۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۰۸۷۴
موسسه «واتسون» آمریکا در پژوهشی اعلام کرد، در جنگ هایی که آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 تاکنون به راه انداخته، نیم میلیون نفر کشته شدند.
به گزارش روز جمعه روسیا الیوم، موسسه پژوهشی واتسون وابسته به دانشگاه براون آمریکا اعلام کرده است که آمار قربانیان جنگ هایی که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان، عراق و پاکستان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به راه انداخته بیش از 500 هزار نفر است.
دانشگاه براون در بیانیه ای افزوده است: آمار جدید اعلام شده از این دانشگاه بیش از 110 هزار نفر از آمار قبلی که در آگوست 2016 اعلام شده بیشتر است که بیانگر آن است که این جنگ همچنان با شدت ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، کشته شدگان شامل پیکارجویان، عناصر پلیس محلی، نیروهای امنیتی، نیروهای ائتلاف بین المللی علیه داعش و غیر نظامیان می شود.
«نیتا کرافورد» نویسنده این تحقیق تاکید کرده است، بسیاری از کشته شدگانی که در گزارش های مقام های آمریکایی و نیروهای محلی، از آن ها با عنوان عناصر نظامی و مسلح یاد شده، در واقع غیر نظامی هستند.
وی با بیان اینکه نمی توان هرگز از آمار کلی چنین جنگ هایی آگاه شد، افزود: آمار قربانیانی که اعلام شده شامل کسانی که به صورت غیر مستقیم در نتیجه وقوع این جنگ ها از جمله بیماری و فقدان زیر ساخت ها جان خود را از دست داده اند، نمی شود.
این پژوهش می افزاید: بین 182 هزار و 272 تا 204 هزار و 575 غیر نظامی در عراق، 38 هزار و 480نفر در افغانستان، 23 هزار و 372 نفر در پاکستان و حدود هفت هزار سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان کشته شدند.
آمریکا در سال 2001 و به دنبال حملات 11 سپتامبر 2001 به نیویورک و واشنگتن، جنگ را در افغانستان و سپس در سال 2003 در عراق شروع کرد که همچنان این جنگ در منطقه ادامه دارد و هزاران کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.
همچنین آمارها درباره خسارت های مالی آمریکا در جنگ افغانستان و عراق متفاوت بوده و برخی از مؤسسات پژوهشی خسارت ناشی از این جنگ ها را برای آمریکا پنج تریلیون دلار اعلام کرده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر