهر اصلی‌ترین چالش‌های شهر تهران است.

حناچی افزود: در سال 95 بیش از 26 روز از روزها را به عنوان روزهای ناسالم در شهر تهران داشتیم. برنامه من کاهش آلودگی هوای تهران، احیای شبکه قنات‌هاست و اصلا به خاطر این قنات‌ها، تهران ایجاد شده است.

این نامزد تصدی پست ریاست شهرداری تهران گفت: چالش بعدی، ترافیک و نظام دسترسی است و سهم پایین حمل و نقل عمومی در سفرهای شهری که جمعاً 19 درصد است، زیبنده تهران نیست و باید این درصد را به بالای 25 درصد افزایش دهیم. تهران شهری مختص خودروها شده است در حالی که باید این موضوع اصلاح شود.

حناچی اضافه کرد: برنامه‌های ما در این حوزه، گسترش شبکه حمل و نقل عمومی، حرکت به سمت پیاده محوری و مناسب‌سازی شهر برای تردد رده‌های سنی مختلف است و ریشه و پایه این مسائل در طرح تفصیلی جامع تهران وجود دارد.

وی به بافت فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: در این زمینه عدم مشارکت جدی، دستگاه‌های ذی‌ربط و موظف دولتی را شاهد هستیم.بهسازی بافت‌های فرسوده و قوام بخشی به فعالیت ستادهای بازآفرینی شهری، از برنامه‌ها و موضوعاتی است که تعقیب می‌کنیم. برنامه ما تبعیض مثبت در دسترسی خدمات و سازماندهی خدمات برای همه گروه‌ها به ویژه گروه‌های خاص است.

این نامزد تصدی پست ریاست شهرداری تهران به ایجاد درآمدهای مالی پایدار اشاره و اضافه کرد: این مسئله، اصلی‌ترین چالش این دوره است. سهم درآمدهای پایدار از کل درآمدها، تنها 25 درصد است که از چالش‌های جدی است. برنامه ما کاهش سهم عوارض حاصل از صدور پروانه و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان بهره‌مندی از مواهب شهری است.  شهر تهران در حوزه ایمنی آسیب‌پذیر است و گسترش آموزش‌های همگانی از برنامه‌هایی است که باید به آن پرداخته شود و در حوزه پدافند غیرعامل، آسیب‌پذیری بالقوه تهران را به عنوان یک چالش پیش رو داریم. در دوره‌ای که در شورای عالی شهرسازی بودیم، حریم گسل‌های شهر تهران را مشخص کردیم.

حناچی با بیان اینکه با چالش مدیریت بحران رو به رو هستیم گفت: شهری برای همه در حقیقت شهری با مدیریت خردمندانه است. چالش اصلی در مدیریت خردمندانه شهر، فقدان مشارکت‌های مردمی است و برای موثر واقع شدن ما نیازمند این سرمایه اجتماعی هستیم.

این نامزد تصدی پست ریاست شهرداری تهران اضافه کرد: تامین مشارکت مردم در برنامه‌ریزی شهر، مشارکت با سازمان‌های ذی‌مدخل، هوشمندسازی شهرداری و شهر و شفافیت اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها از جمله‌ برنامه‌هایی است که در انتخاب دنبال می‌کنیم.

وی به هوشمندسازی شهرداری و شهر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما عدم هوشمندسازی شهرداری و شهر است که برنامه‌ ما در این زمینه ارائه خدمات آنلاین به شهروندان و توسعه خدمات مبتنی بر موبایل خواهد بود.

واکنش اعضای شورای شهر به برنامه‌های پیروز حناچی

الهام فخاری درخصوص برنامه پیروز حناچی گفت: در موضوع پسماند هریک از نامزدها باید برنامه‌ای مشخص داشته باشند. ما آنقدر درگیر دیگر وظایف شهرداری می‌شویم که اساسی‌ترین وظیفه آن مغفول واقع می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه آقای حناچی دیپلماسی شهری و توانایی‌های شهر تهران در این رابطه دیده نشده است.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری خطاب به پیروز حناچی که معاون فعلی شهرسازی و معماری شهرداری تهران است، اظهار کرد: یکی از معضلات ما در حوزه شهرسازی است‌. قرار بود حوزه شهرسازی به کمک طرح جامع و طرح تفصیلی کار انجام دهد اما در این حوزه سیاست‌ها به گونه‌ای اتخاذ شده که با تخریب محیط زیست و نابودی باغات شهر مواجه هستیم.

وی افزود: سال گذشته هزار و ۲۸۰ متر مربع از باعات تهران تخریب شده و آلودگی هوا هم به همین نسبت افزایش یافته است. مردم در این رابطه ناراصی هستند. شما چه برنامه عملیاتی برای ساماندهی حوزه شهرسازی به صورت عملی دارید؟

در ادامه جلسه بهاره آروین با اشاره به اینکه برنامه پیروز حناچی بسیار جامع است و هیچ موردی در آن‌ ناگفته‌ نمانده است، عنوان کرد: این برنامه به گونه‌ای است که می‌خواهد همه کاری انجام دهد اما در عین حال نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: ما باید در عین توحه به همه حوزه‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم و چند موضوع را در اولویت قرار دهیم.

آروین ادامه داد: راهبردهایی که آقای حناچی عنوان کردند خوب است اما هریک با چالش‌های زیادی موجه است و بنابراین نمی‌توان به طور کامل به همه آنها پرداخت.

در بخش بعدی آرش حسینی میلانی اظهار کرد: یکی از محورهایی که باید توضیح بیشتری باید داده شود، بحث حریم شهر تهران است. توضیح دهید که طرح راهبردی حریم پایتخت چه گام‌هایی دارد و چه نتایجی را برای شهر تهران به ثمر خواهد داشت؟ به هرحال مسائل شهر تهران، موضوعات کوتاه‌مدت نیستند و باید مسائل کلان را هم مدنظر قرار داد. در منطقه شهری تهران چگونه می‌توان بر چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی غلبه کرد؟

این عضو شورای شهر با بیان اینکه بحث دیگر، شهر انسان‌محور است، اظهار داشت: با توجه به رویکرد مثبتی که در معاونت شهرسازی داشته‌اید و طرح جایگزین برج‌باغ را با همکاری شورا ارائه داده‌اید، درخصوص شهر انسان‌محور چه باید بکنیم؟

حسینی میلانی افزود: سهم و سرانه دوچرخه و پیاده‌محوری در شهر تهران اندک است و عملا در برنامه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. علیرغم تلاش شورا، ما حرکت جدی‌ را در این مدت مشاهده نکرده‌ایم. چه برنامه عملیاتی در زمینه گسترش حمل و نقل پاک مدنظر دارید؟

برنامه‌های عباس آخوندی برای شهرداری تهران

عباس آخوندی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارائه برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری تهران گفت: ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که چگونه می‌توانیم تهران را تهران کنیم. این اتفاق به نظر من با استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهردار مستقل برای تهران می‌تواند آغاز شود.

وی افزود:‌ ابتدا در تشریح رویکردهای کلی خودم به عنوان یک کاندیدای تصدی شهرداری تهران باید به این نکته اشاره کنم که اعتقاد دارم شهر، سازمان اجتماعی و سلول تشکیل دهنده‌ آن انسان متمدن عضو سازمان مدنی است. اگر بپذیریم که شهر سازمان اجتماعی است باید بپذیریم که این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد که باید دارای استقلال نیز باشد و هویت آن به درستی تعریف شود.

آخوندی تاکید کرد: اعتقاد دارم نظام ایران نیاز به یک نظام حکروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی‌های موجود در ایران همین موضوع است که نظام حکمروایی ایران حکمروایی شهری را به رسمیت نپذیرفته. به این مفهوم که باید نظام حکمروایی شهری در حقیقت اجرایی شود، نه در حد یک شعار عنوان شود.

این کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر در این میان یک نظام حکمروایی ملی داریم و فقط دولت مرکزی وجود دارد به این ترتیب مفهوم دولت محلی پذیرفته شده نیست و دولت محلی نیز وجود ندارد. این در حالی است که دولت محلی در سایر کشورها پذیرفته شده است و برخی از کشورها نیز نظام سه سطحی را پذیرفتند و سطح ایالتی نیز به آن اضافه شده است.

وی افزود:‌ در ایران در عرصه‌های مختلف از عدم تمرکز صحبت شده اما شرایط به گونه‌ای است که دولت متمرکز به صورت متمرکز تصمیم می‌گیرد که برنامه‌ عدم تمرکز اجرا شود و هیچ گاه از این مرحله عبور نکردیم.

کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: باید هویت مستقل شهری را بپذیریم و به سمت مفهوم حکمروایی شهری حرکت کنیم. باید این مسائل را قبول کنیم از جمله این که نیاز است که منافع جمعی شهری را بپذیریم. بی‌تردید باید منافع جمعی شهری هم راستای منافع جمعی ملی باشد اما قطعا منافع شهر تهران، کاشان و اصفهان متفاوت از یکدیگر است و همگی آنها هم راستای منافع ملی تنظیم خواهد شد.

آخوندی ادامه داد: بحث رقابت شهری می‌تواند موتور محرکه توسعه در کشور باشد و این موضوع در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود. در حقیقت شهرها می‌توانند منافع جمعی برای خود تعریف کنند. ما هنوز در کشورمان متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناختیم.

این کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر طرح این سوال که آیا منفعت عمومی شهری بدون هزینه امکان پذیر است یا خیر؟ افزود: قطعا هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود و در مورد تولید کالای عمومی شهری نیز بخشی از این هزینه‌های آن مالی و بخش دیگری از هزینه‌های آن اجتماعی و سیاسی خواهد بود. قطعا حکمروایی شهر برای خلق منبع مستقل برای شهر بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در کشور ما به آن توجه کمی شده است.

وی افزود:‌ باید به این نکته توجه کنیم که اگر قرار است حکمروایی شهری به کارگزار دولت تبدیل شود نیاز به شورا ، تشکیل جلسه و تصمیم گیری نیست و در عمل مفهوم حکمروایی شهری در کشور ما پذیرفته شده نیست و باید پذیرش بخشی از استقلال برای حکمروایی شهری مورد قبول باشد و بدانیم که این به معنای تضاد و ستیز با دولت مرکزی نیست. اگر گفته می‌شود حداقلی از استقلال برای حکمروایی محلی می‌خواهیم این یعنی حکمروایی محلی حداقلی از استقرار در حوزه اجتماعی و آبادانی را داشته باشد تا در سطح شهر بتواند تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: مفهوم استقلال حکمروایی شهری به معنای یک کتاب نیست. نظام دولت محلی به نظام دولت مرکزی و شهروندان خود باید پاسخگو باشد و در حقیقت پاسخگوی دو سویه‌ای داشته باشد. اولین رویکرد ما که می‌تواند الگوی محرکه توسعه برای کشور باشد تحقق حکمروایی محلی است که در ذیل آن خلق منابع جدید و افزایش بهره بروری منابع محقق خواهد شد.

آخوندی تاکید کرد:‌شهرداری نهادی اجتماعی است که برون زاد آن باید در حوزه‌ی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. نباید شهرداری درگیر نزاع‌های سیاسی شود. باید به این نهاد از نگاه اجتماعی توجه کرد و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون برد. مهمترین ماموریت آن خلق کالای عمومی در حوزه آبادانی شهر است.

وی بار دیگر با طرح این سوال که از شهردار تهران چه می‌خواهید؟ در ادامه تشریح برنامه‌های خود برای تصدی  پست شهرداری تهران گفت: از نظر من در سطح ملی و سطح محلی کلان شهرهای تهران چالش ریسک پذیری و چالش حرکت پذیری از مهمترین چالش‌ها ست اما برای مواجهه با این دو چالش راهکارهایی همچون بازآفرینی شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. بازآفرینی باید جنبه‌های علمی و ذهنبی شهروندان را مد نظر قرار دهد. همچنین باید باز آفرینی تمام شهرها را مد قرار دهیم و نباید آن را به اجرای چند پروژه تقلیل دهیم.

این کاندیدای شهرداری تهران ادامه داد: در حقیقت شهرداری باید به ستاد بازآفرینی شهر تهران تبدیل شود و برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم. تا امکانات شهرداری و سایر دستگاههای خدمت رسان برای بازآفرینی محله با مشارکت شورایاری‌ها به صورت دقیق مشخص باشد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع شهرسازی ریل‌ها اشاره کرد و افزود: اتصال متروی تهران به ایستگاههای راه آهن و تحقق یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است . باید به موضوع حمل و نقل چند وجهی و همچنین حمل و نقل حومه توجه ویژه داشته باشیم. روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می‌شود و همین میزان از آن خارج می‌شود. قطعا این میزان خودرو حجم زیادی از آلودگی و اتلاف زمان را به همراه دارد و در مسیر حل این معضل نمی‌توان حومه را از تهران جدا کرد؛ لذا ایجاد نظام یکپارچه تهران و حومه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حوزه‌ صرفه جویی در مصرف انرژی نیز با توجه به این که 65 درصد انرژی کشور در بخش مسکن و حمل و نقل مصرف می‌شود،  در قالب "شهر پاک" می‌شود طرحی را تضمین کرد که به کمک دولت و در اقدامی مشترک صرفه جویی در مصرف انرژی را محقق کرد و بخشی از منابع ناشی از این صرفه جویی را برای شهر برابر قانون هزینه کرد.

آخوندی با اشاره به موضوع مصرف بهینه آب در سطح شهر گفت: هنوز برنامه یکپارچه‌ای میان دولت و شهرداری تهران در حوزه مدیریت پساب‌های شهری نصب نشده. قطعا پساب تصفیه شده سازگار با محیط زیست می‌تواند در حوزه مصرف غیر شرب در شهر تامین کننده مناسبی باشد.

وی به موضوع تحقق شهر هوشمند اشاره کرد و افزود: تمام بهره برداران از خدمات شهر باید بتواند از نظام الکترونیک استفاده کنند که در چنین شرایطی مدیریت امنیت و ترافیک خدمات در شهر هوشمند محقق خواهد شد.

کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد:‌ باید بتوانیم شبکه‌ای از کلان شهرها ایجاد کنیم تا از طریق آن منابع درآمدی جدیدی فراهم شود. در حقیقت می‌توانیم شبکه شهری شهرهای واقع در حوزه تمدنی ایران را همچون شهرهای سمرقند و بخارا و لاهور تشکیل دهیم و از طریق آن  گردشگری را برای آن تعریف کنیم که علاوه بر ایجاد منابع مالی، امنیت را نیز به همراه داشته باشد.

اسعفا اولین نامزد شهرداری تهران

رسول کشت پور که به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیشترین آرا و 14 رای به عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران انتخاب شده بود، روز گذشته (شنبه) طی نامه‌ای به محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران انصراف خود از کاندیداتوری شهرداری تهران را اعلام کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در متن نامه رسول کشت‌پور، کاندیدای شهرداری تهران به محسن هاشمی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «احتراما به استحضار می رساند انتخاب اینجانب توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران در لیست پیشنهادی برای تصدی پست شهرداری تهران پیش از هر چیز نشانگر توجه نمایندگان محترم مردم تهران به عملکرد یک ساله مدیریت شهری و  بهره‌گیری از ظرفیت موجود کارکنان شهرداری تهران می‌باشد که بنده به سهم خود به عنوان عضو کوچک از این مجموعه عظیم از این نگاه حرفه‌ای بسیار سپاسگزارم.»

این کاندیدای شهرداری تهران در ادامه این نامه عنوان کرده است: «همان گونه که مستحضرید، این جانب قبل از تصویب "قانون منع به کارگیری با زنشستگان" به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده‌ام و به دلیل تکمیل سنوات خدمت و جانبازی دستور موقت بازگشت به کار اخذ و با حکم کارگزینی کارمند رسمی شهرداری تهران می باشم.»

وی ادامه‌ داده است: اما از آن جایی که حکم قطعی دیوان هنوز صادر نگردیده است و اینجانب راضی نیستم این وضعیت موجب اختلال در تصمیم شورای محترم اسلامی شهر تهران شود. ضمن تشکر از بذل توجه آن عزیزان گرامی و در راستای تثبیت تصمیمات شورای پنجم و انسجام کار آن در عرصه مدیریت شهری، به نفع منتخب شورا انصراف داده و در انجام وظایف پر تلاش خود خواهم افزود.

بنابراین این گزارش رسول کشت پور که در حال‌ حاضر شهردار منطقه دو تهران است، روابط عمومی این منطقه ضمن تأیید این نامه اعلام کرده است که این نامه روز گذشته بنا بر دلایل عنوان شده در نامه فوق تقدیم رییس شورای اسلامی شهر تهران شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر